52 bodů. Maximum, které se dá během jediného závodního víkendu získat. To je bilance týmu Mičánek Motorsport powered by Buggyra, který dominoval ve třetím podniku GT2 European Series, který se jel jako součást závodu 24H Spa. Dvojici Bronislav Formánek – Štefan Rosina se podařilo zvítězit v obou závodech navzdory penalizaci a zároveň získat dva bonusové body za vyhranou kvalifikaci.
„Máme za sebou třetí podnik GT2 European Series, ze kterého odjíždíme potřetí jako nejúspěšnější tým. Tentokrát ale s maximálními body,“ konstatuje Jiří Mičánek jr., manažer týmu Mičánek Motorsport powered by Buggyra. Zkušená posádka Bronislav Formánek – Štefan Rosina nejprve v těžkých podmínkách ovládla deštivou kvalifikaci a poté dominovala v obou závodech.
Snadnou cestu k vítězství a upevnění pozice v průběžném hodnocení GT2 European Series ale tým neměl. Na ikonické sedmikilometrové trati, která souběžně s evropským seriálem GT2 hostila největší závod GT vozů 24H Spa, panovalo typické ardenské počasí – přes okruh přecházely nevyzpytatelné přeháňky, které ovlivnily kvalifikaci i první závod.
„Výsledkem jsme potvrdili, že se s těmito změnami dokážeme velmi dobře vypořádat technicky i takticky. A klíčové jsou jezdecké zkušenosti Broňka i Štefana,“ říká Jiří Mičánek.
I když dvojice Formánek-Rosina ovládla oba závody a na trati suverénně dominovala, oba závody česko-slovenské posádce zkomplikovaly penalizace. V prvním závodu tým dostal 13sekundový trest za kratší pit stop, ve druhém závodě pak race direction potrestalo Štefana Rosinu za nepovolený manévr v zaváděcím kole.
První závod odstartoval Bronislav Formánek, který si vypracoval výrazný náskok na dvojici Mauro Calamia – Roberto Pampanini na Maserati týmu LP Racing. Právě tato dvojice je největším soupeřem týmu Mičánek Motorsport powered by Buggyra v boji o letošní evropský titul. „Měli jsme po pit stopu komfortní náskok na úrovni dvaceti vteřin, museli jsme ale počítat s třináctisekundovou penalizací,“ upozorňuje Štefan Rosina, který se informaci o penalizaci dověděl, až když byl na trati.
Z komfortního náskoku najednou bylo pár vteřin, rozdíl mezi Lamborghini Huracán ST EVO2 týmu Jiřího Mičánka a soupeři nesměl v cíli přesáhnout právě 13 vteřin. Ve druhém stintu zároveň začal trať ve Spa skrápět drobný déšť, který výrazně ztížil podmínky na trati. Rosina postupně ztrácel klíčový náskok, v posledních kolech ale začala trať osychat a zkušený slovenský pilot předvedl neuvěřitelný výkon „proti stopkám“ – v posledním kole zajel nejrychlejší kolo celého závodního víkendu napříč celým startovním polem a v cíli komfortně udržel klíčový náskok na LP Racing.
Ve druhém závodu potrestalo race direction Štefana Rosinu za to, že nedodržel formaci těsně před startem. Pětisekundovou penalizaci připočetlo k délce pit stop. Ten už i tak měl tým o 10 vteřin delší – podle pravidel takové znevýhodnění získává vítěz předchozího závodu. „Snažil jsem se penalizaci dojet a povedlo se, odevzdával jsem auto s šestivteřinovým náskokem na druhého. Kvůli penalizaci za vítězství jsme ale vyjeli zpět na trať až třetí,“ vysvětluje Rosina.
Formánek tak měl před sebou Roberta Pampaniniho i Davita Kajaiu na KTM s náskokem víc jak 5 vteřin. „Byl jsem nervózní, moc jsem nevěřil, jestli se můžeme dostat zpět do vedení. Broňo ale předvedl heroický výkon, určitě nejlepší z celého víkendu. Myslím, že překvapil nejen mě, ale celý paddock,“ říká Rosina.
Formánek nejdřív během několika kol překonal Pampaniniho a v posledních deseti minutách vyrazil na stíhací jízdu za Kajaiou. Toho několik kol před koncem překonal a pod šachovnicovou vlajkou nakonec projel s šestivteřinovým náskokem. „Věděli jsme, že nám to jde a věřil jsem, že se na první místo zpět dostaneme. Skvělé na tom je, že jsme díky těmto výsledkům zvýšili náš náskok na čele šampionátu,“ říká Formánek. Pampanini navíc cílem projel až třetí za Kajaiou, pro český tým to tak znamená další tři body, které získal na klíčového soupeře.
Mičánek Motorsport powered by Buggyra má zatím v sezoně GT2 European Series impozantní statistiku. Ze šesti závodů v elitní třídě Pro-AM pět ovládl, v jednom byl druhý. K tomu vyhrál pět ze šesti kvalifikací. Z teoretického absolutního maxima tak ztratil jen osm bodů a s náskokem 47 bodů na posádku Calamia-Pampanini šampionát v polovině sezony suverénně vede.
„Penalizacemi jsme si situaci v závodech zkomplikovali, na druhou stranu jsme dokázali, jak obrovskou sílu máme, když jsme oba závody dokázali vyhrát. Druhá polovina sezóny pro nás bude těžší, záležet bude na tom, jaké BoP dostaneme na další závod. Předpokládám ale, že vedení šampionátu i soupeři nám budou chtít situaci co nejvíc zkomplikovat,“ říká Jiří Mičánek.
GT2 European Series pokračuje čtvrtým podnikem už za necelé tři týdny závodem na okruhu Marca Simoncelliho v Misanu.
Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.