Další pódium v kapse, přesto smíšené pocity. Dramatický předposlední podnik autokrosařského mistrovství Evropy ve španělské Mollerusse sice přinesl Jakubu Novotnému bronzový výsledek, jeho finálové vystoupení ale zhatila nezaviněná kolize s hlavním soupeřem v boji o titul Reném Mandelem. Před posledním podnikem sice český jezdec stále vede kategorii Buggy1600, dobře si ale uvědomuje, že ještě nemá vyhráno.
„Stalo se toho spoustu. Finále bylo pořádně drsné,“ kroutil Novotný hlavou na konci španělského víkendu. „Po dojezdu jsem byl zklamaný, ale jinak to prostě nešlo, nemohl jsem to ovlivnit. Došlo k velké spoustě kontaktů a nakonec to vlastně dopadlo ještě dobře,“ ohlíží se jezdec stáje GT2 Motorsport za předposledním podnikem.
Na začátku víkendu mohl být lídr průběžného pořadí třídy Buggy1600 mnohem spokojenější. V kvalifikačních trénincích byl totiž nejrychlejší ze všech. Z rozjížďkové fáze sice odcházel jako třetí nejlepší za nizozemskou dvojicí Danny van den Berg a Rudy van Buren, stále si ale připsal více bodů než jeho soupeř v boji o titul René Mandel. Němec byl klasifikován jako pátý. V semifinále si Novotný po bezchybném výkonu dojel pro druhou pozici, což mu pro start finále potvrdilo třetí příčku.
Bronzovou pozici sice Novotný držel i v úvodních metrech, už ty ale naznačily, že rozhodující bitva bude pořádná divočina. „Byla to totální šílenost. Trať nakropili mnohem více než celý víkend. Hrozně klouzala a nedalo se na ní dělat vůbec nic. V první zatáčce jsem to zkusil venkem a skoro mi to vyšlo, bohužel mě tam ale přiskřípli o břeh. Bylo to padesát na padesát, trochu jsem s tím počítal,“ popisuje svůj vstup do finále.
Z postartovní mely sice ještě Novotný vyvázl více méně bez šrámů, pak ale přišla třetí zatáčka. Tam došlo k incidentu, který ovlivnil nejenom zbytek finálového vystoupení Novotného, ale rovněž sehrál svou roli v boji o letošní titul.
„Stejně jako všichni jsem jel venkem, kde byla suchá stopa. Pak ale přiletěl Mandel a trefil mě na předek. Najednou jsem měl rozhozenou geometrii a auto mi chcíplo. Než jsem nastartoval, přehnali se přese mě čtyři soupeři,“ říká Novotný.
Šampion z roku 2023 se ale nevzdal a ačkoli mu poškození geometrie dávalo zabrat, postupně se propracoval zpět na třetí místo. Na něm ale nakonec pod šachovnicovou vlajkou neprojel. „Pět nebo deset metrů před cílem mi praskla poloosa, zablokovalo se mi řízení a jednoduše jsem se roztočil. Nemohl jsem s tím udělat absolutně nic – přišla rána a já už nestihl zareagovat,“ vrací se k hořkému závěru, který pro něj původně znamenal pátou pozici v cíli.
Jak už ale naznačuje slovo původně v poslední větě předchozího odstavce, ani po dojezdu do cíle nebyl zvratům konec. Třetí Styn Jaspers a čtvrtý Mervin Klaasen totiž byli z finále vyloučeni a to Novotného posunulo k sedmému pódiovému umístění v sezoně. Vítězem podniku se stal Danny van den Berg a Novotného rival René Mandel skončil druhý. Když se sečetly rozjížďky a finále, znamenalo to, že si oba aspiranti na titul odvezli ze Španělska stejný počet bodů. Novotný tak udržel šestibodový náskok, se kterým vstoupí příští víkend do finálového podniku v Portugalsku.
Ačkoli jde Novotný do posledního závodu sezony jako lídr, aktuální stav průběžného pořadí vytištěný na papíře neříká všechno. Letošní pravidla jsou totiž oproti loňsku jiná. Jezdci nyní neškrtají už jen jeden nejhorší výsledek roku, ale nově jeden nejhorší výsledek z každé poloviny sezony. Ani to ale aktuálně na bodovém stavu nic nemění. V tuto chvíli by totiž oba jezdci přišli shodně o 24 bodů.
Do Portugalska, kde se pojede už příští víkend, se mistrovství Evropy v autokrosu vrátí po několikaleté pauze. A každá chyba se bude trestat více než obvykle. Jezdcům se totiž oproti předchozím letošním podnikům znásobí získané body 1,5krát.
Foto: GT2 Motorsport, Zuzana Horáková
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.