Lia Blocková po dvou sezónách uzavírá své působení ve Williams Racing Academy i v sérii F1 Academy. Devatenáctiletá závodnice, která do monopostů vstupovala jako jezdkyně s minimální zkušeností, oznámila, že od roku 2026 zamíří zpět k rallye. Rozhodnutí, které zraje už několik měsíců, přichází po období úspěchů na okruzích, ale také hlubšího uvědomění, kam její kariéra skutečně patří.
Blocková vstoupila do Williams Driver Academy na konci roku 2023 v rámci přípravy na debut ve F1 Academy. Přestože byla v poli šestnácti jezdců tou nejméně zkušenou v závodech s otevřenými koly, prosadila se okamžitě. Už při svém druhém závodním víkendu – v Miami 2024 – získala první body za desáté místo, čímž odstartovala sérii čtyř bodovaných příček v řadě.
Sezóna 2025 přinesla další posun. Blocková poprvé vystoupila na pódium v Zandvoortu, aby hned v následujícím závodě v Singapuru zaznamenala své první vítězství v šampionátu. I díky těmto výkonům zakončila ročník 2025 devátá se 37 body.
Williams potvrdil její odchod stručným prohlášením: Tým jí děkuje za dva společné roky a připravuje oznámení jezdkyně pro rok 2026.
After two years as a Williams Racing Academy driver, we can confirm that Lia Block will leave the team at the end of 2025 and return to rally.
— Atlassian Williams Racing (@WilliamsRacing) November 24, 2025
It’s been a pleasure joining her on the journey and we wish her all the best as she embarks on a new chapter in her career ????
As a… pic.twitter.com/hzWo5faM4i
Blocková své rozhodnutí veřejně oznámila prostřednictvím videa na Instagramu: „Chtěla jsem vyzkoušet open wheel, protože to pro mě bylo neznámé území a kromě kartingu, když jsem byla mladší, jsem nikdy neměla možnost vyzkoušet open wheel závody. Možnost získat tuto zkušenost, která je jako zlatý lístek, a pracovat s Williams Racing, být v paddocku F1, závodit o víkendech F1 a v F1 Academy, je prostě úžasná a za nic bych tyto dva roky nevyměnila.“
„Vracím se domů. V posledních několika letech jsem si samozřejmě dala pauzu od rallye a off-roadu a vydala se do světa velkých kluků, do F1. Byla to určitě zkušenost a hodně jsem se naučila. Ale nakonec to není svět, do kterého nutně patřím. A rallye pro mě vždy byla domovem.“
Pro fanoušky rallye není její rozhodnutí překvapením. Lia je dcerou Kena Blocka – průkopníka Gymkhany, hvězdy amerického rallye i rallyecrossu a jednoho z nejvlivnějších motorsportových tvůrců své generace. I když se nikdy netajila tím, že chce jít vlastní cestou, jeho stopa je v její kariéře jasně patrná.
Rallye byla první disciplínou, ve které prorazila. V roce 2023 se stala nejmladší šampionkou American Rally Association v kategorii Open 2WD, závodila v Extreme E, excelovala v Nitrocrossu a rychle se stala jednou z nejzajímavějších tváří amerického motorsportu.
Návrat k rallye podle ní definitivně stvrdila návštěva Boone Forest Rally v Kentucky během sezóny F1 Academy. Za volantem Fordu Fiesta Rally3 si dojela pro vítězství ve třídě a celkově třetí místo. „Opravdu mě to vrátilo ke kořenům,“ uvedla. „Jízda v Rally3, práce na rozpisu, testy – měla jsem pocit, jako bych nikdy neodešla.“
Blocková nijak neskrývá, jaké má plány. Její cíl je přímý: WRC. A ne jen účast.„Po návratu do rallye chci dojít co nejdál, a to znamená usilovat o titul mistra WRC a mistra světa. To je můj cíl,“ říká. „Samozřejmě je teď třeba stanovit si malé cíle, abych se k tomu velkému nakonec dostala.“
Spolu s Derekem Daunceyem – dlouholetým manažerem jejího otce – nyní vyjednává možnosti pro sezonu 2026. Ideální scénář počítá s přesunem do Evropy a startem v JWRC nebo jiném programu, který ji posune směrem k vrcholu rallyového světa.
Ačkoliv z okruhů odchází, hodnotí poslední dva roky jako zásadní. „Myslím, že způsob, jakým jsem za poslední dva roky vyrostla, dozrála jako řidička i jako člověk, a veškerá ta mentální síla, kterou jsem získala, mi určitě pomůže v tom, co budu dělat příští rok,“ říká.
Foto: Williams Racing via X
Motoristická novinářka se specializací na okruhové a vytrvalostní závody. Zaměřuje se na dění v mezinárodních a evropských šampionátech, jako jsou FIA WEC, GT World Challenge Europe, GT Cup Series, a věnuje pozornost také MotoGP a Formuli 1.