Peugeot Sport slaví 40 let. Francouzské vozy od té doby vozí vavříny z terénu i okruhů

Divize Peugeot Sport oslavuje 40. narozeniny. Tovární tým Peugeot Sport, který vznikl v říjnu 1981, původně pojmenovaný Peugeot Talbot Sport, se již čtyři desetiletí úspěšně účastní vrcholných šampionátů a soutěží po celém světě.

Značka Peugeot již od svého vítězství v historicky prvním měřeném závodě na světě, silničním závodě Paříž – Bordeaux – Paříž v roce 1895, vždy považovala motoristický sport za činiteleurychlujícíhopokrok. Dnes s nejnovějším vozem Peugeot 9X8 a s programem Hypercar ve vytrvalostním mistrovství světa FIA (FIA WEC) vstupuje do pátého desetiletí svého působenína světové scéně s cílem přidat další vítěznou kapitolu.

Peugeot Sport má od svého založení v říjnu 1981 na svém kontě mnohem více výrazných úspěchů než počet svíček na jeho narozeninovém dortu. „Motorsport znamená pro automobilové odvětví výjimečnou technologickou laboratoř pro urychlení výzkumu a pokroku,“ připomíná generální ředitelka společnosti Peugeot Linda Jacksonová. „Pro naši značku hraje zásadní roli při představování našich modelů a našich plánů pro mobilitu zítřka. Čtyřicet let působení divize Peugeot Sport v motoristickém sportu znamená úspěch, hrdost, ale je především základem našich dnešních, a zejména budoucíchskvělých výsledků.“

Tým Peugeot Sport, který založil Jean Todt a který se původně jmenoval Peugeot Talbot Sport, dal vznik řadě ikonických vozů, jako byly například nezapomenutelné modely Peugeot 205 T16, 405 T16, 206 WRC, 306 Maxi a 905 nebo novější Peugeot 908, 208 T16 Pikes Peak, 2008 DKR, 3008 DKR, 208 WRX a nyní revoluční Peugeot 9X8, který je připraven hrát klíčovou roli v plánu elektrifikace značky Peugeot a zároveň ztělesňuje úzké propojení mezi sportovním a designérským týmem značky.

¨Při ohlédnutí za uplynulými desetiletími se mnohým vybaví speicály Peugeot Sport na cestě za tituly a triumfy v mistrovství světa v rallye nebo v nedávné době v mistrovství světa v rallyekrosu, úspěchy na slavné Rallye Dakar v různých obdobích, vítězství v závodě 24 hodin Le Mans, v závodě do vrchu PikesPeak, stejně jako v závodech na francouzských okruzích nebo pódiová umístění v F1 jako výrobce motorů. A seznam není zdaleka úplný.

Nejvěší úspěchy Peugeot Sport v motoristickém sportu od roku 1981:

• 5 titulů mistra světa v rallye v poháru konstruktérů (1985, 1986, 2000, 2001, 2002)
• 4 tituly mistra světa v rallye v hodnocení pilotů (Timo Salonen, Juha Kankkunen a dvakrát Marcus Grönholm)
• 3 tituly v hodnocení pilotů a konstruktérů v Intercontinental Rally Challenge (2007, 2008, 2009)
• dlouhý seznam titulů v národních rallye
• 3 vítězství v závodě 24 hodin Le Mans: v roce 1992 s trojicí Yannick Dalmas / Derek Warwick / Mark Blundell, v roce 1993 s trojicí Christophe Bouchut / Eric Helary / Geoff Brabham a v roce 2009 s trojicí Marc Gene/ David Brabham / Alex Wurz;
• 3 vítězství v závodech Pikes Peak Hill Climb v letech 1988 (AriVatanen), 1989 (RobbyUnser) a 2013 (Sebastien Loeb)
• tituly v šampionátech Supertouring, včetně vítězstvívjednom z nejprestižnějších v Německu s vozem 406 (Laurent Aïello)
• 7 vítězství na Dakaru (1987 Ari Vatanen, 1988 Juha Kankkunen, 1989 a 1990 Ari Vatanen, 2016 a 2017 Stéphane Peterhansel 2018 Carlos Sainz)
• 1 titul mistra světa v rallyekrosu v roce 2015

Piloti, kteří řídili tyto vozy, se mohli spolehnout na pečlivé, svědomité, bojovné a inovativní členy týmu Peugeot Sport. K sestavení a realizaci těchto programů v rallye, v dálkových rallye i na okruzích po celém světě jsou zapotřebí i manažeři, kteří se vždy hrdě hlásili k hodnotám Peugeot.

Na seznamu úspěšných lídrů týmu Peugeot Sport figurují legendy jako Jean Todt, Corrado Provera, Jean-Pierre Nicolas nebo Bruno Famin. Jejich plán byl vždy stejný: iniciovat, inovovat, shromažďovat nápady, posouvat vpřed… a to vše pro vítězství.

Vzhledem k tomu, že motoristický sport je pevně zakořeněn v DNA značky, byly všechny programy týmu Peugeot Sport zaměřeny na podporu konkrétní vize nebo technologické strategie francouzské automobilky v různých oblastech, jako jsoubezpečnost, výkon, spotřeba, asistenční systémy, nové formy energie apod.

Elektrifikace, kterou dnes ztělesňuje program Hypercar s vozem Peugeot 9X8 v šampionátu FIA WEC a v závodě 24 hodin Le Mans, symbolizuje pro Peugeot výzvy budoucí mobility a zároveň přispívá k výzkumu, neboť piloti testují nové myšlenky ve prospěch řidičů sériových vozů.

Fotogalerie

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.