V rámci závodního víkendu v Zandvoortu nám poskytl exkluzivní rozhovor Maro Engel, ve kterém hodnotí aktuální formu týmu, spolupráci s Lucasem Auerem a Matteem Cairolim i svůj překvapivý triumf na FIA GT World Cupu v Macau.
„Na vítězství z roku 2023 v DTM, které jsem získal zde v Zandvoortu hodně vzpomínám. Byla to naše první výhra s Mambou, a navíc první triumf pro celý tým v této sérii. O to víc nás to nakoplo. Místní trať mám rád – má krásný rytmus a plynulý charakter. Je to místo, kde se cítím dobře,“ říká Engel s úsměvem, když se ohlíží za sezónou 2023.
Letos ho čeká nejen obhajoba pozic ve sprintových kláních, ale také těžké souboje v Endurance Cupu. Zároveň se znovu spojil s Lucasem Auerem, se kterým tvoří sehrané duo. „S Lucasem se známe už léta, ale až minulý rok jsme si poprvé sedli do stejného auta. Od prvního momentu to fungovalo. Máme sice rozdílné osobnosti, ale podobný smysl pro humor. Společné víkendy jsou pak o to zábavnější, a hlavně se navzájem neustále posouváme dopředu.“
Tým Winward však letos posílil o dalšího výrazného jezdce – Ital Matteo Cairoli se připojil k Engelovi právě v endurance části sezony. A přestože spojení německé, rakouské a italské kultury může znít jako začátek vtipu, výsledky ukazují, že chemie funguje. „Je to taková kombinace jako když Němec, Rakušan a Ital vejdou do baru. Každý přináší něco jiného, ale jako celek to klape skvěle. Matteo se rychle sžil s autem i s týmem a máme za sebou silný začátek,“ dodává s humorem Engel.
A právě vstup do sezony v GT World Challenge Europe lze označit jako velmi nadějný. „Ještě je brzy hodnotit, ale vítězství na Brands Hatch bylo hodně důležité. I čtvrté místo z Paul Ricard považujeme za solidní výsledek. Máme slušný bodový základ a víme, že teď nás čeká těžká část sezony, kdy půjde o konzistenci a chytrý přístup. Cílem je samozřejmě vítězit, bodovat a stát na pódiu co nejčastěji.“
Na otázku, které závody považuje za ty „největší“, Engel odpovídá s pokorou, ale i s nadšením: „Upřímně se těším na všechny závody, které letos jedu. Ale samozřejmě některé jsou speciální – Zandvoort mám hodně rád, pak se těším na závody v Německu ne na 24 hodin Spa. Těch výjimečných podniků je spousta a považuji se za šťastného člověka, že mohu být jejich součástí.“
Jaký je pro něj rozdíl mezi sprintovým a endurance formátem? „Ve sprintu je všechno o kvalifikaci a krátkých, intenzivních stintech. V endurance jedete třeba hodinový stint na stejném setu pneumatik a během toho se může stát úplně všechno – strategie, šetření gum, souboje. Je to úplně jiný závodní jazyk.“
Jedním z nejsledovanějších momentů letošní sezony bylo Engelovo vítězství ve FIA GT World Cupu v Macau. A to způsobem, který nečekal snad nikdo – včetně něj samotného. „Upřímně, nepočítali jsme s výhrou. Bylo to náročné, během celého víkendu jsme bojovali. Neměli jsme tempo na vítězství. Ale pak přišla neděle a déšť. V tu chvíli jsem věděl, že by to mohla být naše šance.“
Během závodu došlo k několika incidentům, včetně kolize mezi vedoucími jezdci Raffaelem Marciellem a Antoniem Fuocem, která umožnila Engelovi převzít vedení
„Otevřela se přede mnou možnost. Instinktivně jsem po ní šel. Bylo to překvapení, ale o to víc si toho vítězství vážím. Byla to moje čtvrtá výhra v Macau a asi ta nejpřekvapivější – a právě proto možná nejcennější.“
Engel se neřadí k jezdcům, kteří by si zakládali na složitých rituálech, ale pár malých zvyků přece jen má. „Vždycky řeším, které hodinky si vezmu na daný závodní víkend. Prostě podle pocitu. A taky si nejdřív obouvám pravou botu – taková malá, ale neporušitelná tradice.“
Co se týče závodních vzorů, Maro má jasno: „Michael Schumacher – sledoval jsem ho jako dítě a vždy mě fascinoval jeho přístup. A Bernd Schneider – obrovská osobnost, od které se stále učím, zejména díky jeho propojení s Mercedes-AMG.“
V Engelovi se snoubí preciznost zkušeného profesionála s lehkostí jezdce, který si stále užívá každou jízdu. A právě tahle kombinace z něj dělá závodníka, kterého se vyplatí sledovat. Nejen kvůli výsledkům – ale i kvůli tomu, jakým způsobem jich dosahuje.