Solberg dostane druhou šanci, Ogier opět na částečný úvazek. Toyota představila sestavu pro příští sezonu WRC

Odcházejícího Kalleho Rovanperu nahradí Oliver Solberg a dostane tak druhou pořádnou šanci mezi elitou. Sébastien Ogier se po letošní bitvě o devátý titul vrátí k částečnému účinkování. Toyota odhalila své jezdecké složení pro příští ročník WRC.

„Je nám potěšením přivítat Olivera, který se na plný úvazek stane jezdcem našeho týmu,“ oznámil příchod nové posily týmový šéf Jari-Matti Latvala. Kalle Rovanperä na konci letošního roku opustí svět rallye a přesune se na scénu monopostů, kde příští rok začne jeho cesta v japonské Super Formuli.

Solbergův příchod není žádným velkým překvapením. Švéd se totiž letos za volantem Yarisu stal šampionem kategorie WRC 2 a především šokoval rallyeový svět v červenci při Estonské rallye. Tam totiž dostal šanci za volantem speciálu Rally1 a suverénně si dojel pro vítězství. Chvíli se spekulovalo také o možném návratu Otta Tänaka, který se v roce 2019 stal s Toyotou mistrem světa. Po Japonské rallye ale všechny tyto zvěsti jezdec Hyundai utnul – oznámil, že se chce více věnovat rodině a z WRC odchází. Nevyloučil však budoucí návrat.

Pro Olivera Solberga nepůjde o první plnohodnotnou šanci v elitní kategorii rallyeového mistrovství světa. Už v letech 2021 a 2022 totiž příležitostně nastupoval v barvách Hyundai. Jeho výkony sice nejednou poznamenávaly technické problémy, přesto ale ukázal potenciál. Nejlépe dopadl s jihokorejskou značkou při belgické Ypres rallye 2022, kterou dokončil jako čtvrtý. Pro sezonu 2023 se ale tým rozhodl pro změnu strategie a sázku na zkušenost. Solberg se tak musel vrátit zpět do WRC 2.

„Dostávám šanci vrátit se zpět na nejvyšší úroveň WRC a odjet celou sezonu. Tento rok se mi splnila spousta snů a jsem velice vděčný za to, že mohu být součástí tohoto skvělého týmu,“ říká 24letý závodník, který k nabídnuté šanci přistupuje s respektem. „Musíme být realističtí, protože se ve voze Rally1 stále máme co učit. Máme ale v plánu si to užít a dát do toho maximum,“ říká syn bývalého světového šampiona Pettera Solberga.

Ogier vezme „zpátečku“

 

Kromě příchodu Olivera Solberga se jezdecké složení u Toyoty nezmění. Součástí japonské továrny zůstanou i nadále Elfyn Evans, Takamoto Kacuta, Sami Pajari a Sébastien Ogier. První tři jmenovaní pojedou stejně jako Solberg celou sezonu, Ogier se ovšem vrátí k formátu, který praktikoval už od roku 2022. V průběhu letošní sezony se sice rozhodl, že se porve o devátý titul a pokusí se tak vyrovnat rekord svého krajana Sébastiena Loeba, v příštím roce už ale opět zasáhne jen do vybraných soutěží.

„Elfyn a Seb letos bojují o titul a vedou si velmi dobře. Takamoto letos ukázal, že dokáže bojovat o vítězství a Sami ve své první kompletní sezoně na nejvyšší úrovni sbírá cenné zkušenosti. Budeme mít opět silnou sestavu jezdců, která kombinuje rychlost a zkušenosti,“ dodává Jari-Matti Latvala.

Sébastien Ogier už potvrdil, že jednou ze soutěží, v níž se během příští sezony představí, je jeho oblíbená Rallye Monte Carlo. Tento legendární podnik dokázal Francouz letos v lednu vyhrát už podesáté. V roce 2026 chce odjet více než polovinu podniků. „Plán bude stejný jako v několika předchozích letech. Chci závodit na částečný úvazek s cílem pomoci týmu, aby vyhrával soutěže a šampionáty,“ uvedl jezdec, který v prosinci oslaví 42. narozeniny.

V tuto chvíli zbývá do konce letošní sezony WRC už jenom jeden podnik. V termínu 26.-29. listopadu si světová rallyeová elita odbude svou premiéru v Saúdské Arábii. Toyota už sice v tuto chvíli má jistotu, že jezdecký titul získá, není ale jasné, kterému z jejích jezdců se to povede. Před posledním podnikem sice vede Evans, Ogier na něj ale po vítězství v Japonsku ztrácí pouhé tři body. Naopak Kalle Rovanperä, který kvůli poškozenému zavěšení skončil v Japonsku až šestý, zaostává za prvním místem již o 24 bodů.

Takamoto Kacuta, který ve své šesté sezoně s Toyotou stále marně čeká na své první vítězství ve WRC, je před závěrečnou soutěží šestý. Samimu Pajarimu patří osmá pozice. Fin přijede do Saúdské Arábie posilněn úspěchem v Japonsku. Tam obsadil třetí pozici a získal své první pódium ve WRC.

Toyota rovněž odhalila plány pro svůj juniorský program s názvem WRC Challenge. S vozy Toyota GR Yaris Rally2 budou závodit Juki Jamamoto, Šotaro Goto, Takumi Macušita a nově příchozí Jaspar Vaher z Estonska. Jamamoto absolvuje kompletní sezonu WRC 2, na zbylou trojici čekají vybrané soutěže ve světovém šampionátu, evropském mistrovství nebo národních seriálech. Rjó Ogata a Kenta Janagujda budou nastupovat s vozy Toyota GR Yaris Rally3.

Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool, Oliver Solberg via Facebook, Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo Racing WRT

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.