Ivo Vybíral absolvoval svou první Barum Rally Zlín: „Zážitek byl neuvěřitelný, i přes technické problémy“

Ivo Vybíral letos absolvoval svou premiéru na Barum Rally Zlín, kde startoval s vozem v rámci Opel Adam Cupu. Přestože cílovou rampu neviděl kvůli poruše motoru, zkušenost hodnotí pozitivně.

„Mám za sebou první Barumku a pocity jsou skvělé,“ přiznává Vybíral. „Na jednu stranu je to trochu jiné, když startujete s vyšším číslem, než je zvykem u předních jezdců. Trať po průjezdu více než stovky vozů změnila charakter a my jsme jeli trochu po něčem jiném, než jsme měli napsáno v poznámkách. Přesto jsme na to byli připraveni díky zkušenostem z role navigátora, takže všechno bylo zvládnutelné.“

Zároveň připomíná, že status českého šampionátu v rámci Barum Rally přináší i jisté výzvy. „Není s vámi jednán stejný respekt jako s prioritními evropskými jezdci, takže se hodně stojí při testech a vše musí být pečlivě řízené. I přesto jsme se cítili bezpečně a věděli, kde si můžeme dovolit chybu.“

Debut hodnotí kladně i z hlediska náročnosti. „Barumka je podle mě nejtěžší soutěž v republice. Má evropský status, ale náročností tratí se řadí vysoko i mezi evropské závody. Byla přesně tak náročná, jak jsem očekával – krásná a hodně intenzivní.“

Nejvíce na víkend vzpomíná díky kombinaci sportovních i osobních zážitků. „Před soutěží jsme měli s kluky z Beranu Zlín velký doprovodný program a několik překvapení, například beránského maskota v servise. A také euforii po vítězství Komety Brno, při které jsem dostal památeční dres s číslem 123, se kterým jsem startoval. Bylo to opravdu emotivní.“

Soutěž však přinesla i smutné momenty. „Bohužel jsme viděli, jak byl jeden fanoušek zraněn během městské zkoušky. Bylo to velmi nepříjemné a určitě to patří k těm negativním zážitkům, které soutěž doprovázejí.“

Co se týče samotné konkurence v Adam Cupu, Vybíral je spokojený: „Jeli jsme s Adam Cupem jen dva, vedle mě rychlý Mr. Zelík, kterému gratuluji. Díky mým začátečnickým chybám měl náskok, ale podařilo se nám párkrát přiblížit na desetiny vteřiny, což bylo super. Hlavní pro nás bylo si závod užít a dobře se svézt.“

Konec soutěže byl bohužel technický. „Došlo k poruše motoru, najednou jsme ztratili výkon a objevil se bílý dým z výfuku. Techniku ovlivnit nemůžete, takže jsme to přijali pozitivně. Horší by byla havárie, takže za nás je odstoupení přijatelné.“

Vybíral se již těší na další projekty. „Tato zkušenost byla letos jednorázová, protože nemám nekonečné zdroje. Udělali jsme první krok a jsme za to moc rádi. Pracujeme na dalším projektu, pravděpodobně příští rok, s možností závodů v Itálii nebo Německu. Barumku jsme si užili a děkuji všem fanouškům za úžasnou atmosféru. Doufám, že příští rok opět přineseme něco netradičního a zajímavého.

Autor

Tereza Chvílíčková

Motoristická novinářka se specializací na okruhové a vytrvalostní závody. Zaměřuje se na dění v mezinárodních a evropských šampionátech, jako jsou FIA WEC, GT World Challenge Europe, GT Cup Series, a věnuje pozornost také MotoGP a Formuli 1.