První z mnoha. Před třiceti lety Colin McRae poprvé vystoupal ve WRC na stupně vítězů

Od premiérového umístění na stupních vítězů Colina McRae v soutěži WRC dnes uplynulo přesně třicet let. Skot, který se v roce 1995 stal mistrem světa, vystoupil poprvé na bednu při Švédské rallye 1992. Zde skončil druhý za Matsem Jonssonem.

Colina McRae jsme mohli ve WRC vídat v období 1987-2003 a poté také v sezonách 2005 a 2006. Během své kariéry v rallyeovém mistrovství světa nastoupil celkem do 146 soutěží. Z těchto startů se šampionovi z roku 1995 podařilo vytěžit celkem 25 vítězství nebo 42 pódiových umístění. A právě dnes je tomu přesně na den třicet let, kdy se rodák ze skotského Lanarku umístil mezi nejlepšími třemi poprvé. Povedlo se mu to při Švédské rallye 1992.

Švédsko hostilo v roce 1992 druhý podnik sezony. Pro McRae se ale jednalo o první start. Jeho tým Subaru se v tomto roce totiž chtěl soustředit zejména na šotolinové soutěže a v plánu tak měl pouze vybrané podniky. Jedním z nich bylo i Švédsko, kde se závodilo na sněhu. McRae se v té době objevoval zejména v britském šampionátu. Zde se stal v roce 1991 mistrem a pár měsíců po svém švédském vystoupení se zde mohl radovat i z obhajoby titulu.

Už i se světovými soutěžemi měl ale v té době zkušenosti. Před Švédskou rallye 1992 totiž nastoupil do osmi podniků mistrovství světa. Z nich se mu nejvíce vydařila Rallye Nového Zélandu 1989, v níž vyhrál svou první rychlostní zkoušku a skončil za volantem vozu Ford Sierra RS Cosworth pátý. Dařilo se mu ale také při britské RAC Rallye v roce 1990, kde po třech vyhraných erzetách obsadil se Sierrou šestou pozici. Na této soutěži ale upoutal pozornost i o rok později v barvách Subaru. Jeho vystoupení sice skončilo dvě rychlostní zkoušky před cílem havárií, dosáhl ale na vítězství v sedmi rychlostních zkouškách a během druhé etapy se na okamžik objevil i v celkovém vedení.

Švédská rallye 1992 sice začala pro McRae až 11. místem na první rychlostní zkoušce, hned poté ale začal stoupat pořadím nahoru. Již na druhé erzetě bral stříbrnou příčku, což ho celkově vystřelilo na třetí místo. Na této pozici se udržel až do konce první etapy.

Ve druhé etapě poté odstoupil ze soutěže Sebastian Lindholm kvůli problémům s transmisemi a jezdec Subaru se svým spolujezdcem Derekem Ringerem převzali druhou pozici za lídrem Matsem Jonssonem s vozem Toyota Celica.

V době, kdy se McRae posunul na stříbrnou příčku, ho od švédského jezdce dělilo 43 sekund. Poté sice dočasně svou ztrátu snížil, na boj o vítězství ale Jonssona vyzvat nedokázal. Během posledního dne ho navíc potkal defekt pneumatiky a do cíle dorazil se ztrátou 54 sekund. Vedl si o poznání lépe než oba jeho týmoví kolegové. Zatímco Per Eklund obsadil šestou pozici, mistr světa z roku 1981 a McRaeův vzor Ari Vatanen havaroval se třetím vozem Subaru Legacy RS už na první rychlostní zkoušce.

Narušitel severské nadvlády

McRaeovo premiérové pódium bylo o to větším úspěchem, že ho dosáhl v soutěži, ve které historicky kralovali severští jezdci. To dokládal mimo jiné i fakt, že se stal prvním neseverským závodníkem od roku 1984, který ve Švédsku skončil na bedně. Před ním naposledy narušila nadvládu skandinávských závodníků Michele Moutonová, která v roce 1984 skončila druhé pozici. McRae za sebou tehdy nechal mimo jiné i šampiony WRC Stiga Blomqvista a Markku Aléna. Zatímco Blomqvist obsadil třetí pozici, Alén skončil čtvrtý.

McRae navíc na stupně vítězů dosáhl ve věku 23 let, 6 měsíců a 12 dní, což ho tehdy zařadilo na třetí místo historických tabulek. Před ním se nacházeli pouze Alessandro Fiorio (22 let, 10 měsíců a 11 dní) a Markku Alén (22 let, 5 měsíců a 21 dní). Od té doby ale pochopitelně doznal žebříček nejmladších držitelů pódiových umístění ve WRC spousty změn a McRae se v něm dnes nachází na osmé pozici.

Během sezony 1992 se McRae ukázal ještě v dalších čtyřech podnicích mistrovství světa. Byly jimi Rallye Akropolis, Rallye Nového Zélandu, Rallye tisíce jezer ve Finsku a britská Lombard RAC Rallye. Dalšího pódia už ale nedosáhl. Zatímco v Řecku skončil čtvrtý, na Novém Zélandu odstoupil po problémech s motorem a při Rallye tisíce jezer obsadil osmou příčku, ačkoli během soutěže dvakrát boural. Ve Velké Británii skončil šestý. Na domácí půdě ale zpočátku směřoval za vítězstvím. Poté ho však zdržely defekt pneumatiky a technické potíže. V celkovém pořadí šampionátu se umístil jako osmý.

V dalších sezonách se Subaru, kde působil do roku 1998, jsme už McRae na stupních vítězů vídali pravidelně. V šestnácti případech vystoupil dokonce na nejvyšší stupeň a v roce 1995 se stal nejmladším rallyeovým mistrem světa v historii. Tento rekord mu patří dodnes. Při angažmá u Fordu (1999-2002) byl blízko ke druhému titulu v roce 2001, když před posledním podnikem ve Velké Británii ještě celkově vedl. Během soutěže ale havaroval a šampionem se nakonec stal jeho krajan Richard Burns. Působení u Citroënu v roce 2003 už McRaeovi žádné vítězství nepřineslo a pro rok 2004 angažmá ve WRC nezískal.

Návrat přišel v roce 2005 se Škodou, za kterou odjel dvě soutěže. V roce 2006 si zase znovu zazávodil s Citroënem Xsara. Při Turecké rallye zaskočil za zraněného Sébastiena Loeba. Po technických problémech ale do cíle nedojel a poté se už ve WRC neukázal. Šéf Subaru David Richards přiznal, že s McRaem jednal o návratu k Subaru pro rok 2008. K němu už ale nedošlo. McRae totiž v září roku 2007 zahynul při havárii svého vrtulníku. Spolu s ním nehodu nepřežil ani jeho pětiletý syn Johnny a dále dva rodinní přátelé včetně šestiletého kamaráda jeho syna Bena.

Kromě startů ve WRC má za sebou McRae například i dva starty na Rallye Dakar z let 2004 a 2005. Vyhrál zde dokonce i čtyři etapy. Zatímco v roce 2004 skončil dvacátý, ročník 2005 po havárii nedokončil. V roce 2004 rovněž vyhrál cross-country závod Baja 500 Portalegre. Na kontě má i stříbro z X-Games z roku 2006. Zkušenosti má také s okruhy. V roce 2004 totiž nastoupil s Ferrari stáje Prodrive do 24 hodin Le Mans a spolu s Rickardem Rydellem a Darrenem Turnerem obsadil třetí místo ve třídě GTS. Objevil se i v britském šampionátu cestovních vozů BTCC nebo v britské obdobě NASCAR s názvem ASCAR. Několikrát startoval i v Závodě šampionů a v roce 1998 zde vyhrál mezi jednotlivci.

Úvodní foto: Subaru Motorsports USA via Facebook (ilustrační)

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.