Chci se hlavně rozvíjet po jezdecké stránce, říká Anderssonová před startem MS v rallyekrosu. Do budoucna ji láká Dakar

Jejím cílem pro letošní sezonu MS v rallyekrosu je především posun po jezdecké stránce. I když je pro ni rallyekros nejoblíbenější disciplínou, jednou by si ráda zkusila i Rallye Dakar. Také se chce podílet na tom, aby se motorsport stal přístupnější ženám. To vše prozradila Klara Anderssonová v našem exkluzivním rozhovoru.

Tvá loňská sezona byla působivá. Stala jsi se první ženou, která vybojovala v rallyekrosovém MS stupně vítězů. Jak jsi tedy byla s loňským rokem spokojena?

Na svou první sezonu v MS v rallyekrosu a na pokrok, který jsem během ní udělala, jsem hrdá. Byl to pro mě obrovský skok. Švédský rallyekrosový šampionát jsem vyhrála se zadokolkou BMW 120. Pak jsem ale šla do rallyekrosového mistrovství světa, kde jsem řídila auto s výkonem 680 koní a pohonem všech čtyř kol. Navíc jsem závodila proti těm nejlepším jezdcům světa. Hodně jsem se toho loni naučila a těším se, že v tom budu pokračovat i letos.

Loni jsi dosáhla na své první pódium. Je tedy pro letošek cílem vítězství?

Když sedím v autě, soustředím se především na to, abych se něco naučila a na svůj vývoj. Stále jsem mladá a nezkušená. Mám ale pro tento sport velkou vášeň a chci udělat všechno pro to, abych se stala tou nejlepší závodnicí, jakou jen můžu být. Bylo by samozřejmě pěkné, kdybych letos dosáhla na nějaká pódiová umístění. Když jsem v autě, chci vždy podat ten nejlepší výkon. Spolu s týmem se ale soustředíme také na dlouhodobý vývoj.

Konkurence bude i letos veliká. Do šampionátu se vrací mimo jiné i devítinásobný mistr světa v rallye Sébastien Loeb, který bude závodit s Lancií Delta. Francouz je velkou legendou. Jak se tedy těšíš na to, že si proti němu zazávodíš?

Sébastien je jeden z mých největších vzorů. Je to legenda motorsportu. Je opravdu skvělé, že se vrací do rallyekrosového MS. Těším se na to, že si proti němu zazávodím.

Vím, že do rallyekrosu jsi se zamilovala už jako dítě. Této disciplíně se věnovala jak tvá matka, tak i tvůj otec. I tvá sestra Magda závodila v rallyekrosu. Tak jako většina závodníků nebo závodnic jsi začínala v motokárách. Zvažovala jsi tedy někdy například i kariéru ve formulových monopostech?

Motokáry pro mě byly skvělou školou. Mohla jsem zde rozvíjet svou jezdeckou techniku. Řekla bych, že mi to pomáhá ještě dnes. Vždy jsem ale měla jasno v tom, že se chci věnovat rallyekrosu. Do tohoto sportu jsem se zamilovala, když jsem poprvé byla v Höljes (je zde slavná rallyekrosová trať - pozn. red.). Pro mě má tato disciplína zkrátka všechno, co na motorsportu miluji. Je neuvěřitelně rychlá, nabitá akcí, nepředvídatelná a mění se zde i povrch. Žádná jiná disciplína pro mě není takový adrenalin jako rallyekros.

Tím pádem ani formule pro tebe nejsou tak atraktivní jako rallyekros...

Neřekla bych, že formule zavrhuji. Jsem obdivovatelkou těchto závodů a sleduji mnoho okruhových seriálů. Momentálně se ale soustředím na závody v terénu, tedy na MS v rallyekrosu a na Extreme E.

V Extreme E závodíš za stáj ABT Cupra a tvoříš posádku s pětinásobným vítězem Rallye Dakar Násirem al-Attíjou. Předpokládám tedy, že se od něj hodně učíš?

Je to velká čest, že můžu závodit s Násirem. Stali se z nás dobří přátelé a opravdu dobře se nám spolupracuje. Je to neuvěřitelně talentovaný jezdec, jehož kariéra je úžasná. Tím pádem ano, neustále se od něj učím.

Násir al-Attíja je legendou Rallye Dakar. Extreme E navíc není od Dakaru zas tak moc vzdálené. Dovedeš si tedy představit, že bys jednou jela Dakar i ty?

Ráda bych ho jednou absolvovala. Určitě to patří mezi má přání.

Už jsi říkala, že se momentálně soustředíš na své současné závodnické povinnosti, ale co dalšího je na tvém seznamu závodnických přání? Co třeba takové WRC nebo nějaké okruhové série? V Extreme E závodíš za Cupru. Ta působí i v řadě sérií závodů TCR…

Motorsport je mou největší vášní v životě a nechci si zavírat žádné dveře. Program, který mám letos, se mi ale také líbí. Uvidíme, co přinese budoucnost.

Motorsport je jedním z mála sportů, kde mohou muži a ženy soutěžit neodděleně. Bernie Ecclestone měl v minulosti nápad vytvořit ženskou variantu F1. Asi to není na pořadu dne, ale líbilo by se ti, kdyby byli muži i ženy v motorsportu odděleni jako v řadě jiných sportů?

Motorsport je jedním z mála sportů, kde mohou muži a ženy soutěžit za stejných podmínek. I to je jeden z důvodů, proč ho mám ráda. Jako žena budu v motorsportu vždy v menšině a tím pádem se neustále snažím v tomto sportu měnit normy. Loni jsme se spolu s Niclasem Grönholmem stali první genderově vyváženou jezdeckou sestavou v rallyekrosovém MS a stala jsem se také první ženou, která dosáhla na pódium. Inspiruje mě to, je to ale pouze začátek této změny.

Myslím si, že místo rozdělování motorsportu bychom se měli soustředit na to, aby se stal dostupnějším pro každého bez ohledu na pohlaví, postarat se o to, aby se ženy v motorsportu staly běžnou záležitostí a abychom brali všechny jako sobě rovné.

Foto: CE Dealer Team

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.