Odešel Zdeněk Válek. Ze škodovky dokázal udělat „československé Porsche“

Velmi smutná zpráva přišla ze severu Moravy. Zemřel Zdeněk Válek, jedna z legend československého automobilového sportu 70. a 80. let.

Zdeněk Válek automobilový závody doslova žil. Svůj tým založil už v roce 1964. Jako většina jeho vrstevníků bojoval o body s vozy značky Škoda. Ale byl to právě on, kdo na naše tratě přivedl něco tak výjimečného, jako byla jeho Gazela.

Válek totiž dokázal na podvozku Škody 110 R postavit úctyhodný speciál, který si mnozí laici pletli s Porsche 911. A není se čemu divit, ta podobnost je až neskutečná.

Československý mechanik totiž zásadně proměnil příď „kupátka“ a Škodovku také poněkud splácl. Sloupky střechy byly kratší o 7 cm a v bocích vozu došlo ke snížení ještě o centimetr většímu. Navíc na svoji dobu novátorsky nespoléhal na kov. Předek všechny čtyři blatníky i zadní partie byly laminátové skořepiny. Místo klasické skla použil u bočních okýnek plexi, čímž opět ušetřil hmotnost.

Další na svoji dobu zázrak se skrýval pod zadní kapotou. Válek použil skloněný řadový čtyřválec OHC BMW Alpina z legendárního BMW 2000 Ti. Agregát o objemu 1990 ccm byl osazený dvojicí karburátorů Weber, které dopomohly k maximálnímu výkonu 170 koní.  Skládačku doplňovala spojka Porsche a převodovka Hewland, která nahradila původně použitou Tatru. Přední náprava byla upravená ze Škody 110 R, vzadu byly osazeny poloosy Porsche. Gazela jezdila na 13palcových discích od Metalexu obutých Dunlopy.

Válek vsadil na velmi netradiční umístění volantu, měl ho na pravé straně. Jedna z teorií hovoří o tom, že to bylo kvůli lepšímu rozložené váhy v autě. Každopádně řazení zůstalo klasické, po pravé ruce. To si vyžádalo raritu v podobně sklopné řadicí páky. Ostatně jinak by se pilot do vozu (a ještě přes nezbytný ochranný trubkový rám) jen těžko nasoukal.

Válek s Gazelou závodil mezi lety 1974 až 1976. Pak totiž přišlo omezení objemu motorů u skupiny B6 na 1300 ccm a to tento speciál nesplňoval. Na startovní listině se kdysi žlutý či žluto-černý krasavec objevoval pod názvem BMW 2002 TiG – G jako Gazela. V sezoně 1974 Válkovi vynesla Gazela celkově 11. místo. O rok později mu ve třídě B5 do 2500 ccm patřila pátá pozice. Následující sezona byla labutí písní, byť ji pilot ze severu Moravy ozdobil čtvrtým místem na východoněmeckém Schleizu.

Od Válka vůz převzal Vladimír Polášek, který Gazelu osadil třináctistovkovým motorem Lada. Tato kombinace se ale vůbec neosvědčila. Po restaurování vrátil Zdeněk Válek vše do původního stavu, tedy i s agregátem BMW.

Po Zdeňkovi Válkovi, který vedle okruhů startoval příležitostně také v rallye, převzal v roce 1991 otěže týmu Válek Autosport jeho syn Petr. Jak rodinná tradice velela, pod jeho vlajkou startovaly opět vozy značky BMW.

Foto: Richard Hrycziow

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.