V monopostech už od ledna. Rovanperä pojede regionální formuli na Novém Zélandu

Formulová kariéra Kalleho Rovanpery začne dříve, než se původně předpokládalo. Dvojnásobný mistr světa v rallye se totiž zúčastní zimního seriálu Formula Regional Oceania Trophy. Půjde o přípravu před působením v japonské Super Formuli.

„Svou formulovou kariéru odstartuju v lednu v novozélandské Castrol Toyota Formula Regional Ocenia Trophy,“ oznámil na svých sociálních sítích 25letý Fin, který bude hájit barvy stáje Hitech.

Rozhodnutím opustit svět rallye a místo toho se vydat do monopostů šokoval Rovanperä veřejnost už v říjnu. Již tehdy oznámil, že v sezoně 2026 se jeho působištěm stane japonská Super Formule. Zde by chtěl podle svých slov setrvat alespoň dva roky a pak se rozhodnout kam dál. Jako další logický krok se jeví F2, konečným cílem finského pilota je ale v ideálním případě F1.

S okruhovými závody začal Rovanperä koketovat poprvé v roce 2024. Tehdy se po zisku dvou titulů ve WRC v sezonách 2022 a 2023 rozhodl, že svůj titul obhajovat nebude. Místo toho nastupoval jen ve vybraných podnicích a vedle toho se objevoval i v Porsche Carrera Cupu Benelux. Ani tam sice nejel celou sezonu, dokázal ale vyhrát tři závody a v konečném pořadí skončil jako čtvrtý. Před svým plnohodnotným návratem do WRC, který letos skončil celkovým třetím místem, se ukázal i v italském Carrera Cupu nebo v závodě 24 hodin Dubaj.

Ačkoli s monoposty Rovanperä ještě nezávodil, určité zkušenosti už s nimi má. Právě v roce 2024 totiž mohl na Red Bull Ringu otestovat monopost F1 stáje Red Bull ze sezony 2012. Předtím mu rakouská stáj umožnila i svezení ve vozech F4 a Formule Renault 3.5. Na konci října jel i s monopostem F2 stáje Hitech.

Rovanperovo spojení s týmem Hitech není náhodné. Britská stáj, která působí i ve F2 a F3, totiž spolupracuje s Toyotou. Právě s japonskou značkou dosáhl Rovanperä ve WRC svých největších úspěchů a její podpoře se bude moci těšit i na své formulové cestě. Při této příležitosti připomeňme, že Toyota loni navázala technologické partnerství s týmem Haas ve F1 a ačkoli se zatím nerýsuje nic konkrétního, tak globální ředitel Toyota Gazoo Racing pro motorsport Masaja Každi připustil, že se Toyota možnostmi návratu do F1 zabývá.

Monoposty Formula Regional jsou využívány v řadě šampionátů po celém světě. Svůj seriál mají i v Evropě. Vůz je v hierarchii formulových závodů považován za mezistupeň pro přechod z F4 do F3. Konkrétně na Novém Zélandu se závodí s monopostem Tatuus FT-60, který je poháněn dvoulitrovým turbomotorem od – ano, hádáte správně – Toyoty.

Nadcházející ročník se bude skládat ze čtyřech závodních víkendů a odjede se během jediného měsíce. Závodit se bude na okruzích Hampton Downs Motorsport Park (9.-11. ledna), Taupo International Motorsport Park (16.-18. ledna), Teretonga Park (23.-25. ledna) a Highlands Motorsport Park (30. ledna – 1. února). Úvodní tři podniky budou složeny ze čtyř závodů, závěrečný závodní víkend ze třech jízd. Ta poslední se uskuteční jako Velká cena Nového Zélandu.

Šampionát existuje od roku 2005 a do ročníku 2021 nesl název Toyota Racing Series. K přípravě na novou sezonu ho každoročně využívají i někteří z nejslibnějších juniorských talentů. Mezi šampiony série najdeme Lance Strolla (2015), dokonce také současného lídra F1 Landa Norrise (2016) nebo Liama Lawsona (2019).

V letech 2019 a 2020 se těchto závodů účastnil i český pilot Petr Ptáček, který se v šampionátu čtyřikrát prosadil na stupně vítězů. V sezoně 2020 obsadil konečnou pátou příčku. Tehdy před ním skončili hned tři dnešní piloti F1. Stříbro bral Liam Lawson, bronz Franco Colapinto a čtvrtou příčku Júki Cunoda.

Startovní listina pro nadcházející ročník sice ještě není kompletní, už teď je ale jasné, že Rovanperä se postaví proti několika jezdcům, kteří v příštím roce pojedou F3. Mezi ně patří mimo jiné Freddie Slater. Slibný Brit se loni stal šampionem italské F4, letos dobyl evropskou Formula Regional a ve F3 se příležitostně ukázal už během tohoto roku. Na konto si připsal jedno pódium.

„Nadcházející roky budou tou největší výzvou, které jsem doposud čelil. Vstupuji do neznáma budu hodně daleko od své komfortní zóny, kterou dlouho byla rallye. I proto ale chci tuto změnu udělat. Chci se učit nové věci, posouvat své limity a jsem připraven dát do tohoto projektu vše,“ uzavírá Rovanperä.

Foto: Michael Jurtin/Red Bull Content Pool, Hitech, Kalle Rovanperä via Facebook, Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.