Na švédském sněhu triumfoval Rovanperä a stal se novým vedoucím mužem WRC, kvůli Ukrajině ale neměl chuť slavit

Vítězem letošního ročníku Švédské rallye se stal Kalle Rovanperä. Finský závodník se díky tomuto prvenství posouvá na první místo průběžného pořadí WRC. Na stupních vítězů doprovodili závodníka Toyoty druhý Thierry Neuville a třetí Esapekka Lappi.

Letošní sezona rallyeového mistrovství světa má za sebou druhý podnik. Tím byla během posledního únorového víkendu Švédská rallye. A zdá se, že se nám po ní začíná rýsovat vážnější adept na zisk letošního titulu. Je jím Kalle Rovanperä.

Finský jezdec mohl být spokojen už po lednové Rallye Monte Carlo. Zde sice skončil čtvrtý, kromě toho ale získal ještě dalších pět bodů za vítězství na závěrečné powerstage a na konci víkendu tak figuroval na třetí příčce průběžného pořadí. Před ním se nacházeli pouze první Sébastien Loeb se druhým Sébastienem Ogierem. Ti ale letos nemají v plánu odjet celou sezonu a pro Rovanperu to tak znamenalo, že je na tom nejlépe Z pravidelných účastníků, kteří mohou pomýšlet na titul.

A ve Švédsku jezdec Toyoty tuto svou pozici ještě upevnil. Navázal totiž na své loňské triumfy z Estonska a Řecka a dojel si pro svůj třetí triumf v kariéře. Na stupně vítězů ovšem nevystoupal ve Švédsku poprvé. Mezi nejlepšími třemi se zde totiž umístil již v roce 2020, kdy díky bronzové příčce vybojoval své první pódium ve WRC a stal se nejmladším držitelem stupňů vítězů v historii. Toyota se tak od svého návratu do šampionátu může ve Švédsku pochlubit vynikající bilancí. Z pěti účastí zde totiž slavila triumf čtyřikrát.

Pět jezdců v čele

Soutěž odstartovala v pátek prvními sedmi rychlostními zkouškami. A během úvodního dne se na čele vystřídalo celkem pět jezdců.

Nejlépe začal Ott Tänak, který vyhrál první rychlostní zkoušku. Po druhé erzetě už ale na špici figuroval Esapekka Lappi. Fin, který se letos bude ve třetím voze Toyoty střídat se Sébastienem Ogierem, tento víkend zažíval svůj letošní první start ve WRC. Ani on ale na prvním místě dlouho nevydržel a poté, co mu na třetí rychlostní zkoušce na okamžik zhasl motor, se dostal do čela Rovanperä. Od čtvrté erzety převzal vedení Evans a vydrželo mu až do šesté rychlostní zkoušky. V té poslední sedmé se totiž ujal vedení Thierry Neuville.

Belgičan tak vedl po pátku s náskokem 4,3 sekundy na druhého Rovanperu. Třetí pozice patřila Evansovi. Chybělo ale málo a Neuvillova situace mohla vypadat podstatně hůře. Na druhé rychlostní zkoušce ho totiž postihl problém s baterií. Měl ale štěstí, neboť erzeta byla kvůli nehodě pozastavena červenou vlajkou a Neuvillovi byl v cíli přidělen nominální čas.

Od soboty už se ale Švédská rallye odehrávala v režii Kalleho Rovanpery. Fin se dostal na první místo hned po úvodní rychlostní zkoušce druhého dne a vydržel na něm až do konce poslední nedělní erzety. O vítězství ho nepřipravila ani skutečnost, že na úvodní nedělní erzetě se musel potýkat se ztrátou hybridního výkonu.

"Nemyslel jsem si, že se nám bude tak dařit, zvlášť když jsme v pátek startovali první. Byla to docela výzva, ale tým odvedl skvělou práci i auto bylo po celou dobu skvělé. Tentokrát jsem se v něm cítil mnohem jistěji, uvedl vítěz v cíli.

I přes zisk třetího triumfu v kariéře a posun do čela šampionátu ale Rovanperä neměl chuť na velké oslavy, a to kvůli současné situaci na Ukrajině: "Pro tamní obyvatele to byl velice obtížný víkend. Strašně moc doufám, že najdou v těchto těžkých časech sílu a naději," podpořil jezdec Toyoty Ukrajinu, kterou od čtvrtka napadají ruská vojska.

Evansovo trápení pokračuje

Rovanperä sice vedl od první sobotní erzety až do poslední nedělní, během druhého dne mu ale zatápěl týmový kolega Elfyn Evans. Brit se dostal na druhé místo a v jednu chvíli dokonce na Fina ztrácel pouze 1,2 sekundy. Rovanperä se ale poté dokázal odtáhnout a Evans navíc v závěru poslední sobotní rychlostní zkoušky skončil ve sněhové závěji. Tou se navíc rozhodl projet a erzetu dokončil po vedlejší cestě. Podle sportovních komisařů tím získal výhodu a byla mu udělena penalizace deseti sekund.

Ze druhého místa sice Evanse tento trest nesesadil, na první nedělní vložce ovšem boural, což vyústilo v problémy s hybridem a Britovo odstoupení. To znamená, že pro vicemistra světa z posledních dvou sezon začíná nový ročník velmi špatně. Po dvou podnicích má na kotně totiž pouhé čtyři body, a to jen za druhé místo na powerstage v Monte Carlu.

Po Evansově odstoupení nakonec skončil ve Švédsku druhý Thierry Neuville. Belgičan, u kterého se po pátečních potížích s baterií objevil v sobotu také problém s hybridním systémem a navíc ztratil, když minul křižovatku, zaostal za Rovanperou o 22 sekund. Na stupně vítězů se při svém návratu do WRC podíval také třetí Esapekka Lappi.

Na bodovaných pozicích dokončili soutěž také čtvrtý Takamoto Kacuta, pátý Gus Greensmith, šestý Oliver Solberg, sedmý Andreas Mikkelsen, který stejně jako v Monte Carlu ovládl hodnocení WRC 2, osmý Ole Christian Veiby, devátý Jari Huttunen a desátý Egon Kaur. V hodnocení WRC 3 slavil triumf Lauri Joona v JWRC Jon Armstrong.

Kacutu na cestě za čtvrtým místem nezastavila ani páteční komplikace, kdy na okamžik uvízl ve sněhové závěji a museli ho z ní vytahovat diváci. Zde ztratil 39 sekund. Greensmithe zase v pátek sužovaly potíže s hybridním systémem a s převodovkou. Rovněž na okamžik ztratil výkon poté, co trefil sněhovou závěj. Pro Olivera Solberga začala soutěž velmi slibně a po ranní sekci pátečního programu figuroval dokonce na druhé pozici. Poté se propadl pořadím a během soboty navíc dostal penalizaci 2 minut a 40 sekund, neboť musel zastavovat kvůli problémům s plynem a přijel pozdě do časové kontroly.

Na závěrečné powerstage si pak připsali bonusové body vítězný Tänak, druhý Rovanperä, třetí Neuville, čtvrtý Kacuta a pátý Breen.

Breen nebo Tänak také v úzkých

Z předních jezdců ale neskončila Švédská rallye neúspěchem pouze pro Elfyna Evanse. Velké potíže, které je stály dobrý výsledek, totiž postihli také Craiga Breena, Otta Tänaka nebo Adriena Fourmauxe.

Že třetí muž Rallye Monte Carlo Breen ve Švédsku na tento výkon nenaváže, bylo jasné už po páteční druhé erzetě. Na ní totiž havaroval a jelikož jeho Ford Puma zůstal stát nebezpečně na okraji trati, postaral se nehodou o dočasné vyvěšení červených vlajek. Ir navíc nedokončil ani sobotní program, v čemž mu zase zabránily potíže s elektronikou. I v neděli se ale do soutěže vrátil a umístil se na 36. pozici.

Tänak, který po první erzetě soutěž vedl, musel v pátek zabalit své účinkování ještě před koncem dne kvůli problémům s hybridním systémem. V cíli soutěže nakonec obsadil 20. místo.

Breenův týmový kolega Adrien Fourmaux sice původně sahal po bodovaném výsledku a držel se na sedmé příčce, v závěru sobotní etapy ho ale postihly problémy s motorem a kvůli nim zakončil den až na 15. pozici. Technické potíže navíc Francouze trápily i později a v neděli již nenastoupil. Pro Fourmauxe to tak znamená už druhou nulu v řadě. Předčasně pro něj totiž skončila i Rallye Monte Carlo, kde havaroval.

Za dva měsíce do Chorvatska

Nyní na rallyeové mistrovství světa čeká zhruba dvouměsíční pauza. Třetí podnik letošní sezony, kterým bude Chorvatská rallye, je totiž na programu až od 21. do 24. dubna. Lídr průběžného pořadí Rovanperä do něj půjde s náskokem 14 bodů před druhým Neuvillem. Na třetím místě šampionátu se i navzdory švédské absenci udržel vítěz z Monte Carla Sébastien Loeb.

Výsledky ZDE
Průběžné pořadí ZDE

 

Úvodní foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.