Dakar 2026, kamiony: Bitva obrů. Macík chce hattrick, Šoltys průlom, Lopraise čeká jubileum

Tři české posádky patří na Dakaru k největším trumfům v kategorii kamionů. Macík útočí na historii, Loprais slaví jubileum a Šoltys touží po životním výsledku.

Ještě před několika lety byla kategorie kamionů na Dakaru střídáním ruské vlády a nizozemské odvety. Dnes míří zlaté světlo reflektorů jinam. Hlavně do Sedlčan a vůbec do českých týmů, jejichž stroje i jezdci tvoří absolutní špičku. Tři výrazná jména – Martin Macík, Aleš Loprais a Martin Šoltys – vjedou do 48. ročníku Rallye Dakar s ambicemi, které rezonují celým bivakem.

Nejdiskutovanější postavou je pochopitelně Macík. Dvojnásobný vítěz Dakaru přichází do Saudské Arábie v pozici muže, který může přepsat historii. „Jdeme do toho naplno. Když máte šanci být po boku Čagina nebo Nikolajeva, tak ji prostě musíte zkusit. Ale musíme jet chytře, Dakar se nevyhrává silou, ale hlavou,“ řekl Macík krátce před odjezdem kamionu ze Sedlčan. Jeho sebevědomí podporuje i nový kamion MM Technology Dakar Evo 4, přezdívaný „Josef“, který se v Sedlčanech zrodil jako projekt, jenž má české barvy udržet na vrcholu i v lednu.

Macík navíc udělal nevídaný krok – poskytl stejný stroj potenciálním rivalům. Hlavně mladému Mitchi van den Brinkovi, který ve 24 letech patří k nejnebezpečnějším soupeřům. „Mitch je rychlý, hladový a každým rokem silnější. Já mu ale věřím. Když jsme dali na start stejná auta, začíná to být souboj lidí, ne techniky,“ prohlásil Macík k nizozemskému talentu, který skončil v posledních třech letech čtvrtý, třetí a druhý.

A právě souboj Macík – van den Brink bude jedním z leitmotivů truckového Dakaru. Další lákadlo čeká na tuzemské fanoušky v momentě, kdy se do boje zapojí další český velikán – Aleš Loprais. Oslaví jubilejní dvacátý start, tedy stejný počet účastí, jaký měl kdysi jeho legendární strýc Karel.

„Dvacet Dakarů… a pořád mám pocit, že se stále učím. Je to závod, který vás nikdy nepřestane překvapovat. Letos chci útočit na vítězství. Na nic jiného nejedeme,“ říká Loprais. V loňském ročníku byl třetí a během kritických momentů mu nejvíc uškodila ztráta téměř dvou a půl hodiny během dramatické 48h Chrono etapy. „Macík si tam udělal odstup, který už nešlo stáhnout. Ale i to k Dakaru patří. My se o to znovu popereme,“ dodal Loprais.

Tým De Rooy, jenž mu opět poskytl Iveco Powerstar, počítá s jeho útokem. Nizozemci navzdory odlivu jezdců dál drží špičkovou kvalitu a letos nasadí mimo jiné i Vaidotase Zalu, který loni zazářil pátým místem.

Do velkého českého tria patří také Martin Šoltys z Buggyry. Šestý muž z roku 2023 vstupuje do Dakaru s touhou prolomit bariéru pódia. „Cítím, že jsme blíž než kdy předtím. Auto funguje skvěle, tým drží pohromadě a já udělal velký krok ve fyzičce i vytrvalosti. Musíme odjet čistý závod, to je klíč,“ tvrdí pilot týmu Buggyra ZM Racing.

Buggyra prošla za poslední dva roky výraznou obměnou, ale právě Šoltysův výkon je jedním z jejích nejstabilnějších pilířů. Tým dál staví na konceptu robustního, ale zároveň hbitějšího kamionu, který má pomoci v těžkém kamenitém terénu i v dunách.

Pod arabským sluncem se tak střetnou tři silné české příběhy. Macík bojuje o zápis do historie, Loprais o nejtěžší triumf kariéry a Šoltys o životní průlom. Každý jiným stylem, ale všichni s českou tvrdohlavostí a vůlí, která už několikrát změnila průběh Dakaru.

Ať už se závodní drama začne vyvíjet jakkoli, už nyní je jasné, že české barvy budou opět vidět. A to nejen na trati, ale i na stupních vítězů. Jak to řekl Macík s typickou lehkostí: „Když jste Češi mezi kamiony, tak se s vámi musí počítat. Až do posledního kilometru.“

Foto: MM Production, Buggyra ZM Racing, A.S.O.

Fotogalerie

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.