Rošáda mezi MotoGP a superbiky. Šampionáty si prohodí dodavatele pneumatik

Do sezony 2027 na nových pneumatikách. Mistrovství světa superbiků oznámilo, že na konci roku 2026 ukončí své dlouholeté partnerství s Pirelli a novým výhradním dodavatelem obutí se stane Michelin. Francouzský výrobce se ve stejnou dobu rozloučí s MotoGP, kde ho nahradí právě Pirelli.

„Partnerství potvrzuje, že Michelin a náš šampionát sdílejí důraz na inovace, udržitelnost, bezpečnost a neustálý vývoj, ze kterého těží všichni motorkáři,“ uvedli v tiskové zprávě představitelé MS superbiků. „Michelin se bude soustředit zejména na zlepšování kvality pneumatik, odolnosti a bezpečnosti. To je v souladu s vysokými technickými standardy šampionátu a jeho soutěživým duchem,“ stojí dále v prohlášení.

Mistrovství světa superbiků a Michelin se dohodly na pětiletém kontraktu. Jejich spolupráce tak potrvá minimálně do konce sezony 2031. Jedná se o konec jedné dlouhé éry. Současný výrobce Pirelli totiž plní v šampionátu úlohu výhradního dodavatele pneumatik již od roku 2004. Superbiky se tehdy staly prvním světovým šampionátem, který zavedl jednotné obutí. Například F1 na tento model přešla až v roce 2007, MotoGP dokonce až od sezony 2009.

Ačkoli Pirelli dodává v superbicích pneumatiky už více než 20 let, neznamená to, že Michelin vstoupí do neznámého prostředí. Jeho obutí se totiž v tomto seriálu využívalo už před rokem 2004, tedy v době, kdy bylo povoleno používat pneumatiky od různých výrobců.

Michelin dokonce stojí hned za 12 jezdeckými tituly. Už v premiérovém ročníku 1988 uspěl s francouzským obutím Fred Merkel. Následovali Raymond Roche (1990), Carl Fogarty (1994, 1995, 1998, 1999), Troy Corser (1996), John Kocinski (1997), Colin Edwards (2000, 2002), Troy Bayliss (2001) a Neil Hodgson (2003).

Od roku 2016 působil Michelin jako výhradní dodavatel pneumatik pro MotoGP. V této roli ho od sezony 2027 nahradí právě Pirelli. Jezdci i týmy si na „michelinky“ v poslední době často stěžovali a pneumatiky byly často označovány i jako příčina nehod. Jako příklad můžeme uvést například havárii Jorgeho Martína při letošních předsezonních testech v Sepangu. Při ní se jezdec Aprilie zranil. Značka v MotoGP končí i přesto, že už připravovala novou směs pro sezonu 2027. V ní začnou platit nová technická pravidla.

Od návratu do MS superbiků si Michelin slibuje zejména získání poznatků, které poté využije i při vývoji pneumatik pro běžný provoz. V superbicích se totiž závodí na strojích, které vycházejí ze sériových modelů.

„MS superbiků nabízí ideální prostředí k tomu, abychom se přiblížili ještě více k technologii, kterou využívají všichni naši zákazníci – ať už na trati nebo na silnici. Publikum tohoto šampionátu je složeno převážně z nadšenců, kteří vlastní motorku. Uděláme maximum pro to, abychom jim dodali velmi kvalitní zábavu, kterou podpoří pneumatiky s mimořádnou výkonností,“ říká ředitel Michelinu pro motorsport Matthieu Bonardel.

Dohoda s Michelinem platí nejenom pro samotné MS superbiků, ale také pro všechny přidružené seriály. Tam budou v roce 2027 patřit MS supersportů, světový šampionát nové kategorie Sportbike a motocyklové MS žen. Z prestižních šampionátů, ve kterých se Michelin aktuálně angažuje, můžeme jmenovat americkou vytrvalostní automobilovou sérii IMSA nebo světový vytrvalostní šampionát WEC. Ve druhém případě ale značka dodává gumy jenom vozům elitní kategorie hypervozů.

Pirelli bude s MotoGP spolupracovat v podobném režimu jako MS superbiků a Michelin. Italský výrobce nedodá pneumatiky jenom vrcholné kategorii, ale také třídám Moto2, Moto3 a MotoE. Už od roku 2011 působí Pirelli také jako výhradní dodavatel obutí pro F1.

Foto: World Superbike Championship

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.