Pirelli reaguje na kritiku Maxe Verstappena a plánuje úpravy nejměkčí směsi C6 pro rok 2026. Nové pneumatiky mají být odolnější a lépe fungovat v proměnlivých podmínkách, které letos způsobovaly problémy s přilnavostí.
Italský dodavatel představil směs C6 ve Formuli 1 poprvé letos. Byla určena především pro městské tratě, ale u jezdců – v čele s Maxem Verstappenem – se setkala s velmi chladným přijetím. Během Velké ceny Ázerbájdžánu, kdy většina týmů raději šetřila střední směsi a měkké téměř nepoužívala, Verstappen nešetřil slovy:„Myslím, že bych si měl s Pirelli promluvit a říct jim, ať tu pneumatiku nechají doma. Kvůli ní je celý víkend složitý – nemáme žádný správný odkaz na střední směs. Nedává to smysl.“
Nizozemcova kritika byla slyšet i v dalších závodech – podle něj C6 nefungovala ani v Monaku, Imole či Montrealu. „Pokud to nefunguje nikde, je lepší ji nechat doma,“ dodal.
Šéf motorsportu Pirelli Mario Isola přiznal, že Verstappenovy výtky bere vážně. „Viděl jsem ty komentáře. Ještě jsme spolu nemluvili, ale určitě to udělám. V tuto chvíli to není urgentní, protože směs C6 už letos nikde nepoužijeme,“ uvedl.
Původně chtěla Pirelli tuto směs nasadit i v Singapuru a Las Vegas, ale nakonec z plánu ustoupila. „V Singapuru je degradace mnohem vyšší a v Las Vegas hraje roli teplota. Na C6 by mohlo docházet k grainingu, takže to nebyla vhodná volba,“ vysvětlil Isola.
Graining (zrnění pneumatiky) je jev, při kterém se kvůli nedostatečně zahřáté směsi na povrchu běhounu tvoří drobné kuličky gumy. Ty narušují kontakt pneumatiky s asfaltem, snižují přilnavost a zhoršují výkon vozu.
„Čím měkčí směs, tím menší mechanická odolnost,“ doplnil Isola. „A právě to může v chladných podmínkách vyvolat graining, hlavně v prvních kolech po zahřátí pneumatik dekami. Směs je v té fázi křehká a zranitelná.“
Přestože Verstappen označil C6 za „zbytečnou“, Isola nesouhlasí s tvrzením, že by byla pomalejší než C5: „Stále to byla nejrychlejší směs, ale její chování bylo méně předvídatelné a obtížnější na použití. Jezdec z ní musel umět vytěžit maximum.“
Italský výrobce však uznal, že Verstappen má v některých bodech pravdu. „C5 a C6 jsou momentálně velmi podobné,“ přiznal Isola. „Pro příští rok je naším cílem jejich větší odlišení, aby C6 měla jasně definovanou pozici. Letos jsme si to poprvé vyzkoušeli a víme, co musíme změnit.“
Pirelli tak plánuje pro rok 2026 přepracovat celé spektrum směsí – a nejměkčí C6 bude jednou z těch, která projde nejvýraznější evolucí. Jak s úsměvem dodal Isola: „Vlastně s Maxem souhlasím. Jeho poznámky nejsou daleko od toho, co už sami analyzujeme.“
Foto: Red Bull Content Pool
Motoristická novinářka se specializací na okruhové a vytrvalostní závody. Zaměřuje se na dění v mezinárodních a evropských šampionátech, jako jsou FIA WEC, GT World Challenge Europe, GT Cup Series, a věnuje pozornost také MotoGP a Formuli 1.