Nejrychlejší corvetta v historii povede pole při letošním Indy 500

Chevrolet Corvette ZR1 bude letos jako pace car udávat tempo na startu 109. ročníku slavného závodu v Indianapolisu.

Chevrolet nasadí na čelo startovního pole letošního Indy 500 zatím nejrychlejší produkční model, jaký kdy v Americe vznikl. Nová Corvette ZR1 zvládne jet až 375 km/h a v neděli 25. května odstartuje 109. ročník nejslavnějšího závodu amerického motorsportu. Tradičním místem zůstává ovál v Indianapolisu a v čele 33členného startovního pole se tentokrát objeví vůz, který má blíž k závodnímu speciálu než ke klasickému silničnímu autu.

Řízení pace car se ujme Michael Strahan – bývalá hvězda NFL, nynější televizní moderátor a držitel dvou cen Emmy. Corvette ZR1, kterou bude řídit, má pod kapotou dvakrát přeplňovaný osmiválec o objemu 5,5 litru, který dává 1 064 koní při 7 000 otáčkách. Je to nejvýkonnější corvetta, jakou kdy Chevrolet vyrobil, a zároveň nejsilnější osmiválec z produkce americké automobilky.

Zrychlení z nuly na stovku zvládne ZR1 za 2,3 sekundy, čtvrt míle prolétne za 9,6 vteřiny. Na auto, které bude oficiálně plnit roli doprovodného vozu, jsou to parametry, které nemají obdoby. Aby byla schopná zvládnout rychlou jízdu na slavném oválu, dostala Corvette kromě ostrého motoru také rozsáhlý aerodynamický balík. Přední spoilery, aerodynamické kryty na podvozku i výrazné zadní křídlo pomáhají vygenerovat přes 540 kilogramů přítlaku při maximální rychlosti.

Design pace caru ladí s barvami a motivem letošního závodu. Karoserie je lakovaná v odstínu Arctic White, kontrastní prvky interiéru jsou černé. Vůz zdobí tradiční loga Indianapolis 500 v odstínech zelené a zlaté a vzhled doplňují karbonová kola. Celek tak působí nejen rychle, ale i velmi reprezentativně.

Z pohledu pořadatelů není volba corvetty žádným překvapením. Americká sportovní legenda se objevuje jako oficiální vůz Indy 500 pravidelně – letos už po šestatřicáté. Samotná značka Chevrolet plní tuto roli od roku 1948, od roku 1978 pak především právě s různými generacemi typu Corvette.  

Podle prezidenta Indianapolis Motor Speedway Douga Bolese je nasazení ZR1 logickým krokem: „Její výkon a vzhled odpovídají tomu, co Indy 500 představuje – rychlost, emoce a americkou tradici. A zvuk osmiválce od Chevroletu bude v areálu okruhu znít nádherně.“  

Corvette ZR1 tak potvrdí, že vedle závodních vozů s otevřenými koly má Indy 500 také silný showcarový moment. A v roce, kdy elektrifikace dobývá svět aut, připomene, že pořád ještě existují auta se spalovacím motorem, která umí zvednout adrenalin i jen při pohledu na ně.

Foto: IMS

Fotogalerie

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.