Když Gas Gas není Gas Gas a Pešek vyhrával vlastně na Aprilii

Marketingová kouzla umí se závodními motorkami divy. Stačí se podívat do současnosti i nedávné historie nejslabší třídy světového šampionátu silničních motocyklů.

Na startovní listině Moto3 najdeme vedle Hondy ještě značky KTM, Husqvarna a od letošního roku také Gas Gas. Jenže v reálu jde o souboj dvou značek. Husqvarna a Gas Gas jsou čisté klony KTM.

Rakouský výrobce motocyklů debutoval ještě ve třídě do 125 ccm. V GP Japonska 2003 se v jeho sedle objevili Arnaud Vincent z Francie a Ital Roberto Locatelli. Ve čtvrtlitrech absolvovala KTM 133 Grand Prix, což ji v historických tabulkách této kategorie řadí na páté místo. Její jezdci vyhráli 13 závodů.

S rokem 2012 a přechodem na regule Moto3 úspěšnost motorek z Mattighofenu výrazně stoupla. Mistry světa se na nich postupně stali Sandro Cortese (2012), Maverick Viñales (2013), Brad Binder (2016) a loni Albert Arenas.

Počítaje do letošní VC Portugalska zvítězily „kátéemy“ v 74 Grand Prix. To je při 161 startech úctyhodné vítězné procento 45,96. V čele byli závodníci na rakouském stroji plných 7091, takže jako lídři by 21krát projeli mezi Prahou a Vídní. To, že by už za Jihlavou museli kompletně měnit pérování, necháváme stranou.

Výše uvedená čísla sice znamenají impozantní bilanci (připočtěme k ní ještě 54 startů a tři vítězství spojení Kalex KTM z let 2012 až 2013), ale šéfům KTM se to zdálo z obchodního hlediska pořád málo. Proto se na začátku ročníku 2014 objevily na startu první dvě Husqvarny. Slavnou švédskou značku KTM koupila před osmi lety a spojila ji se svým Husabergem, jehož kořeny také sahají do Švédska.

Husqvarny jsou sice známé hlavně jako terénní stroje, ale silnice je taky slušný byznys. Navíc kromě jiného nástřiku kapoty a změny loga taková „nová značka“ nestojí vlastně nic. Husqvarna vyhrála zatím jednu Grand Prix. Loni v Misanu triumfoval domácí jezdec Romano Fenati.

Zatímco KTM má na startovním roštu sezony 2021 dvanáctinásobné zastoupení, na Husqvarně jede jen duo stáje Sterilgarda Max Racing Team. Aby toho nebylo málo, letos slavil debut v Moto3 španělský výrobce Gas Gas.

Ale nečekejte nějaký zázračný příběh. To si jen úspěšného výrobce trialových a endurových motocyklů předloni koupila¨-  ano, hádáte správně - značka KTM. Ve třech odjetých podnicích nedávno rozjeté sezony Gas Gas pod hlavičkou Asparova týmu skončil nejlépe čtvrtý v Grand Prix Kataru zásluhou Sergia Garcii.

Jestli myslíte, že u KTM přišli na nějaký geniální tah, mýlíte se. Jak se s oblibou říká, všechno už tu bylo, V tomto případě v první dekádě našeho milénia a opět v kubatuře do 125 ccm. Strůjcem této „trojjedinosti“ byla italská Aprilia, která se mezi roky 2001 až 2006 proháněla po závodních okruzích také jako Derbi a Gilera.

Největší úspěch přišel hned na úvod. Roku 2001 byl mistrem světa Manuel Poggiali na Gileře. České fanoušky zas může těšit, že Lukáš Pešek si své dva triumfy v MS (v Číně a Austrálii 2007) vyjel na španělské „replice“ označené jako Derbi. Ale všechno to byla fakticky Aprilia RS125R

A ještě jeden příklad. Indická Mahindra v letech 2016 a 2017 nasadila do světa Moto3 jako svoji druhou značku Peugeot. Od Francouzů si koupila licenci na motorky, ale že to v MS vůbec nebyl šťastný tah, může z osobní zkušnosti dosvědčit Jakub Kornfeil. Na nejpomalejší motorce závodního pole byl jen dvakrát v top 10 a celkově skončil až na 22. pozici.

Foto: Aspar Team Moto3, Red Bull Content Pool, Radek Vičík a TZ Jakuba Kornfeila

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor portálu aktualne.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a profesně se mu věnuje celý život.