Kontroverze na Nordschleife. Příliš tvrdý trest, nebo zasloužená odplata?

Porsche týmu Manthey projelo cílem slavného 24hodinového závodu na Nürburgringu první, ale po 100sekundové penalizaci za kolizi s pomalejším vozem o vítězství přišlo.

Porsche v barvách Manthey EMA přišlo o triumf ve čtyřiadvacetihodinovce na Nordschleife kvůli dodatečné časové penalizaci udělené po skončení závodu. Vůz č. 911 s posádkou Kevin Estre, Ayhancan Güven a Thomas Preining sice projel cílem první, jenže 100sekundový trest za zavinění nehody s pomalejším Aston Martinem znamenal pád na druhé místo za tým BMW týmu ROWE. Dramatická kolize, po níž se havarovaný Aston Martin GT4 převrátil na střechu, tak dodatečně změnila jméno vítěze závodu.

K incidentu došlo necelých šest hodin před cílem. Estre ve vedoucím Porsche se tehdy snažil v hustém provozu předjet vůz Aston Martin Vantage GT4 týmu Dörr Motorsport řízený Rolfem Scheibnerem. V té době jej těsně stíhal Raffaele Marciello s BMW. Porsche zvolilo průjezd vnitřkem pravotočivé pasáže mezi úseky Kallenhard a Wehrseifen, jenže došlo ke kontaktu. Aston Martin byl odsunut z ideální stopy, narazil do svodidel a převrátil se na střechu. Vážně vyhlížející nehoda se obešla bez zranění: vůz GT4 byl zničen, ale pilot Scheibner vyvázl v pořádku a byl převezen do nemocnice jen na pozorování. Pro stáj Manthey, která do té doby dominovala s náskokem přes dvě minuty a kontrolovala většinu z 141 odjetých kol závodu, tím začaly dramatické chvíle.

Sportovní komisaři zahájili vyšetřování nehody a s konečným verdiktem dlouho vyčkávali, údajně i proto, aby si Estre po skončení své jízdy mohl osobně obhájit svůj manévr. Netrvalo však dlouho a přišel „tvrdý trest pro Porsche“, který soupeř Marciello předvídal. Konkrétně padla penalizace 1 minuty a 40 sekund, neboť vina za kolizi byla přičtena vozu Porsche 911. Tým Manthey s rozhodnutím nesouhlasil a okamžitě podal protest, takže trest nebyl odpykán formou zastávky v boxech ještě během závodu. 

Místo toho pokračoval souboj Porsche a BMW na trati až do konce, byť nad výsledkem visela hrozba dodatečné sankce. Posádka BMW dokonce krátce převzala vedení poté, co Augusto Farfus předjel Ayhancana Güvena na dlouhé rovince Döttinger Höhe. Ale následná fáze Code 60 během série zastávek v boxech vrátila Porsche zpět do čela. V závěru tak Grello – přezdívka žluto-zeleného Porsche 911 – projelo cílem jako první s náskokem 22 sekund. Jenže zhruba tři minuty před koncem přišlo z ředitelství závodu zamítnutí protestu, tudíž Manthey byl dodatečně přeřazen za vůz BMW a z vítězství se radoval tým ROWE Racing. Pro BMW to znamenalo rekordní 21. celkové vítězství v historii závodu a první triumf pro stáj ROWE od roku 2020.

Kevin Estre neskrýval zklamání. Uvedl, že je pro tým „smutným momentem“ přijít o vítězství kvůli jedinému střetu po tak skvělém průběhu závodu. Francouz označil incident za závodní kolizi, které se podle něj nedalo vyhnout, a prohlásil, že i kdyby stejná situace nastala znovu, zachoval by se stejně. Popsal, že pomalejší Aston Martin dostal tři po sobě jdoucí modré vlajky (signál pro předjetí) a zpočátku mu „nechal otevřené dveře“ v pravotočivé pasáži, kam se Porsche pokusilo vtěsnat. 

Vzápětí však prý pilot Astonu zřejmě Porsche nezaregistroval a zavřel mu prostor v momentě, kdy už byl Estre částečně bok po boku. Kontaktu tak už nešlo zabránit, protože Porsche jelo co téměř po vnitřním obrubníku a „nemělo kam uhnout“. Estre zdůraznil, že je rád alespoň za to, že rival vyvázl nezraněn, ale trest považuje za neodůvodněný. Podle svých slov neudělal nic vyloženě špatně.

Zcela opačný názor měl Raffaele Marciello, jedoucí těsně za Estrem. „Pro mě je to naprosto jasné,“ prohlásil ještě před vynesením trestu a připomněl, že jejich tým dostal dříve 30sekundovou penalizaci „za mnohem menší prohřešek“, takže nyní očekává výrazný postih pro Porsche. Zmíněným incidentem bylo dřívější lehké trefení pomalejšího vozu Porsche Cayman z jiného týmu, za něž BMW původně obdrželo půlminutový trest, který byl posléze zrušen. 

Podle Marciella bylo zavinění nehody jednoznačně na straně Estreho a stěžejní je, že vůz GT4 jel ve své linii a měl právo na vlastní stopu. Soupeři z týmu BMW celkový výsledek obhajovali. Šéf stáje ROWE Racing Hans-Peter Naundorf poznamenal, že závod na Nordschleife vyhrává „tým, který udělá nejméně chyb – a to jsme byli my, což nás těší“. 

Augusto Farfus oslavil „neuvěřitelné vítězství“ a zdůraznil, že na „nejtěžším závodě světa“ uspěje jen posádka, která pracuje bezchybně a dojede do cíle prakticky bez šrámů. Tým Dörr Motorsport byl hlavně rád, že jejich jezdec vyvázl v pořádku. Šéf Rainer Dörr potvrdil, že Scheibner byl v péči lékařů jen preventivně, a dodal, že se k nehodě vyjádří až po důkladné analýze záznamů.

Dramatický finiš a změna pořadí u zeleného stolu vyvolaly živé reakce médií i fanoušků. Web Racer popsal situaci jako kontroverzní konec závodu v dramatických okolnostech a Autoweek poukázal na „sporný pokus o předjetí“ ze strany Estreho, který skončil havárií. Mnoho fanoušků na sociálních sítích litovalo, že o výsledku rozhodla dodatečná penalizace místo přímého souboje na trati – podle nich si Manthey svým výkonem vítězství zasloužil a pro některé zůstává „morálním vítězem“. 

Zároveň však převažuje názor, že trest byl na místě a odpovídal pravidlům, byť jeho výše (100 s) byla nezvykle přísná. Většina komentátorů se shoduje, že odpovědnost je vždy na rychlejším voze, aby při předjíždění neohrozil pomalejšího soupeře. V tomto směru komisaři postupovali důsledně a správně. Penalizace pro Manthey tak podle všeho byla sportovně oprávněná, byť velmi bolestná. Přesto zůstává mezi fanoušky pachuť, že legendární tým Grello přišel o vítězství až úředním rozhodnutím po šachovnicové vlajce.

Foto: BMW a Porsche

Fotogalerie

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.