Petr Lisa s Viktorem Mrázem vybojovali v sobotu vítězství ve třídě AM, Maťo Homola a jeho nový parťák Davit Kajaia se v obou závodech probojovali na celkové stupně vítězů. Tým RTR projects zažil o víkendu na legendárním okruhu Spa-Francorchamps své dosud nejlepší vystoupení v letošní sezoně GT2 European Series.
„Byl to super víkend od začátku do konce,“ pochvaloval si výkonný ředitel stáje Tomáš Fanta povedené vystoupení, které se odehrálo jako součást doprovodného programu prestižního závodu 24 hodin Spa. „Na tribunách byla spousta diváků. Ve středu jsme jeli slavnostní jízdu do centra města. Zvládli jsme i smíšené podmínky včetně kvalifikace na mokru,“ přibližuje Fanta atmosféru.
Největší radost brněnskému týmu přichystali Petr Lisa a Viktor Mráz. Ti si poprvé společně zazávodili s vozem KTM X-Bow a hned z toho bylo úspěšně účinkování. Česko-slovenská dvojice se blýskla už v mokré kvalifikaci. S náročnými podmínkami se bravurně vypořádal Petr Lisa, který posádce vyjel pro start pátečního závodu čtvrté místo celkově a současně druhé v kategorii AM.
V prvním závodě ale posádce ještě přáno nebylo. „Už v prvním kole jsem měl problémy s převodovkou. Ve druhém kole při průjezdu cílovou rovinkou přišla další velká rána a to už byl velký problém. Nakonec jsme museli odstoupit,“ vysvětluje Petr Lisa předčasný konec.
Sobota už ale byla šťastnější. Před zastávkami sice kraloval třídě AM její letošní suverén Philippe Prette s Maserati, při návštěvě mechaniků ale ztratil spoustu času opravou karoserie. To znamenalo, že v závěrečném stintu si to o výhru rozdali Christophe Bourret s Mercedesem a Petr Lisa s KTM. Po několik kol trvající bitvě nakonec vyšel z tohoto duelu úspěšněji český jezdec, který se dopředu dostal teprve minutu před koncem. Vybojoval tak výhru nejenom pro sebe, ale také pro Viktora Mráze, který závod rozjížděl.
„Byl to jeden z mých nejlepších závodů a strašně jsem si to užil,“ radoval se Lisa, kterého soupeř potrápil na rovinkách. „Mercedes tentokrát dostal power level 9 a strašně mu to jelo. Několikrát mi díky tomu dokázal oplatit předjetí,“ říká Lisa, který se ovšem nevzdával. A nakonec se mu to vyplatilo. „Podařilo se mi ho rozhodit těsně před koncem. Využil jsem jeho chyby a pak už jsem se jenom soustředil na to, abych projel extrémně rychle Eau Rouge a nedal mu možnost využít větrného pytle. Pak přišly technické úseky, kde jsem měl navrch,“ popisuje vypjatý závěr.
Velkou pochvalu si od Lisy vysloužil celý tým. „Kluci auto připravili do druhého dne perfektně. Fungovalo naprosto skvěle. Moc jim za to děkuji. Bez nich bychom tohoto výsledku samozřejmě nedosáhli. Děkuji RTR projects za tuto příležitost,“ dodal.
RTR projects bylo ve Spa vidět i díky Maťu Homolovi a nové posile Davitu Kajaiovi. Ti se dostali na pódium v obou závodech. Vybojovali třetí, respektive druhé místo nejenom ve třídě PRO-AM, ale také absolutně.
V pátek posádka ukořistila stupně vítězů až v závěru. Homolovi totiž dal zabrat Daniel Cazzaniga s Audi. Ital během zastávek vystřídal Gianlucu Giorgiho a dostal se před posádku českého týmu. Homola si s ním poradil až v posledním kole. „Na rovince byli extrémně rychlí. Ani z větrného pytle jsem je nedokázal předjet. V rychlých pasážích pro mě bylo náročné je pronásledovat, protože jsem si ničil pneumatiky,“ natrápil se s dvojicí stáje LP Racing. V závěru tak musel hrát vabank. „V některých zatáčkách jsem už šel za hranu,“ přiznává.
Situaci jezdcům neulehčil ani slabý, avšak za to vytrvalý déšť. „Pro KTM to bylo náročné. Auto je extrémně tvrdé a když se sníží adheze asfaltu, tak je to těžké, zvlášť když máte auto nastaveno na sucho. Ztrácel jsem o mnohem více než ostatní, i když jsem se snažil trochu riskovat. Jakmile to ale začalo usychat, tak jsem se vrátil do svého tempa,“ popisuje Homola.
Druhý závod začal pro posádku komplikovaně. Maťa Homolu totiž vyhnal v první zatáčce do štěrku Mauro Calamia s Maserati, což znamenalo pád ze druhé pozice na třetí. Během zastávek v boxech se ale u RTR projects činili. Díky bezchybné a rychlé práci mechaniků mohl Davit Kajaia vyjet na dráhu jako první. Vedoucí pozici poté držel několik kol. Pět minut před koncem sice předjel gruzínského nováčka rozjetý Bronislav Formánek, i tak ale Kajaia dovezl týmu nejlepší celkový výsledek v sezoně.
„Jsem více než spokojen. Chtěl bych vyjádřit celému týmu opravdové uznání. Co se týče Maťa, je to profesionál na úrovni. Byl první, kdo mi start s GT2 nabídl a hodně mi pomohl v tom, abych se s autem rychle seznámil,“ užil si svou premiéru 41letý Kajaia, který v uplynulých 10 letech závodil především s cestovními vozy. Z KTM X-Bow byl nadšený. „Upřímně, ještě se musím hodně učit, protože KTM vyžaduje specifické dovednosti. Ale vyhovuje mi,“ podělil se o své dojmy.
Sezona GT2 European Series bude pokračovat o víkendu 18.-20. července. Pojede se v italském Misanu.
Foto: GT2 European Series
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.