Doktor mizí z WEC. Rossi si musí na třetí Le Mans počkat, lanaří ho i do Indy

Příští ročník 24 hodin Le Mans bude s největší pravděpodobností bez Valentina Rossiho. Na motocyklovou legendu totiž nezbylo místo v sestavě BMW pro nadcházející sezonu WEC. Ital se nejspíše vrátí do seriálu GT World Challenge Europe.

Rossiho konec ve WEC vyšel najevo poté, co BMW oznámilo složení obou svých posádek pro nadcházející sezonu. V ní budou za tým WRT, se kterým BMW spolupracuje, závodit Augusto Farfus, Sean Gelael, Darren Leung, Dan Harper, Anthony McIntosh a Parker Thompson. První zmíněná trojice usedne do vozu BMW M4 GT3 Evo s číslem 32, zbylá jména se podělí o auto s číslem 69.

Farfus zůstává jediným jezdcem z letošní sestavy, který s BMW pokračuje. Do šampionátu už se nevrátí ani Rossiho loňští parťáci Kelvin van der Linde a Ahmad al-Hartí. Gelael a Leung se do týmu vracejí po roce stráveném ve voze McLaren stáje United Autosports. Harper patří mezi tovární jezdce BMW od roku 2023, ve WEC ale bude debutovat. McIntosh a Thompson spolupracují dlouhé roky. McIntosh si platí Thompsona jako kouče a ve WEC už se objevil letos ve třech podnicích s vozem Aston Martin stáje Racing Spirit of Léman.

S BMW působil Valentino Rossi ve WEC dvě sezony. V roce 2024 se střídal za volantem s Ahmadem al-Hartím a Maximem Martinem, letos nahradil Martina Kelvin van der Linde. V ročníku 2024 obsadila Rossiho posádka celkové šesté místo ve třídě LMGT3, letos si Ital se svými parťáky pohoršil o dvě pozice. V obou sezonách dosáhl dvou pódiových umístění. Jeho nejlepšími výsledky jsou tři druhá místa. Ty vybojoval při obou sezonách v Imole a poté také letos v Austinu.

Pokud jde o slavný závod 24 hodin Le Mans, ten zatím zůstává pro sedminásobného mistra světa nejvyšší kategorie silničních motocyklů zakletý. Ani při jednom ze svých startů totiž nedojel do cíle. Loni posádku vyřadila noční nehoda Ahmada al-Hartího. I letošní odstoupení přišlo v nočních hodinách kvůli problémům s elektronikou. Do té doby posádka bojovala o vítězství.

Konec Valentina Rossiho ve WEC nepřichází z vlastní vůle. Ital má s vytrvalostními závody stále své plány, stejně tak s Le Mans. Do francouzské klasiky by jednoho dne rád zasáhl znovu, a v nejlepším případě v elitní kategorii hypervozů. Už loni mohl při nováčkovském testu v Bahrajnu vyzkoušet prototyp BMW M Hybrid V8 a byl z něj nadšený. Také tvrdí, že tato auta svědčí jeho stylu více než LMGT3.

„Když jsem se loni poprvé svezl s hypervozem, tak jsem se do něj zamiloval a chtěl jsem s ním závodit. To ale není bohužel možné a platí to i pro příští rok. BMW má spoustu jezdců, zejména spoustu mladých. Je těžké najít místo v továrním týmu. Myslím si, že to bude těžké, ale nevzdám to a třeba se mi naskytne šance v budoucnu,“ nechal se Rossi slyšet před časem.

Ačkoli v Le Mans zatím Valentino Rossi neprorazil, připsal si již na konto úspěchy v řadě dalších vytrvalostních závodů. Dvě třetí a jedno druhé místo vybojoval při podniku 12 hodin Perského zálivu v letech 2019, 2020 a 2023. V sezoně 2023 bral bronz i při dvacetičtyřhodinovce v Dubaji a letos v únoru si připsal stříbro při 12 hodinách v australském Bathurstu. V říjnu dokázal vyhrát osmihodinový závod v Indianapolisu. Pokud jde o další legendární podnik 24 hodin Spa, tam při svých čtyřech startech skončil nejlépe šestý v roce 2023.

GT World Challenge a možná také Indy

 Ačkoli Valentino Rossi mizí z WEC a na konci letošního roku mu vyprší smlouva s BMW, ve službách německé značky a stáje WRT bude s největší pravděpodobností působit i příští sezonu. Měl by se vrátit do GT World Challenge Europe.

„Řekl bych, že je to na něm. Záleží na tom, co chce dělat. My ho do ničeho nutit nebudeme. Koukáme se na to, co by mohl jet. Také se díváme na ostatní možnosti, kdyby nevyšlo WEC,“ uvedl nedávno pro SportsCar365 šéf týmu WRT Vincent Vosse.

Právě GT World Challenge Europe je seriálem, kde v roce 2022 začala Rossiho plnohodnotná automobilová kariéra po odchodu z MotoGP. V roce 2022 odjel celou sezonu s Audi, v sezoně 2023 přesedl do BMW. V šampionátu se objevoval i po vstupu do WEC v letech 2024 a 2025, ačkoli jenom příležitostně.

Více se Rossimu dařilo ve sprintových závodech evropského GT World Challenge než těch vytrvalostních. Na konto si totiž připsal tři sprintová vítězství. Na všechny z nich dosáhl shodou okolností doma v Misanu, v letech 2023, 2024 a 2025 ovládl vždy po jednom závodě. Ve vytrvalosti se nedostal na stupně vítězů ani jednou.

Budoucnost Valentina Rossiho na čtyřech kolech ale nemusí být nutně spjata jenom s „gétéčky“ a vytrvalostí. Výkonný ředitel McLarenu Zak Brown totiž nedávno zaskočil, když prohlásil, že 46leté legendě nabídl start při příštím ročníku 500 mil Indianapolis se čtvrtým monopostem McLarenu.

„S Valentinem jsem mluvil. Miluje Indy 500, miluje velké podniky a má dobré znalosti o oválových závodech,“ prozradil americký manažer. Rossi ale jeho nabídku odmítl, ačkoli tehdy evidentně ještě měl jinou představu o své příští sezoně. „Hodně se soustředí na WEC a chce to brát jako prioritu. Pochopil, jaká oddanost je potřeba a usoudil, že by pravděpodobně nezvládal pořádně WEC ani Indy. Zůstaneme v kontaktu,“ dodal Brown.

Připomeňme, že s formulovými monoposty už Valentino Rossi měl co do činění v minulosti. V době, kdy dominoval v MotoGP, se totiž mluvilo o možnosti, že by se pokusil napodobit Johna Surteese a zamířil do F1. O tomto přestupu Rossi vážně uvažoval a dokonce absolvoval několik testů s Ferrari. V roce 2019 jsme ho viděli i za volantem monopostu stáje Mercedes. V rámci reklamní akce sponzora Monster Energy, který podporuje Mercedes i Yamahu, si prohodil svůj stroj se sedminásobným mistrem světa F1 Lewisem Hamiltonem.

Za zmínku stojí z Rossiho kariéry i rallyeové zkušenosti. Sedmkrát vyhrál Rallye Monza a třikrát se objevil i ve WRC.

Foto: Team WRT

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.