Organizátoři Rallye Dakar dnes v Praze za účasti českých i zahraničních závodníků představili novinky, které čekají účastníky prestižního závodu už v nadcházejícím ročníku. Nejvýznamnější novinkou mezi mnoha je změna trasy nejslavnější rallye, která slibuje četné výzvy.
Dakar Tour je oficiálním setkáním organizátorů Rally Dakar v čele s Davidem Casterou se závodními týmy, které se tohoto slavného závodu účastní v aktuálním ročníku. Česká zastávka slouží v rámci tour jako místo, na kterém se díky poloze v srdci Evropy setkají s organizátory nejen zástupci právě České republiky, ale také okolních zemí, např. Polska.
Nejvýznamnější novinkou pro letošní ročník je úprava trasy závodu. Závodníci odstartují z bivaku v Bisha a pomyslnou cílovou pásku protnou v EmptyQuarter, přesněji v oblasti Shubaytah. V průběhu 14 závodních dní čeká na všechny týmy prolog a 12 etap, které obsahují 1 maratonskou etapu, 5 speciálních okruhů a specialitu v podobě 48h Chrono. Jedná se o náročný formát, který řádně prověřil dovednosti všech posádek už při posledním ročníku.
Změna trasy není jedinou novinkou, kterou David Castera v rámci Dakar Tour představil. Jednoznačnou výzvou pro závodníky bude hromadný start, ale jistě je potěší celkem 5 etap, které budou mít v rámci jednotlivých kategorií rozdílné trasy. Odlišná trasapak čeká také na nejtěžší váhu, a to kategorii kamionů, ve které v roce 2024 excelovala česká posádka týmu MM Technology. Pilot vítězné posádky, Martin Macík, hodnotí tuto změnu pozitivně: „Pro nás v kamionech je vždy i z hlediska bezpečnosti lepší, když se na trase nepotkáváme s výrazně menšími stroji jako jsou motorky nebo bugginy. Je jen otázka, jak těžkou trasu nám organizátoři připraví.“
Kategorie motorek upgraduje v nadcházejícím závodě na roadbook ve formě tabletu, zároveň budou muset helmy závodníků plnit nový standard. Úpravě technických předpisů se nevyhnula ani kategorie SSV, a to s důrazem na snížení nákladů a vylepšení bezpečnosti. Přibyly také nové podkategorie, a to SSV New gen 2025 a SSV atmo. Automobily se kromě obligátní úpravy technických předpisů dočkají zvýšení výkonu oproti kategorii T2 a zastropování maximálních nákladů na postavení vozu na částce 300 000 EUR. Kamiony budou muset dodržet maximální rychlost 135 km/h oproti dosavadním 140 km/h, dojde tak ke sjednocení této hodnoty s kategorií Challenger.
Klání Dakar Classic se budou moci nově zúčastnit vozy vyrobené až do roku 2005. Změn doznala i trasa závodu, v tomto ročníku bude přejezd dun povinný pro všechny účastníky Dakar Classic a těšit se mohou také na novou vytrvalostní etapu. „Vítáme každé ztížení podmínek, Dakar má být pořádně těžký. Pro nás je stěžejní, že můžeme přidat na výkonu a uvidíme, jestli se s plánovanými úpravami na autě vejdeme do té cílové částky, budeme muset.“, říká Martin Prokop z týmu Orlen Jipocar Team.
Speciální trasa dlouhá 1 000 km a vedoucí různorodým terénem je výzvou, jejímž cílem je otestovat, zhodnotit a uznat technologie zítřka. Ačkoli zde nehrají žádnou roli stopky, hodnocení nových technologií má specifická kritéria jako jsou např. spolehlivost a výkon.
Fanoušci si budou moci ověřit, jak probíhají přípravy jejich oblíbených posádek na největší české dakarské akci s názvem Posedlí Dakarem Open Air už 10. srpna v Přerovské rokli. Závodní stroje v akci, bohatý program, a právě možnost setkání se závodníky napříč kategoriemi nejen z České republiky, ale i ze zahraničí, je hlavním lákadlem tohoto už tradičního setkání.„Milujeme setkávání s fanoušky! Na Dakar se jich moc nepodívá, takže ukázat jim, co umíme a podělit se o zážitky takhle osobně, navíc doma v České republice, je skvělé. Moc se těším.“, říká jeden z nejúspěšnějších českých motocyklistů Martin Michek.
Zdroj: MM Production
Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.