Novému šampionovi F2 se otevírá „papájová cesta“. Fornaroli bude krýt záda Norrisovi s Piastrim

Letošní mistr F2 Leonardo Fornaroli neztratí kontakt s F1. Ital sice příští rok v královně motorsportu závodit nebude, vstupuje však do vývojového programu McLarenu. U britské stáje bude rovněž vykonávat roli testovacího a vývojového jezdce, přičemž velmi pravděpodobně se jeví jeho účast ve volných trénincích.

„Jsem neuvěřitelně hrdý na to, že se po další úspěšné sezoně na závodní dráze připojím k vývojovému programu McLarenu,“ těší se na šanci u nejlepší stáje současného startovního pole F1 Ital, který si letošní titul v F2 zajistil jeden podnik před koncem v Kataru. Navázal tak na svůj loňský titul v F3, který vybojoval zejména svou konzistencí – ani jednou totiž nevyhrál. Podobně si vedl i letos v F2. Tam už sice čtyřikrát triumfoval, na bodech ale chyběl opět jen minimálně, konkrétně dvakrát.

„Tituly v F3 a F2 byly důležitými kroky na mé cestě. Jsem motivovaný k tomu, abych díky tomuto programu udělal další krok ve svém rozvoji. Mým konečným cílem je dostat se na tu nejvyšší úroveň. Jsem McLarenu za tuto příležitost velice vděčný. To samé platí o těch, kteří mě během mé kariéry podporovali. Nemohu se dočkat, až se do toho pustíme a navážu bližší spolupráci i se zbytkem týmu,“ dodává brzy jednadvacetiletý pilot.

V rámci role testovacího a vývojového jezdce na Fornaroliho příští rok více než pravděpodobně čeká účast s McLarenem ve volných trénincích. Týmy totiž musí během sezony dát v každém ze svých vozů minimálně dvě šance nováčkům – to jsou podle pravidel piloti, kteří ještě v F1 neodjeli více než dvě velké ceny.

Vyloučit se ale nedá ani scénář, že Fornaroli dostane šanci už během nadcházejícího víkendu v Abú Zabí. McLaren totiž letos nasadil nováčka jenom třikrát a Oscar Piastri bude muset ještě jednou do svého kokpitu někoho pustit. Dvakrát letos s McLarenem trénoval jiný pilot F2 Alex Dunne. Ir ale program McLarenu během roku opustil a nyní se spekuluje o jeho přesunu k Red Bullu. Jednou za McLaren nastoupil také letošní vicemistr IndyCar Patricio O´Ward.

Jestli se bude příští rok Fornaroli soustředit pouze na práci pro McLaren v rámci F1 nebo ho uvidíme i někde závodit, zůstává v tuto chvíli otázkou. Do Formule 2 už se ale jakožto úřadující šampion vrátit nemůže.

Pro úspěšné piloty F2, na které nezbyla závodní sedačka ve F1, bývá často přechodným řešením i japonská Super Formule – takový přestup jsme v nedávné minulosti mohli vidět například u Liama Lawsona nebo Stoffela Vandoorna. Během letoška Fornaroli otestoval monopost Jaguaru pro Formuli E, nový ročník elektrické série startuje ale už tento víkend v brazilském Sao Paulu a o jezdeckých sestavách je rozhodnuto. Totéž platí o situaci McLarenu v IndyCar.

McLaren ale nepůsobí jenom na formulové scéně, ale také v prostředí GT závodů. Fornaroli by tak mohl najít uplatnění i za volantem vozu GT3 u některého ze zákaznických týmů britské značky – například ve vytrvalostním mistrovství světa WEC nebo v GT World Challenge Europe. Od roku 2027 bude značka závodit i v nejvyšší kategorii WEC. Tou jsou hypervozy.

Přestože si Fornaroli díky spolupráci s McLarenem udrží spojení s F1, rozhodně nemá garantováno, že se v budoucnu do královny motorsportu skutečně dostane. McLaren totiž nemá ve startovním poli žádný juniorský tým jako Red Bull nebo zákaznickou stáj jako Mercedes nebo Ferrari. Sám McLaren je totiž zákaznickou stájí, když odebírá pohonné jednotky od Mercedesu. Ve snaze umístit své juniory do některého z týmů má proto horší pozici než jeho konkurenti.

Pokud jde o samotný McLaren, tam má Oscar Piastri smlouvu do roku 2028 a Lando Norris do konce sezony 2027. Oba jezdci by tak měli s týmem zůstat ještě dlouho. Tedy v případě, že se jejich vztahy při souboji o nejvyšší příčky nevyhrotí v příštích letech natolik, že jeden z nich odejde předčasně. I toho už jsme byli u McLarenu v minulosti svědky.

Připomeňme, že juniorem McLarenu byl až do loňska také Gabriel Bortoleto. Brazilec loni získal v F2 titul a letos se stal v F1 pilotem Sauberu. Pokud by však McLaren nedovolil Bortoletovi jeho akademii opustit, sám by mu na roštu sháněl místo jen těžko.

Přicházejí i další

 McLaren nepřibírá do svého vývojového programu pouze Leonarda Fornaroliho. Připojují se totiž také jeden z hlavních konkurentů italského jezdce v F2 Richard Verschoor a Christian Costoya. Poslední jmenovaný dosud působil jenom v motokárách a formulová premiéra na něj čeká během ledna v arabskoemirátské F4. Costoya sice stojí na prahu své kariéry a může tak snít o lecčem, u Verschoora už se ale nedá předpokládat, že by s ním měl McLaren plány pro F1.

Nizozemec už totiž nepatří na poměry juniorských sérií k nejmladším a nejde o žádný zázračný talent. Je mu totiž 25 let a v F2 letos účinkuje už pátou sezonou. V rámci možností McLarenu se tak pro něj jeví mnohem reálněji působení ve třídě GT3 nebo také budoucí účinkování v kategorii hypervozů vytrvalostního mistrovství světa. Ostatně Verschoor již oznámil, že v F2 příští rok pokračovat nebude.

Sám šéf McLarenu pro jezdecký vývoj Alessandro Alunni Bravi podotýká, že cesta z jejich akademie nemusí vést vždy jen do F1. „Klíčové je, že pokračujeme v rozvíjení našich talentů tak, abychom měli možnosti pro všechny naše rozrůstající se závodní týmy. Těšíme se na to, až budeme v roce 2026 se všemi našimi jezdci úzce spolupracovat a pokračovat v jejich individuálním rozvoji. Nacházejí se v různých fázích svých kariér a my je podpoříme rozsáhlým testováním a příležitostmi v rámci všech našich závodních sérií,“ říká Bravi.

Juniorský program McLarenu je nyní devítičlenný. Když pomineme tři přicházející nové tváře, jsou jeho součástí ještě také pilot IndyCar Patricio O´Ward, pilot britské F4 Dries van Langendonck, letošní vicemistr evropské regionální formule Matteo de Palo a rovněž ženské závodnice Ella Lloydová, Ella Stevensová a Ella Häkkinenová. Dcera Miky Häkkinena, která jakožto rodačka z Plzně a dcera české matky využívá kromě finského občanství i to naše, se do programu přidala teprve nedávno. Její premiéra ve formulových závodech se plánuje na rok 2027.

Foto: Leonardo Fornaroli via Instagram

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.