Nejdelší závod na nejdelší trati. Milota se Salaquardou čelí mimořádné belgické výzvě

Místo dvou závodů jeden o délce 2 hodin a 40 minut, to vše navíc na 7,004 kilometrů dlouhé a náročné trati v belgickém Spa-Francorchamps. Na Libora Milotu s Filipem Salaquardou čeká dosud nejtěžší víkend letošní sezony International GT Open. Cíl české dvojice je jasný - zisk prvních bodů.

"Spa-Francorchamps je dlouhou a náročnou tratí," upozorňuje Filip Salaquarda, který už v Ardenách několikrát startoval a dokonce zde nastoupil i ve slavné čtyřiadvacetihodinovce. Zkušený jezdec podotýká, že víkendový závod bude vyžadovat odlišný přístup než ty předchozí. "Bude nutné být opatrný. Závod potrvá téměř tři hodiny a jakýkoli kontakt, při kterém by například došlo k poškození aerodynamiky, by se nehodil. Budeme muset být pečlivější i při hospodaření s pneumatikami," vysvětluje.

Belgický podnik se uskuteční v rámci formátu GT Open 500. Ten nezahrnuje pouze jeden dlouhý závod namísto dvou kratších. Také se v něm hraje o dvojnásobný počet bodů než obvykle. Každý jezdec musí absolvovat během závodu minimálně dva úseky, avšak nesmí je odjet v řadě za sebou. Povinné jsou také minimálně tři zastávky v boxech. O pořadí na roštu rozhodne průměr nejrychlejších časů z obou kvalifikací.

Pro Libora Milotu půjde o nejdelší závod nejenom v International GT Open, ale také v celé automobilové kariéře. Přesto už ve své závodnické kariéře musel zdolat i větší výzvy. "Když jsem závodil na motorce, účastnil jsem se mimo jiné šestihodinových nebo osmihodinových vytrvalostních závodů," vrací se Milota ke své minulosti na dvou kolech. Také dodává, že ho v Belgii nečeká ani nejdelší stint za volantem závodního automobilu. "Loni jsem jel na Hungaroringu International GT Open sám. V obou závodech jsem tím pádem absolvoval dva úseky po sobě. To se tady určitě nestane," říká.

Ke své premiéře na okruhu Spa-Francorchamps přistupuje Milota s respektem. "Je to mimořádný okruh. Je tak dlouhý, že když tu zaprší, tak to neznamená, že je mokro po celé trati. Řekl bych, že tento okruh dělá vrásky nejenom samotnému jezdci, ale také inženýrovi a celému týmu," přibližuje náročnost belgického okruhu jablonecký závodník.

I přesto, že v dějišti Velké ceny Belgie F1 Milota ještě nikdy nezávodil, již má s touto tratí zkušenosti. "Asi před dvěma měsíci jsem tu byl v rámci přípravy testovat s Mercedesem. Během toho jsem tu zažil mimo jiné i pořádný déšť. Byla to tedy příprava se vším všudy," prozrazuje Milota, který se pochopitelně intenzivně věnoval i jízdám na simulátoru.

Ve Spa-Francorchamps budou Milota se Salaquardou usilovat o první letošní body do klasifikace Pro-Am. Na ty česká dvojice stále čeká, ačkoli při předchozích dvou podnicích v Algarve a na Hockenheimringu k nim byla nejednou velmi blízko. Patrně nejvíce je měla na dosah při sobotním klání v Německu. Tam se posádka nacházela na třetí pozici ve třídě Pro-Am, než její snažení ukončila nezaviněná kolize.

Tak jako při předchozích dvou víkendech bude ISR ve Spa-Francorchamps čelit nabité konkurenci. Součástí startovního pole totiž bude hned 36 vozů, přičemž nejvíce k tomuto počtu přispěje tradičně třída Pro-Am. Do ní je přihlášeno 20 posádek. Závod začíná v neděli přesně ve 12:00 a bude možné ho sledovat živě na YouTube.

Foto: International GT Open

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.