Po dvou letech zpátky ve Švédsku. Letošní sezona WRC pokračuje druhým podnikem, chybět budou Loeb i Ogier

Letošní sezona rallyeového mistrovství světa má o víkendu na programu druhý podnik sezony. Bude jím Švédská rallye, která se do kalendáře vrací poprvé od roku 2020. Ve startovní listině neuvidíme ani jednoho z prvních dvou mužů průběžného pořadí - Sébastiena Loeba ani Sébastiena Ogiera. V nejlepší pozici tak vstupuje do víkendu Kalle Rovanperä.

Měsíc po Rallye Monte Carlo bude pokračovat letošní sezona WRC druhým podnikem. Tím bude soutěž ve Švédsku, která se uskuteční na sněhu. Zdejší podnik se do kalendáře mistrovství světa vrací po dvouleté pauze. Loni totiž jeho konání zhatil koronavirus a musel tak být nahrazen Arktickou rallye ve Finsku.

Návrat Švédské rallye do kalendáře WRC přinese ovšem změny. Už se totiž nebude závodit v provincii Värmland, jak tomu bylo od vzniku této soutěže, ale nově se pojede ve městě Umeå. Důvodem tohoto přesunu je větší množství sněhu. V letošním ročníku čeká na posádky celkem sedmnáct rychlostních zkoušek o celkové délce 264,8 kilometrů. Původně měl podnik čítat devatenáct erzet a 305,79 kilometrů. Dvě vložky, které byly plánovány na sobotu, ale musely být zrušeny. Místní farmáři totiž kvůli silnému sněžení přesouvají stáda sobů.

Rovanperä nejblíže k titulu

Úvodní podnik sezony v Monte Carlu skončil tak trochu paradoxně. Na prvních dvou místech se totiž umístili závodníci, kteří v letošním roce s největší pravděpodobností nebudou moci pomýšlet na titul. Zatímco u vítězného Sébastiena Loeba zatím není jasné, zda-li se letos ještě v šampionátu objeví, druhý Sébastien Ogier se letos chce soustředit zejména na působení v mistrovství světa vytrvalostních závodů a ve zbytku sezony WRC se chce ukázat jen příležitostně.

Nejlépe dopadl v Monte Carlu z pravidelných jezdců Craig Breen, který obsadil třetí místo. Zatímco Ir si ale připsal pouze 15 bodů za třetí pozici, Kalle Rovanperä vybojoval kromě 12 bodů za celkové 4. místo i dalších pět bodů za triumf na závěrečné powerstage a nyní se nachází se 17 body na třetí příčce za Loebem a Ogierem. Tím pádem má momentálně ze stálých účastníků nejblíže k zisku titulu.

Dokáže Rovanperä ve Švédsku své vedení navýšit? V jeho prospěch mluví velmi dobrá bilance Toyoty v této soutěži poté, co se v roce 2017 vrátila do WRC. Ve Švédsku totiž vybojovala ze čtyř pokusů tři triumfy. V roce 2017 se radoval současný šéf stáje Jari-Matti Latvala, který tehdy vybojoval pro Toyotu první vítězství po návratu do šampionátu. Japonská značka zde ale slavila prvenství i v roce 2019 s Ottem Tänakem a v sezoně 2020 s Elfynem Evansem.

I sám Rovanperä má na soutěž dobré vzpomínky. S Yarisem WRC zde sice zatím jel jenom jednou před dvěma lety, jeho vystoupení ale skončilo třetím místem. Jednalo se o Finovo první umístění na stupních vítězů ve WRC, díky kterému se tehdy stal ve věku 19 let, 4 měsíců a 16 dnů nejmladším držitelem pódia v historii. Tento rekord mu náleží dodnes.

Start z první pozice během úvodní etapy by ale pro něj letos mohl ve Švédsku znamenat nevýhodu: "Kvůli zisku bonusových bodů na powerstage (v Monte Carlu - pozn. red.) musíme startovat během úvodního dne první a budeme tak čistit trať. Budeme se ale snažit získat co nejvíce bodů a doufejme, že i tak to pro nás bude dobrá soutěž. Při testech jsme začali od nuly a hledali jsme pro nový vůz správné nastavení na sníh. Ze začátku bylo trochu obtížné s ním jet. Myslím si ale, že společně s kolegy z týmu jsme během dvojice testů šli správným směrem," říká Rovanperä před začátkem soutěže.

Evans a spol. musí napravovat

Kalle Rovanperä je na tom sice po Rallye Monte Carlo z pravidelných účastníků nejlépe, ne každému ale úvodní soutěž sezony vyšla podle představ. Své o tom ví například jeden z dalších jezdců Toyoty Elfyn Evans. Vicemistr světa z předchozích dvou sezon skončil po nehodě až na 21. místě a na kontě má nyní pouze čtyři body za druhé místo na powerstage.

Ideální vstup do sezony nezažili ani u Hyundai. Thierrymu Neuvillovi, který ve Švédsku dokázal zvítězit v roce 2018, se sice podařilo umístit na šesté pozici, Ott Tänak ani Oliver Solberg ale cíl neviděli. Ve stejné sestavě tým nastoupí i ve Švédsku.

Monte Carlo nevyšlo ani Adrienu Fourmauxovi. Jezdec M-Sportu totiž už v pátek havaroval. Před Švédskou rallye se snažil svou chybu odčinit tím, že pomáhal mechanikům dát dohromady svůj rozbitý vůz.

"Když nabouráte, je těžké vejít dovnitř a říct ahoj. Ale vypadalo to, že mě všichni rádi vidí. Měli jsme spoustu práce. Ještě předtím než jsem byl v továrně, jsem věděl, že na těchto autech je spousta práce, ale teď toho vím opravdu mnohem více. Je fantastické sledovat tým při práci. Byla to pro mě skvělá zkušenost. Viděl jsem, jak se montuje kabeláž. Hodně toho vědí (mechanici - pozn. red.) a to nezapomeňte, že je to pro ně nové auto. Není to jako s Fiestou. Pomohl jsem ve spoustě oblastí. S hybridem, řízením, převodovkou a zavěšením. Za týden jsme toho stihli opravdu hodně," uvedl Francouz.

Lappi se vrací

Při Švédské rallye uvidíme ve WRC poprvé od loňského podniku ve Finsku Esapekku Lappiho. Rodák z města Pieksämäki nastoupí se čtvrtým vozem Toyota Yaris místo Sébastiena Ogiera, se kterým se letos bude o místo za volantem tohoto auta dělit. O jeho první start v MS za tovární Toyotu nepůjde. Závodil za ni totiž už v roce 2017 a 2018 a při své premiérové sezoně v jejích barvách dokázal vyhrát ve Finsku, což je jeho dosud jediný triumf ve WRC.

Jakožto jezdec, který nestartuje v celé sezoně, je Lappi smířen i s možností, že by mohl ve Švédsku dostat týmový příkaz a pustit před sebe své kolegy: "Jsem hladový po úspěchu, ale zároveň chci být realistou. Jsem si jistý, že pokud nebudu hrát týmově, tak si svou práci neudržím. Je třeba to přijmout a já jsem s tím v pohodě," uvědomuje si, co ho může potkat.

V akci ovšem uvidíme mimo jiné i domácího závodníka Pera-Gunnara Anderssona. Juniorský mistr světa z let 2004 a 2007, který se v minulosti zúčastnil 74 soutěží světového šampionátu, pojede s Fordem Fiesta Rally2 v kategorii WRC2. Půjde o jeho první start ve WRC od roku 2013.

Ve Švédsku měl původně nastoupit také Lorenzo Bertelli. Ital měl jet se čtvrtým Fordem Puma týmu M-Sport. Z jeho vystoupení ale nakonec sešlo. Na start ho nepustily pracovní povinnosti na veletrhu Milánský týden módy.

Úvodní foto: Toyota Gazoo Racing via Facebook

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.