Rozhodne výlet do neznáma. Autokrosař Novotný se v Portugalsku utká o druhý evropský titul

Portugalské Foz Coa. To je místo, které rozhodne o nových evropských šampionech v autokrosu. V kategorii Buggy1600 sahá po titulu Jakub Novotný. Závodník stáje GT2 Motorsport si ale uvědomuje, že před ním stále stojí spousta překážek.

„Moc se těšíme. Uvidíme, jak se nám tam bude dařit,“ vyhlíží závěrečný podnik sezony jezdec, který se stal evropským šampionem Buggy1600 už v roce 2023. Portugalsko se do kalendáře vrací po několika letech a tím pádem bude pro drtivou většinu startovního pole novinkou. „Na fotkách to vypadá jako hrozně jednoduchá trať, v realitě ale určitě bude hodně zapeklitá. S každou jízdou se bude hodně zrychlovat, jelikož se budou postupně hledat pozdější brzdné body. Musím si zvyknout co nejrychleji, abych toho využil,“ uvědomuje si Novotný.

Do závěrečného podniku sezony vstupuje Jakub Novotný jako lídr šampionátu. Na papíře vede o šest bodů před Reném Mandelem, který už ho může o mistrovskou korunu připravit jako jediný. Do čela průběžného pořadí letos dostaly Novotného především jeho konzistentní výkony. Triumfovat se mu sice podařilo jenom jednou v Přerově, kdežto jeho rival Mandel slavil třikrát, Novotný se ale hned v sedmi z devíti dosud odjetých podniků dostal na stupně vítězů.

Situace je ale o něco komplikovanější. V letošním ročníku se totiž jezdcům škrtá nejhorší výsledek z každé poloviny sezony. V té první sice Novotný díky technickým problémům při úvodním podniku v Seelow nepřišel o nic, přičemž Mandel škrtal 10 bodů, v tuto chvíli ale mluví čísla pro jeho německého protivníka. Mandel by totiž ve druhé polovině sezony přišel jen o 14 bodů, kdežto Novotný o 24. Při započtení těchto skutečností to tím pádem znamená, že reálně je v tuto chvíli lídrem šampionátu Mandel s dvoubodovým náskokem.

„Já ani René jsme tu ještě nejeli, takže jsme na tom stejně. Oba se budeme muset učit. Půjde jenom o to, kdo si zvykne rychleji a využije situace,“ říká Novotný před letošní klíčovou bitvou.

Před premiérovým startem na kilometr dlouhé trati Foz Coa nemá Novotný mnoho konkrétních informací. „Věřím tomu, že to bude super trať. Vypadá, že bude dost rychlá a také dost technická. To by mi mohlo určitým způsobem vyhovovat,“ přemítá.

V Portugalsku nebude nouze o napětí mimo jiné i proto, že každý úspěch bude hodnotnější a chyby naopak dražší než při předchozích podnicích. Proč? Protože organizátoři se rozhodli, že při závěrečném podniku znásobí získané body 1,5krát.

„To násobení se mi úplně nelíbí,“ říká Novotný upřímně. Uznává však, že tento krok má i svá pozitiva. „Bude se závodit až do posledního kola a určitě to bude hodně napínavé. Třeba mi to nakonec i pomůže,“ doufá.

Závěrečný závodní víkend sezony začne v sobotu warm-upem, dvojicí kvalifikačních tréninků a prvním kolem rozjížděk. V neděli se nejprve odjedou zbývající dvě série rozjížďkové fáze. Následně přijdou na řadu semifinálové a finálové jízdy.

Foto: Zuzana Horáková, GT2 Motorsport

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.