V Brně konečně vyhrál, předtím ale jeho sezonu komplikovalo loňské zranění a také změna šéfmechanika. Příchod společnosti Liberty Media v roli většinového vlastníka podle něj může z MotoGP v Americe udělat velmi populární sport a kdyby se mohla do kalendáře vrátit Laguna Seca, bral by to všemi deseti. O tom všem se v exkluzivním rozhovoru pro MotorMix.cz rozpovídal jezdec Moto2 Joe Roberts.
Brno se po pěti letech vrátilo do MS silničních motocyklů. Ty jsi na této trati byl mnohokrát silný už v minulosti. V roce 2017 jsi tu bodoval při své premiéře v Moto2, v roce 2020 jsi zde získal první pódium a letos jsi tu vyhrál. Jsi rád, že je Masarykův okruh zpátky?
Byl jsem neskutečně šťastný. Když přišlo loni oznámení, že se Brno vrátí, byl jsem opravdu nadšený. To se nedá vysvětlit. Je to jedna z mých nejoblíbenějších tratí. Velké momenty mé kariéry se vždy odehrály na této trati. Vždy jsem si to tu užíval. Je to zkrátka nádherná trať. Už jenom ta krajina se všemi těmi lesy je úžasná. Miluji také tu atmosféru, kterou tu vytvářejí fanoušci. Už když přijíždíte na okruh, vidíte je všude, jak přicházejí na trať. Skvělý je stadion se všemi těmi zatáčkami a fanoušky na trávě.
Jak jsi zatím s letošní sezonou spokojen? V Brně jsi sice vyhrál, předtím jsi se ale zlepšoval postupně. V prvních třech závodech jsi vůbec nebodoval, kromě Brna jsi se dostal do první pětky jenom v Assenu, kde z toho bylo páté místo.
Jak říkáš, start sezony byl velice těžký. Na konci loňské sezony jsem si hodně poranil zápěstí a během zimní přestávky byla rekonvalescence komplikovaná. Bylo to docela velké zranění. Chtělo to čas a musel jsem být opatrný. U takového druhu zlomeniny jsem nechtěl nic uspěchat, zvlášť když šlo o pravé zápěstí, které je na motorce velice důležité. Takže jsem to chtěl brát pozvolna. A když jsem se vrátil na motorku, bylo to horší, než jsem si myslel.
V prvních několika závodech bylo opravdu těžké motorku řídit. Cítil jsem velkou bolest a necítil se pohodlně. A v této konkurenci musíte být na té nejvyšší úrovni. Navíc bych řekl, že úroveň Moto2 se letos oproti loňsku zvedla. Bylo to těžké. Ale jak říkáš, myslím si, že tým odvedl skvělou práci. Věřili ve mě a já díky nim zůstával sebejistý. Zlepšovali jsme se každý víkend krok za krokem. Mé zápěstí už je nyní opět v pořádku.
Také jsem loni měl svého šéfmechanika. Měl ale nějaké zdravotní potíže a musel nás po prvním závodě opustit. Od druhého závodu jsem proto začal spolupracovat s novým šéfmechanikem. Když začínáte s někým novým, tak je to vždy těžké. Se svým předchozím šéfmechanikem jsme spolupracovali dva roky a znali jsme se velmi dobře. Bylo to mezi námi osobnější.
Když začínáte s někým novým, tak trvá, než si navzájem porozumíte a než on pochopí, jak jezdíte. Teď je to ale na té nejlepší úrovni než kdy dříve v mé kariéře. Jsem velice spokojen se svým šéfmechanikem, s týmem a se vším. Myslím si, že jsme na dobré cestě k tomu, abychom se vrátili zpět dopředu.
Možná bych řekl, že je Brno pro jezdce jedním z nejnáročnějších okruhů v kalendáři. Jsou zde táhlé zatáčky i stoupání. Souhlasíš?
Je hodně dlouhá. A když na tak dlouhé trati uděláš chybu, je opravdu drahá. Může hodně ovlivnit tvůj čas. Musíš se proto hodně soustředit a nedělat chyby. Je také hodně široká a má táhlé zatáčky. Občas není snadné najít v zatáčce limit. Můj jezdecký styl byl ale vždy plynulý a navíc miluji tyto široké zatáčky. Můžeš je projíždět zeširoka a rychle. To je podle mě důvod, proč jsem tu vždy jezdil velmi dobře. Tato trať vyhovuje mému stylu. Je to sice náročná trať, ale je má oblíbená.
Nyní bych přešel ke zcela jinému okruhu. Nedávno jsem sledoval závody MotoAmerica na okruhu Laguna Seca. Na této legendární trati je zážitkem závod jakékoli série. Nemrzí tě proto, že už zde nezávodí mistrovství světa?
Jo, tato trať mi hodně chybí. Je skvělá a mohl jsem na ní závodit jenom dvakrát v životě. Loni jsem tam byl trénovat a je to opravdu úžasné místo. Myslím si, že bychom potřebovali v Americe více závodů, protože je zkrátka pěkné být doma. Také to prostředí je skvělé a je to blízko pláže. Ten okruh je navíc ikonický. Každý ví, co to je Laguna Seca.
Myslím si ale, že je to spíš trať ze staré školy. Pokud jde o bariéry nebo o charakter okruhu, nejsem si jistý, jestli by to dnes v MotoGP fungovalo, když přihlédneme k bezpečnostním standardům. Ale pokud by šlo jenom o mě, tak jo, moc by se mi líbilo, kdyby se vrátila zpět.
Když už jsme nakousli možný návrat Laguny Secy, zastavme se i u toho, že většinovým vlastníkem MotoGP se nedávno stala společnost Liberty Media, která už vlastní také F1. Co si o tom jako americký jezdec myslíš?
Řekl bych, že je to skvělé. Vím, co se Liberty Media podařilo s F1. Vyrůstal jsem v Americe a z vlastní zkušenosti ti můžu říct, že povědomí lidí o motorsportu roste. Víš, já vyrůstal v Los Angeles a vždy jsem musel hrozně podrobně vysvětlovat, co že to vlastně dělám. Ne moc lidí vědělo, co to je F1, dokonce ani když jsem chodil do školy a vyrůstal. Musel jsem říkat, že dělám něco jako motokros, ale že je to na silnici a nejsou tam žádné skoky. Vždy jsem to musel hodně podrobně vysvětlovat.
Od doby, co přišlo Liberty Media do F1, tak už jenom řeknu, že to, co dělám, je něco jako motocyklová verze F1. A najednou každý rozumí. Dokonce i v takových prostředích, kde lidé o motorsportu moc nevědí, budou vědět, co to je F1. Je podle mě hodně působivé, že se něčeho takového podařilo v Americe dosáhnout. Přitom bych řekl, že Amerika je centrem mnoha věcí na světě. Mnoho kultur pochází z Ameriky a pak se rozšiřují do světa. Takže si myslím, že je to důležité.
Doufám, že se jim podaří to samé i s MotoGP. Je to sport, který miluji a líbilo by se mi, kdyby se v Americe stal populárním. To samozřejmě říkám i ze sobeckých důvodů. Líbilo by se mi to. Upřímně si myslím, že MotoGP je lepší než F1. Je tam mnohem více vzrušení a řekl bych, že závody jsou napínavější. Myslím si, že je tam větší nebezpečí.
Když jsem někoho přivedl k MotoGP, jeho první reakce byla „wow, co to je? Kde něco takového bylo? Nikdy předtím jsem to neviděl?“ Je tu spousta nových fanoušků. Když třeba potkám někoho v New Yorku nebo Kalifornii a ukážu mu, co dělám, tak on na to řekne, že to je šílené. Myslím si, že MotoGP stále roste a doufám, že Liberty Media to posune na další úroveň.
Od doby, co Liberty Media koupila F1, můžeme pozorovat i nárůst amerických závodů. Už se nejezdí jenom v Austinu, ale také v Miami a Las Vegas. Tři americké závody byly ještě nedávno také součástí kalendáře MotoGP – jezdilo se i v již zmíněné Laguně Sece, ale také v Indianapolisu. Líbilo by se ti proto, kdyby se v budoucnu znovu jezdilo více amerických závodů?
Jo. Myslím si, že jediná překážka jsou tratě a jejich bezpečnostní úroveň. To je podle mě v Americe potřeba zlepšit, aby se mohlo jezdit více závodů. Rád bych se vrátil do Indianapolis, myslím si, že je to hodně ikonická trať. Myslím si, že v budoucnu by se jistě mohlo něco takového stát. Pokud jde o další okruhy, tak nevím.
Kdo ví, možná v budoucnu začnou v Americe vznikat tratě, které budou na úrovni pro pořádání velkých cen. V Americe je na to určitě spousta místa. Tady proto nevidím problém. Ale uvidíme. Bylo by vážně skvělé, kdyby se něco takového povedlo.
Představ si, že by se v Americe skutečně v budoucnu opět jezdily tři závody. A bylo by na tobě, které by to byly. Jaké okruhy bys vybral?
Laguna Seca by pro mě určitě byla volba číslo jedna, protože jsem z Kalifornie a bylo by úžasné mít tuto trať zpět. Teď musím popřemýšlet, jaké další tratě by mohly být na úrovni velké ceny. Myslím si, že i Indianapolis by byl skvělý. Chtěl bych ty stejné okruhy, na kterých se jezdilo už dříve – Austin, Indianapolis a Lagunu Secu. To by bylo perfektní.
Foto: American Racing Team
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.