Dakar 2025 se rýsuje. Různé trasy pro různé kategorie a cíl v nekonečné poušti

Rallye Dakar je jednou z nejnáročnějších a nejnapínavějších motoristických soutěží na světě. Proto přitahuje závodníky a nadšence z celého světa.

Pomalu se blížící ročník 2025 slibuje tuto tradici udržet a přináší nové výzvy a inovace, které prověří odvahu i těch nejzkušenějších účastníků. Potřetí za sebou bude startovní bivak umístěn v odlehlé oblasti, daleko od městských center. Konkrétně v Biši. Tato volba připomíná dobrodružného ducha rallye a zajišťuje náležitě drsný začátek soutěže. Cíl prologu umístěn přímo v srdci bivaku, což je nová koncepce. Bude to poprvé, kdy bude umístěn v těsné blízkosti pódia, což nabídne výjimečnou podívanou pro účastníky i diváky.

Rallye Dakar 2025 znovu zavádí fanoušky oblíbenou koncepci: 48H Chrono. Tedy dlouhou etapu rozdělenou do dvou dnů, v níž soutěžící nocují ve stanových městečkách rozesetých po poušti. Tento formát, který byl hitem předchozích ročníků, bude ještě náročnější. Bude to 950 km (oproti 540 km v letos) a obsahuje kombinaci rychlých a technických úseků. Tato etapa bude významnou součástí úvodního týdne a poskytne závodníkům dostatek příležitostí k vytvoření náskoku nejen v dunách, ale i v rozmanitém terénu.

V popředí zájmu pořadatelů je bezpečnost. Nejméně pět etap se pojede na oddělených tratích, aby se minimalizovala nutnost předjíždění motocyklů automobily. To zvýší bezpečnost a vyžaduje, aby se posádky automobilů orientovaly bez spoléhání na stopy vytvořené jezdci před nimi. Etapy budou začínat za východu slunce, což zajistí jejich absolvování za denního světla a sníží riziko pozdních příjezdů do bivaku. Také kamiony budou mít vyhrazenou trať na jedné z etap v rámci pouště Empty quarter, což přidá soutěži na dramatičnosti.

Soutěžící budou čelit dvěma výzvám, kdy budou bez svých servisních týmů: v tradiční maratonské etapě a 48H Chrono. Při nich nebudou moci do bivaků mechanici. Údržba jejich strojů na více než 800 km bude klíčová jak pro špičkové závodníky, tak pro amatéry usilující o to vidět cílové pódium.

Klíčovou roli bude opět hrát město Šubajtá, které dakarské pole objevilo v roce 2020 a které slouží jako brána do Empty quarter. V lednu bude hostit konec rallye a tím i vyvrcholení epického dobrodružství. Do Šubajtá dojedou závodníci po třídenní bitvě v dunách, včetně etapy přesahující 400 km. Závěrečné etapy nabídnou v poušti úžasnou podívanou, na průjezd zdánlivě nekonečnou písečnou plochou.

Závod pravidelnosti Dakar Classic přivítá „historická“ vozidla registrovaná v letech 2000 až 2005. Mezi debutanty může být Mitsubishi Pajero, které řídil Stéphane Peterhansel při svém prvním triumfu v kategorii automobilů v roce 2004, nebo BMW, s nímž v roce 2005 debutovali Guerlain Chicherit a Mathieu Baumel.  Pokračovat bude také Mise 1000, která slouží jako testovací polygon pro nejmodernější alternativní technologie.

Rallye Dakar 2025 slibuje další nezapomenutelný ročník, který spojí tradici s inovacemi a představí nové výzvy, jež mají ambici nadchnout účastníky i fanoušky. Od náročných příprav před závodem až po závěrečný průjezd pouští Empty quarter bude letošní rallye skutečným důkazem dobrodružného a vytrvalostního ducha, který definuje Dakar.

Rallye Dakar 2025:

Foto: Buggyra a A.S.O./C.Lopez

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.