Sébastien Ogier přepsal historii WRC. A může přepisovat dál

Devátý titul, kterým vyrovnal Sébastiena Loeba a který z něj zároveň udělal nejstaršího šampiona v historii. Sébastien Ogier přepsal o víkendu v Saúdské Arábii historické tabulky WRC. A dost možná ještě neřekl poslední slovo. Desátý titul v příštím roce totiž nemusí být utopie.

Když v roce 2021 vybojoval Sébastien Ogier svůj osmý titul mistra světa v rallye, měl být jeho posledním. Francouz chtěl původně z WRC odejít už na konci ročníku 2020, ten se ale kvůli koronavirové pandemii nesl spíše v provizorních duchu. Odjelo se jenom sedm podniků a přestože jezdec Toyoty na konci roku mohl oslavovat titul, nechtěl se s šampionátem loučit v tehdejší podivné atmosféře. Proto se rozhodl pokračovat a přidal ještě jeden titul.

To už ale mělo být opravdu vše. Ogier sice přislíbil i nadále účast ve vybraných podnicích, jeho pozornost ovšem směřovala především k rodině a okruhovému závodění. V sezoně 2022 nastoupil do třech podniků vytrvalostního mistrovství světa WEC ve třídě LMP2 s týmem Richard Mille Racing. V jeho barvách se zúčastnil i legendární čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans. Po splnění tohoto snu se ovšem opět objevoval už jen ve WRC, a to stále úspěšně.

V roce 2022 si dojel při šesti startech pro jednu výhru, v sezoně 2023 vytěžil z osmi soutěží tři triumfy. A pak přišla sezona 2024. V ní se nadvláda Toyoty, která trvala od roku 2019, ocitla ve vážném ohrožení. Mistr z předchozích dvou sezon Kalle Rovanperä startoval stejně jako Ogier jen příležitostně, protože chtěl vyzkoušet okruhové závodění. Role lídra se sice očekávala od Elfyna Evanse, v prvních deseti podnicích ale sbírali triumfy pro Toyotu pouze Rovanperä s Ogierem. Oba bývalí šampioni vyhráli po třech podnicích.

Přestože Ogier závodil jen příležitostně, tři podniky před koncem se v šampionátu nacházel na třetí příčce jako nejlepší jezdec Toyoty. Před ním byli závodníci Hyundai Thierry Neuville a Ott Tänak. Francouzova ztráta na lídra navíc stále činila hratelných 38 bodů a tak se, mimo jiné i po naléhání svého šéfa Jariho-Mattiho Latvaly, rozhodl sezonu dokončit a zabojovat o titul. Závěr roku mu sice nevyšel a po nehodách na Rallye Chile a Středoevropské rallye skončil celkově až čtvrtý, jak ale ukázal čas, vůně devátého titulu znovu zažehla v Ogierovi plamen.

Do sezony 2025 sice Ogier vstupoval opět s plánem odjet pouze vybrané podniky, v nich se mu ale nadále vedlo velmi dobře. Jednačtyřicetiletý Francouz vybojoval ve svých prvních šesti startech vždy pódium a třikrát dokonce vyhrál. Po Finské rallye byl i navzdory třem vynechaným soutěžím celkově třetí za Elfynem Evansem a Kallem Rovanperou, přičemž vedoucí Brit měl jen o 13 bodů více. Ogier znovu ucítil šanci a přišel s velkým oznámením – „jdu do toho!“.

A tentokrát už vše klaplo, jak mělo. Na Středoevropské rallye sice obsadil po nehodě pouze 29. příčku, ostatní čtyři soutěže ale dokončil vždy na pódiu a třikrát dokonce vyhrál. Po závěrečné Saúdskoarabské rallye mohl s náskokem čtyř bodů před Elfynem Evansem oslavovat devátý titul, kterým vyrovnal dlouholetý rekord svého krajana a někdejšího rivala Sébastiena Loeba. Tento úspěch z Ogiera rovněž udělal nejstaršího šampiona WRC v historii. Ve věku 41 let a 347 dnů překonal Hannu Mikkolu. Finovi bylo v roce 1983 41 let a 183 dní.

Desátý titul? Těžké, ale možné 

Už před skončením letošní sezony Toyota oznámila, že na svůj letošní program nebude Sébastien Ogier navazovat a v roce 2026 se vrátí k příležitostnému účinkování s tím, že absolvuje více než polovinu sezony. Varianta, že by uprostřed roku znovu změnil své rozhodnutí, se tentokrát nejeví pravděpodobně.

„Jedna věc je jistá – nemám motivaci odjet další celou sezonu,“ říká Ogier na rovinu. „Je velký rozdíl, když strávíte doma o pár týdnů navíc. Letos jsem poprvé nebyl doma v době, kdy měl můj syn prázdniny. To bylo během Japonské rallye. Ty body jsem sice potřeboval, ale necítil jsem se zrovna skvěle. Chtěl bych, aby se něco takového dělo co nejméně, dodává.

Nenechte se ovšem zmást. Ogier sice pojede příští rok jenom vybrané podniky, to ale neznamená, že nebude mít šanci svůj titul obhájit. Francouz už totiž potvrdil, že absolvuje 10 z celkových 14 soutěží, přičemž první potvrzenou je lednová Rallye Monte Carlo. To ovšem není o moc jiná situace než letos. Během sezony 2025 jsme Ogiera viděli v 11 soutěžích a v 10 z nich se podíval na stupně vítězů. Šest jich vyhrál a tři vynechal. Pokud by se tedy v příští sezoně předvedl v podobné formě jako letos, mohlo by mu to teoreticky stačit i na desátý titul.

V tomto ohledu ale nechce Francouz přehánět. „V motorsportu je spousta věcí, které nemůžete ovlivnit. Také jsem jenom člověk a všichni děláme chyby. Letošek byl pravděpodobně jednou z mých nejlepších sezon, pokud jde o výkonnost a konzistenci. Všechno fungovalo, hvězdy nám přály a díky tomu mám teď devět titulů. Zopakovat takovou sezonu ale nebude vůbec jednoduché,“ podotýká.

Pokud by se skutečně Ogierovi jednou podařilo dobýt i desátý titul, stal by se z tohoto pohledu nejúspěšnějším jezdcem v historii WRC. V jedné klíčové statistice je ale od Sébastiena Loeba stále daleko. Loeb má totiž na kontě 80 vyhraných soutěží, kdežto Ogier 67. To znamená, že v příštím roce svého krajana v tomto směru zcela jistě nepokoří. Podobné je to v počtu vyhraných rychlostních zkoušek. Těch má Loeb 939, kdežto Ogier 806.

Z významných statistik ale může Ogier příští rok sebrat Loebovi rekord v počtu pódiových umístění. Loeb během své kariéry vystoupal na stupně vítězů ve 120 případech a Ogierovi se to povedlo 115krát. Pokud by tedy Ogier předvedl příští rok stejnou formu jako letos, posunul by se na první místo. Ogier se s největší pravděpodobností stane také nejzkušenějším závodníkem v historii WRC. Aktuálně je totiž druhý a na kontě má 203 startů. Rekord drží současný šéf Toyoty Jari-Matti Latvala s 212 soutěžemi. Deset podniků v příštím roce tak Ogiera posune do čela.

Už v tuto chvíli drží Ogier rekord v počtu získaných bodů. Během své kariéry jich nasbíral 3 251. Zde ale pro úplnost dodejme, že tento rekord je zkreslen především změnami bodovacího systému, ke kterým došlo během posledních 15 let. Díky nim jsou soutěže hodnoceny štědřeji než v minulosti.

Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool, World/Red Bull Content Pool

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.