Z rallyeového génia se má stát pilot monopostu. Kalle Rovanperä ví, že v japonské Super Formuli ho čeká zcela jiný svět. A také výzvy, jaké ještě nikdy nezažil.
Kalle Rovanperä si zvykl vyhrávat tam, kde ostatní chybovali. V lese, na šotolině i na ledu byl doma. Ale teď, po dvou titulech mistra světa, se vydává z terénu, kde se chyba netoleruje vůbec, na závodní okruhy. Jeho přechod z WRC do japonské Super Formule se stal jedním z nejodvážnějších kroků posledních let. A sám Fin přiznává, že ho čeká životní zkouška.
„Skočit rovnou do Super Formule je jako skočit do hluboké vody,“ říká pětadvacetiletý Rovanperä. „Jsou to druhé nejrychlejší formule na světě, hned za F1, a mnohem rychlejší než formule 2. Bude to obrovský skok. Musím se naučit úplně jiné závodní myšlení – jak pracovat s pneumatikami, jak bojovat kolo na kolo, jak zvládat strategii.“
Zatímco v rallye si mohl diktovat rytmus a chyby zamaskovat brilantním citem pro smyk, v Super Formuli bude jeho soupeřem čas, přesnost a fyzika. Vůz o hmotnosti 670 kilogramů generuje přetížení, jaké v rallye neexistuje. „Fyzicky je to úplně jiný svět,“ přiznává Fin. „Mám jen tuhle zimu, abych připravil tělo. G-síly v zatáčkách jsou obrovské. Je to úplně jiný sport.“
A nejde jen o fyzičku. Rovanperä bude čelit i psychickému tlaku – najednou se ocitne ve startovním poli, kde každý centimetr asfaltu znamená rozdíl mezi vítězstvím a neúspěchem. Na šotolině mohl improvizovat, teď musí být chirurgicky přesný. „Začínám od nuly,“ říká bez obalu. „Nebudu si stanovovat žádné termíny ani cíle. Každá sezona bude škola. Musím se soustředit na zlepšování. A pokud přijdou výsledky, může být možné cokoliv.“
Jeho odhodlání ale není jen gestem. Už loni se sám od sebe přihlásil do Porsche Carrera Cupu Benelux – a tři závody vyhrál. Testoval i formuli 4, Formuli Renault 3.5 a dokonce si vyzkoušel monopost Red Bull RB8, tedy reálný vůz F1. Toyota, jeho dlouholetý partner, teď dává šanci Finovi pokračovat a v Japonsku získat zkušenosti, které by mu jednoho dne mohly otevřít dveře až do F1.
Rovanperä přitom ví, že to nebude jednoduchá cesta. Nikdo z WRC se nikdy na okruzích neprosadil do nejvyšší ligy. Je to přechod mezi dvěma úplně jinými světy. Rallye potřebuje instinkt, zatímco okruhy vyžadují chladnou analýzu. V rallye záleží na čtení povrchu, v monopostu na přesném odhadu brzdného bodu. „Je to nová kapitola. Chci zjistit, jestli dokážu být rychlý i v tak odlišném prostředí,“ říká Fin. „Nebojím se, ale mám respekt. A právě to mě žene dopředu.“
Rovanperä teď čelí největší výzvě své kariéry – ne soupeřům, ale sám sobě. V japonské Super Formuli ho čeká úplně jiný svět, bez smyku, prachu a adrenalinu z klouzavé cesty. Ale kdo ví – třeba právě v té precizní tichosti najde další způsob, jak být nejrychlejší.
Foto: Red Bull Content Pool
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.