Pohmožděné plíce, zlomená čelist i obratel. Pro Pola Espargara skončil úvodní podnik MotoGP předčasně

Pol Espargaró zahájil novou sezonu MotoGP velmi bolestivě. Jezdec stáje Gas Gas totiž nepříjemně havaroval při druhém volném tréninku na Velkou cenu Portugalska. Při incidentu si nejen pohmoždil plíce, ale také si zlomil čelist a hřbetní obratel. Okruh momentálně čelí kritice ze strany ostatních jezdců.

Havárie se odehrála v desáté zatáčce v době, kdy do konce tréninku zbývalo necelých 14 minut. Espargaro ztratil kontrolu nad svou motorkou a následně byl vymrštěn ze sedla a přes štěrkovou zónu doletěl až do protilehlé bariéry z pneumatik. Při tom utrpěly velkou ránu jeho hrudník a záda. Motocykl Espargara naštěstí netrefil.

Kvůli havárii došlo k vyvěšení červené vlajky a hned v prvních chvílích bylo jasné, že situace má k ideálu daleko. Španěl sice vědomí neztratil, byl ale třicet minut ošetřován na trati. Nejprve byl sanitkou převezen do zdravotnického centra na okruhu. Později následoval letecký transport do nemocnice ve městě Faro.

S prvními informacemi o Espargarově stavu přispěchal lékař MotoGP Angel Charte: „Jeho hladiny kyslíku jsou dobré, utrpěl ale docela výrazně pohmoždění plic. Jaký je přesný rozsah, se dozvíme, až podstoupí CT vyšetření a magnetické rezonance v nemocnici ve Faru. Utrpěl vážné trauma páteře a také si pohmoždil plíce, což budeme bedlivě sledovat,“ informoval veřejnost.

Pro fanoušky měl ale také povzbudivější zprávy: „Myslím si, že se zotaví dobře, ještě ale musíme provést odpovídající vyšetření. Jinak byl při vědomí, bdělý a dobře reagoval. Kvůli utišujícím lékům je ale mírně utlumený. Chodidly, nohama a rukama dokáže pohybovat dobře, takže se není důvod obávat nějakého trvalého poranění páteře,“ dodal.

Vyšetření v nemocnici potvrdilo plicní pohmožděniny. Kromě toho si ale Espargaró také zlomil čelist a hřbetní obratel.

Pro Espargara tak pochopitelně závodní víkend končí. Jeho působení u stáje Gas Gas, kam se přesunul po dvou protrápených letech u tovární Hondy, tím pádem začíná špatně. S Gas Gasem má Espargaró podepsáno na dva roky.

Ačkoli Gas Gas letos působí v MotoGP premiérově, ve skutečnosti jde pouze o přejmenovaný satelitní tým Tech3. Stáj navíc používá motocykly KTM, jejíhož koncernu je Gas Gas součástí. S Tech3 i KTM už má Espargaró zkušenosti z minulosti. Za tým Hervého Poncharala totiž závodil už v období 2014-2016, kdy ještě stáj využívala motocykly Yamaha. V letech 2017-2020 působil Espargaró u továrního týmu KTM.

Příliš velké kameny

Ihned po skončení druhého tréninku se na okruh v Algarve začala sypat kritika z úst jezdců. Úřadující šampion Francesco Bagnaia vidí problém s velikostí kamenů ve štěrku.

„Nebýt toho štěrku, tak by žádná červená vlajka nemusela být. Byla to sice velká nehoda, ve skutečnosti ale nemusela být tak velká, jak nakonec byla. Když totiž Pol doklouzal do štěrku, začal zrychlovat. Je to čtyři roky zpátky, co jsme žádali, aby se zlepšila bezpečnost trati. Když jsme sem přijeli poprvé, hned jsem poslal fotografii štěrku Francu Uncinimu (tehdejší bezpečností komisař FIM – pozn. red.), protože ty kameny byly příliš velké,“ říká jezdec Ducati.

V podobném duchu jako Bagnaia se vyjádřil již před dvěma týdny Fabio di Giannantonio. Jezdec stáje Gresini totiž havaroval v Algarve při prvním dni předsezonních testů. Utrpěl otřes mozku a závěrečný den musel kvůli doporučení lékařů vynechat.

„Každý rok si na ten štěrk stěžujeme, protože tu jsou opravdu velké kameny. Když je trefíte, je to větší bolest, než když spadnete na asfalt. Klouzal jsem se po asfaltu a jakmile jsem skončil ve štěrku, bylo to jako výbuch. Když pak kameny trefila moje hlava, bylo to, jako by mě to úplně vypnulo,“ uvedl.

Marca Márqueze zase zaskočilo, že v desáté zatáčce nebyla umístěna před bariérou z pneumatik žádná nafukovací bariéra. A volá po okamžitých změnách.

„Musejí ji tam zkrátka dát, a to hned zítra. Ne za rok, zítra,“ trvá na svém.

Joan Mir svého parťáka podpořil: „Ten, kdo je za to zodpovědný, musí vědět, že zde není dostatečná úniková zóna. Musejí tam dát nafukovací bariéru. Je to nebezpečné místo, nemůžeme čekat až do doby, než se stane něco takového. Jako jezdec hodně přemýšlíte a možná můžete něco říct ohledně bezpečnosti, ale pravda je taková, že toto není naše práce. Naší prací je řídit motorku v rychlosti 350 km/h a porážet ostatní. Nemohu ještě k tomu přemýšlet o bezpečnosti,“ dodává.

Nejde o první velkou nehodu, která se při závodním víkendu MotoGP v Algarve odehrála. V roce 2021 se zde po pádu v tréninku zranil Jorge Martín. Jezdec Pramacu utrpěl řadu zlomenin a musel vynechat tři nadcházející víkendy.

Foto: Gas Gas

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.