Slavný sjezdař Svindal se vydal ve stopách Klammera či Alphanda. Pro závodní debut si vybral rallyekros

Bývalý úspěšný norský sjezdař Aksel Lund Svindal začíná novou kariéru, čeká ho debut v rallyekrosovém speciálu.

Dvojnásobný olympijský vítěz a pětinásobný mistr světa ukončil před třemi lety závodění na bílých svazích. Láska k rychlosti mu ale zůstala, proto chce zkusit automobilové závody. Pro debut si vybral legendární rallyekrosovou trať v Hellu, kde o víkendu nastoupí v nové kategorii elektrických vozů RX2e.

Jeden z nejlepších sjezdařů historie tak učiní ve 39 letech. Ale věk pro něj nehraje roli, vždyť jako 35letý se stal nejstarším olympijským vítězem v alpských disciplínách. Také se nebojí novinek, mezi něž třída vozů RX2e patří. Půjde o klání jednotných vozů, které vznikly ve spolupráci společností QEV Technologies a Olsbergs MSE. Auta mají elektromotory o výkonu 250 kW (335 koní) a točivý moment 510 Nm. Jejich řízení tak vyžaduje velké závodnické dovednosti.

Svindal si mohl vůz už vyzkoušet při testech ve Španělsku, kde mu byla mentorkou švédská pilotka Klara Anderssonová, kterou čeká v Helliu debut jako první ženu v historii MS v rallyekrosu. Zapálený ekolog Svindal si první metry za volantem novinky RX2e viditelně užíval.

"Norové měli vždy vášeň pro rallyekros a nyní s touto novou érou plně elektrických vozů se perfektně hodí k našemu postoji k elektromobilům. Dostat příležitost vyzkoušet si toto auto ve Španělsku bylo pro mě jako automobilového nadšence opravdu skvělé. Je to šíleně rychlý a opravdu zábavný vůz," sdělil.

Poté se slavný Nor vyznal z úcty k pilotům rallyekrosu. "Mám velký respekt k jezdcům v rallyekrosu, protože je to sport, který je prostě akční. Děje se toho tolik, že pro nováčka je to zážitek. My jako Norové známe akceleraci elektromobilů a je vidět, že zrychlení i ovladatelnost vozu RX2e jsou na takto drsném povrchu je velmi působivé," dodal Svindal.

"I když jsem jen amatér a je to jen pro zábavu, je do Hellu a vidět všechno zblízka a připojit se k akci je něco, na co se opravdu těším," sdělil nadšený rodák z Lørenskogu na jihovýchodě Norska.

Svindal není zdaleka jediným sjezdařem, který propadl kouzlu automobilového sportu. Například jiný olympijský vítěz, Rakušan Franz Klammer, vyhrál v roce 1990 závod prestižního ME cestovních vozů na Nürburgringu.

Ještě úspěšnější byl Francouz Luc Alphand, který má doma bronz z MS ve sjezdu. Ten absolvoval se svým týmem Luc Alphand Aventures  hned devětkrát čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans, kde byl nejlépe třetí ve třídě GT1 v roce 2006 ve voze Chevrolet Corvette. Vedle toho má na svém kontě i triumf v Rallye Dakar 2006 za volantem Mitsubishi.

Foto: Red Bull Content Pool

Fotogalerie

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.