Kalle Rovanperä zaskočil rallyeový i formulový svět. Dvojnásobný mistr světa WRC oznámil, že odchází z rallyeové scény a od příštího roku zahájí svou kariéru v monopostech. V příštích dvou letech bude s podporou Toyoty závodit v japonské Super Formuli, výhledově se ale chce probojovat až do F1.
„Nebylo to jednoduché rozhodnutí, ale už jsem o tom nějakou dobu přemýšlel,“ oznámil 25letý Fin. „V rallye už jsem toho na svůj věk dosáhl strašně moc a začal jsem přemýšlet o tom, jaké bych mohl mít další možnosti a jaké jsou další výzvy, do kterých bych se rád pustil. Bylo to těžké rozhodnutí, ale mám pocit, že je správné vydat se za svými dalšími sny a výzvami,“ dodává Rovanperä.
Syn bývalého jezdce WRC Hariho Rovanpery ohromoval rallyeový svět už od svého mládí. Svou první rallye absolvoval v Estonsku už ve svých 10 letech a ve 14 se dokonce stal lotyšským šampionem ve třídě RC2. V sezoně 2017 vyhrál celé lotyšské mistrovství a pak už začal excelovat i ve světě jako tovární jezdec Škody Motorsport. Působení s mladoboleslavskou značkou završil v roce 2019 ziskem titulu šampiona WRC 2. Čeští fanoušci si ho mohou z této sezony pamatovat i díky vítězství na Rallye Bohemia.
Od sezony 2020 postoupil Rovanperä s Toyotou do „první ligy“ světové rallye a ihned potvrzoval svou pověst výjimečného talentu. Již při svém druhém startu v mistrovství světa, kterým byla Švédská rallye, dosáhl na třetí místo. V 19 letech se tak stal nejmladším držitelem pódiového umístění v historii. V sezoně 2021 mu přinesla Estonská rallye premiérovou výhru. I v tomto ohledu se stal nejmladším v historii WRC, tentokrát ve věku 20 let.
Nejúspěšnější období této spolupráce ovšem přinesly roky 2022 a 2023, kdy se Fin stal dvojnásobným mistrem světa. V sezoně 2022 si zajistil titul ve věku 22 let a 1 dne. Tím se suverénně stal historicky nejmladším světovým šampionem. Výrazně překonal Colina McRae. Skot tento rekord držel od roku 1995. Tehdy mu bylo 27 let a 89 dní.
Právě s úspěšným dobýváním rallyeové scény se ale u Rovanpery začaly objevovat úvahy o tom, že by se rád prosadil i jinde než v rallye. V sezoně 2024 se proto rozhodl svůj titul neobhajovat a s Toyotou se účastnil pouze vybraných podniků. Místo toho poprvé pronikl do tajů okruhových závodů. V Porsche Carrera Cup Benelux sice neodjel celou sezonu, hned ale dokázal vyhrát tři závody a celkově skončil čtvrtý. Objevil se i v italském mistrovství těchto závodů a v lednu 2025, tedy těsně před svým plnohodnotným návratem do WRC, se zúčastnil 24hodinovky v Dubaji.
Aktuálně patří Rovanperovi v průběžném pořadí WRC třetí místo. Tři podniky před koncem Fin ztrácí 21 bodů na svého týmového kolegu Sébastiena Ogiera, který vede. Další jezdec Toyoty Elfyn Evans se nachází na druhé pozici a na Rovanperu má k dobru 19 bodů. Finův plnohodnotný návrat do WRC se neobešel bez potíží. Dělalo mu totiž problém sžít se s novými pneumatikami Hankook. Vyloučil však, že by šlo o důvod, proč se rozhodl WRC opustit. Roli podle jeho slov nesehrál ani současný stav šampionátu.
S formulovým monopostem sice Rovanperä ještě nikdy nezávodil, už si ho ale vyzkoušel. Loni v listopadu totiž odjel na Red Bull Ringu 50 kol s vozem Red Bull RB8, se kterým si v roce 2012 dojel pro svůj třetí titul mistra světa Sebastian Vettel. Ještě předtím najížděl kilometry s F4 a tříapůllitrovou formulí Renault. Rovanperä sice opouští rallyeovou scénu, Toyota ho ale bude i nadále podporovat.
„Je výjimečné mít podporu od Toyota Gazoo Racing už od začátku této nové výzvy a mít možnost závodit v Super Formuli. Přicházím z rallye a vím, že se pouštím do něčeho náročného. Moc se ale na to těším a společně máme plán, jak se na to připravit tím nejlepším způsobem a vymačkat z toho maximum,“ dodává Rovanperä.
V japonské Super Formuli působí Toyota dlouhá leta jako jeden z dodavatelů motorů. Tím druhým je její konkurenční výrobce Honda. Poslední dva roky patřily v šampionátu Toyotě. V sezoně 2023 si dojel s jejím agregátem pro titul současný pilot F2 Ritomo Mijata, loni slavil Šó Cuboj. Ten vede průběžné pořadí i letos, a to v době, kdy do konce sezony zbývají tři závody. Do jakého týmu bude Rovanperä umístěn, zatím není jasné.
Super Formuli ovšem berou Toyota i Rovanperä pouze jako začátek cesty. Jejich cílem je totiž dostat se ve společném snažení až na vrchol – tedy do F1. Do královny motorsportu ale nechtějí chvátat.
„Existuje spousta možností, které na okruzích máme. Plán se samozřejmě neustále vyvíjí. Nestanovili jsme si žádnou časovou osu, která by nám říkala, kde bych měl závodit a kdy přesně. Jenom se soustředím na každou sezonu a tvrdě pracuji na tom, abych se zlepšoval. Pokud budu dosahovat výsledků, pak je možné všechno,“ říká Rovanperä.
V Super Formuli by ovšem Fin chtěl strávit alespoň dvě sezony. „Nejprve se chceme do formulového závodění pořádně dostat. Začínám v zásadě od nuly. Na začátku bude nějakou dobu trvat, než získám rychlost, rozvinu všechny své dovednosti a tak dále,“ vysvětluje.
Historie dokazuje, že i z japonské série se dá do F1 dostat. V dobách, kdy tento šampionát ještě nesl název Formule Nippon, se to podařilo kupříkladu Ralfu Schumacherovi. Z nedávnější historie můžeme vzpomenout Stoffela Vandoorna a poslední takový případ představuje současný pilot stáje Racing Bulls Liam Lawson. Rovanperä to ale v tuto chvíli na skok ze Super Formule rovnou do F1 spíše nevidí.
„V této fázi znám svůj plán na pár dalších let. Víme, že pojedeme Super Formuli a poté budeme pracovat na tom, abychom se dostali do další kategorie. To by byla F2. Uvidíme, jak to všechno půjde,“ uvedl 25letý závodník pro server DirtFish.
Představa, že se Kalle Rovanperä dostane jednoho dne až do F1, se nejeví až tak utopicky nejenom kvůli jeho jezdeckým schopnostem, které dosud prokazoval v ostatních sériích, ale také díky současným aktivitám značky Toyota. Ta totiž loni v říjnu uzavřela technologické partnerství s týmem Haas.
Toto spojení podle očekávání vyvolalo spekulace, zdali Toyota nepokukuje po návratu do šampionátu v roli továrního týmu. Předseda Akio Tojoda tehdy podobné úvahy vyvracel a tvrdil, že novým partnerstvím chce dát především příležitost svým jezdcům a inženýrům dostat se do kontaktu s prostředím F1. Globální ředitel Toyota Gazoo Racing pro motorsport Masaja Kadži ale letos v lednu připustil, že se Toyota po možnostech návratu do F1 kouká.
Pokud by se tedy Kalle Rovanperä ve formulových monopostech aklimatizoval, jistě by pro potenciální tovární tým Toyoty ve F1 představoval atraktivní volbu. Už jenom z marketingového hlediska. Hvězda WRC, která touží uspět v královně motorsportu, to je příběh, který by na sponzory mohl zafungovat.
Vzhledem ke spolupráci Haasu a Toyoty se nejeví nereálně ani scénář, že by se Rovanperä ukázal s americkým týmem v některém z volných tréninků. K něčemu takovému by ale nejspíše nedošlo hned. Týmy sice musí nasadit ve volných trénincích minimálně čtyřikrát nováčka, což je podle pravidel jezdec, který ve F1 odjel maximálně dvě velké ceny, Rovanperä ale naráží na jinou překážku.
Jednou z podmínek udělení superlicence pro volný trénink je totiž nutnost odjet alespoň šest závodů ve F2 nebo nasbírat 25 superlicenčních bodů během uplynulých třech sezon. A jelikož WRC ani Porsche Carrera Cup Benelux nejsou zahrnuty do bodovacího superlicenčního systému FIA, nemá v tuto chvíli Rovanperä na kontě žádný. Situace by se změnila v případě, že by byl příští rok v Super Formuli velmi úspěšný. Šampion této série totiž bere 30 bodů, vicemistr 25 a za třetí místo se uděluje bodů 20.
Rovanperä není prvním případem, kdy se šampion WRC pokouší dostat do F1. Královna motorsportu kdysi zlákala i Sébastiena Loeba. Francouz testoval nejprve monoposty Renaultu a Red Bullu. Pro Velkou cenu Abú Zabí 2009 už se dokonce schylovalo k jeho startu za juniorku Red Bullu Toro Rosso. FIA mu ale odmítla udělit superlicenci kvůli nedostatku zkušeností na okruzích. Před sezonou 2010 jednal i s americkým týmem USF1, ten ale ještě před startem nového ročníku zkrachoval a nikdy nezávodil.
Rovanperä si možnost, že se ani on nedostane do F1, připouští. Lákavé jsou pro něj i jiné cesty. „V životě a zejména v motorsportu nikdy nevíte, co přijde. Musíte být ve správnou dobu na správném místě a spousta věcí vám musí hrát do karet. Ale stále mám čas na své straně. Pořád mi je jenom 25 a naším cílem rozhodně je dotáhnout to až do konce. Nemůžu vám říct, co bude konečným cílem. Určitě je ale metou ta nejvyšší úroveň. Formule 1 je nejvyšší úrovní, ale samozřejmě je i spousta dalších sérií a podniků, které se na okruzích jezdí,“ dodává.
Atraktivní variantu pro něj představuje i závod 24 hodin Le Mans. „Pokud byste se mě zeptali, jestli bych chtěl jednoho dne jet Le Mans, tak samozřejmě, pokud bych měl šanci, tak ano. Chci jet všechny velké závody. Je zde spousta možností,“ dodává.
Definitivní sbohem nechce říkat ani rallye. „V této fázi nedokážu říct, že jsem s rallye hotový. Existuje docela vysoká šance, že se ještě někdy v budoucnu při podniku WRC objevím. Zároveň to ale není v mých současných plánech. Plán, který máme, je docela velký a právě do něj chceme směřovat veškeré úsilí. Umím si představit, že v určité fázi své kariéry opět pojedu rallye, ale zatím to nevím,“ nechává si dveře otevřené.
Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool, Kunihisa Kobayashi / Red Bull Content Pool, Michael Jurtin/Red Bull Content Pool
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.