Po více než třech dekádách se na scénu světového rallye vrací jméno, které psalo dějiny motorsportu. Lancia potvrdila svůj návrat do mistrovství světa v rallye, tentokrát do kategorie WRC2, kde se v roce 2026 představí s nově vyvinutým vozem Ypsilon Rally2 HF Integrale.
Italská značka, která mezi lety 1974 a 1992 získala neuvěřitelných deset titulů mistrů světa mezi konstruktéry, oficiálně oznámila svůj comeback prostřednictvím krátkého videa na sociálních sítích. „Lancia vstupuje do závodu. Vítejte ve WRC2. Odpočítávání začalo. První zastávka Monte Carlo, leden 2026. Jste připraveni?“ stálo v příspěvku doprovázeném dramatickým teaserem nového soutěžního speciálu.
Nový Ypsilon Rally2 HF Integrale se už před několika týdny ukázal v testovacích záběrech z Francie, kde automobilka ladila chování vozu na asfaltu. Krátce poté zveřejnila Lancia oficiální fotografie i prohlášení, ve kterém naznačila širší ambice: „Nový Ypsilon Rally2 HF Integrale oživuje legendárního ducha vítězství Lancie v moderní éře rallye. A tohle je teprve začátek.“
Lancia enters the race. Welcome to WRC2.
— Lancia (@lancia_official) October 18, 2025
The countdown has started.
First stop: WRC2 Monte Carlo, January 2026.
Are you ready?#Lancia #LanciaIsBack #Rally2HFIntegrale #WRC2 @OfficialWRC @FIAERC @fia pic.twitter.com/tCE5aNSFKW
Zatím není známo, kdo usedne do kokpitu, ani jak bude tovární program přesně vypadat. Podle zákulisních informací však Lancia převezme Rally2 projekt koncernu Stellantis, který dosud zastřešoval Citroën a tým PH Sport. Ten aktuálně provozuje vozy C3 Rally2 pro bratry Yohana a Léa Rosselovy. Citroën má podle dostupných zpráv od příštího roku přesunout své úsilí na Formuli E, což otevírá Lancii prostor převzít vedení továrního programu.
Pro Lancii jde o další krok v postupném návratu mezi soutěžní elitu. Loni značka představila Ypsilon Rally4, dvoukolku určenou pro evropský šampionát a novou sérii Lancia Rally Trophy, která se rychle stala populární mezi privátními jezdci. Úspěch tohoto projektu dal automobilce důvěru pustit se do náročnějšího vývoje čtyřkolky třídy Rally2.
Značka s logem kopí a štítu má v rallye výjimečné dědictví – od ikonické Stratos HF přes legendární 037 Rally až po Deltu Integrale, která v 80. a 90. letech dominovala světové scéně. Právě název „Integrale“ se tak vrací jako symbol spojení tradice a moderní technologie.
A co dál? Spekuluje se, že návrat do nejvyšší třídy WRC by mohl přijít už v roce 2027, kdy nové technické předpisy otevřou dveře vozům WRC27 – lehčím, cenově dostupnějším a postaveným na platformě Rally2. Vůz Ypsilon Rally2 HF Integrale by tak mohl být přirozeným základem pro budoucí plnohodnotný speciál WRC.
Po letech ticha se tedy zdá, že duch Lancie znovu ožívá – tentokrát ne jako nostalgická vzpomínka, ale jako skutečný návrat legendy, která kdysi definovala pojem „rallye dominance“. Monte Carlo 2026 tak může být začátkem nové kapitoly slavné historie.
Foto: Lancia
Motoristická novinářka se specializací na okruhové a vytrvalostní závody. Zaměřuje se na dění v mezinárodních a evropských šampionátech, jako jsou FIA WEC, GT World Challenge Europe, GT Cup Series, a věnuje pozornost také MotoGP a Formuli 1.