Třída GT3 se poprvé ukázala v roce 2005 a od té doby proměnila silniční superauta v závodní stroje. Přinesla rovnost, dostupnost a globální expanzi.
GT3 se oficiálně zrodila 2. prosince 2005 — tedy před dvaceti lety. Tehdy vedení SRO Motorsports Group předvedlo novou kategorii pro vozy GT. Cíl byl jasný: nabídnout konstruktérům i soukromým týmům možnost závodit s vozy blízkými sériovým autům a zároveň zajistit spravedlivé podmínky pro všechny díky systému vyrovnání výkonu, tzv. Balance of Performance (BoP).
Prvním seriálem pod regulí GT3 byl následující rok evropský šampionát FIA GT3. Na startu stálo hned osm výrobců a více než padesát vozů. „S více než 50 auty v prvním ročníku bylo jasné, že GT3 má okamžitě potenciál,“ vzpomínal tehdy šéf SRO Stéphane Ratel.

Od té doby se GT3 stala dominantní třídou pro okruhové i vytrvalostní závody po celém světě. Vůz homologovaný pro GT3 znamená: základ sériový vůz, upravený pro závody s omezením výkonu a váhy, ale s možností široké palety konfigurací — od šestiválců po V10 či V8, od kupé po superauta. To otevřelo dveře mnoha značkám. Do GT3 se zapojily jak prémiové evropské značky, tak i superauta z USA či Japonska. Vznikla tím obrovská paleta modelů – od legendárních základen sériových vozů až po ambiciózní sportovně laděné stroje připravené na trať.
Důležitým aspektem bylo, že GT3 zpřístupnila závodění širšímu spektru jezdců a týmů. Nemusel jít jen o tovární týmy s neomezeným rozpočtem. Díky BoP a regulím bylo možné konkurovat i soukromníkům s rozumným rozpočtem. Jak říká jeden z tehdejších promotérů: „Tým si koupí homologované auto, ví, že je konkurenceschopné, a může začít závodit okamžitě.“
GT3 se postupem času stala standardem nejen v evropských národních šampionátech, ale i v prestižních vytrvalostních závodech. Dnes s vozy GT3 startují týmy v prestižních endurance sériích po celém světě. Kategorie redefinovala pravidla, ale také smysl pro motorsport — nešlo už jen o tovární monopól, ale o otevřenou, dostupnou, konkurenceschopnou platformu.

Dvacet let GT3 znamená rovněž komunitu — stovky týmů, tisíce jezdců, desítky značek a modelů, tisíce závodů. To, co před rokem 2005 bylo doménou úzké skupiny elitářských výrobců, se stalo celosvětovým fenoménem. Současně ale GT3 drží vysoký profesionální standard. Využívá moderní techniku, okruhy testují odolnost, jezdci musejí zvládnout dlouhé vytrvalosti. Přitom ale díky konzistenci regulí a BoP zůstává závod spravedlivý — výkon není pouze o penězích, ale o strategii, jezdeckém umu a týmové disciplíně.
S oslavou dvacetiletí GT3 se rodí také nová kapitola. GT3 Revival Series, který má startovat v roce 2026, je připomínkou historie, ale i důkazem, že GT3 žije dál a má co nabídnout. Revival série umožní závodit s early-GT3 homologovanými vozy z období 2006 až 2013 — tedy s klasickými modely, které psaly historii.
GT3 za dvacet let splnila to, co si Ratel a SRO představovali: automobilový sport demokratizovala, přinesla diverzitu, napětí, možnost vstupu pro menší týmy i nadšence. Závody už nejsou jen o značkách a rozpočtech — jsou o pilotech, týmech i taktice.
![]()
Oslava dvacátého výročí GT3 je tedy oslavou změny, která přetvořila svět GT závodů. Ať už se v startovním poli objeví superauta od Lamborghini, legendy od Porsche, nebo nová jména, jedno zůstává: GT3 znamená příležitost — pro jezdecký talent, pro týmy s vizí, pro fanoušky, kteří hledají vzrušení blízké realitě sériových aut. Dvacet let a GT3 je silnější než kdy jindy. A když Revival série odstartuje, ukáže, že ani legenda se neodepisuje — jen se vyvíjí dál.
Seznam homologovaných vozů GT3: Maserati Coupe GranSport Light, Dodge Viper Competition Coupe, Aston Martin DBRS9, Lamborghini Gallardo LP600 / LP520 GT3, Chevrolet Corvette Z06-R GT3, Ascari KZ1-R GT3, Porsche 911 GT3 Cup (typ 997, 2006), Venturi GT3 Heritage, Ferrari F430 GT3, Ford Mustang FR500C GT3, Ford GT GT3, Jaguar XKR GT3, Morgan Aero 8 GT3, Lotus Exige GT3, Porsche 911 GT3 Cup S (997), Audi R8 LMS (1. generace), Alpina B6 GT3, Ferrari 430 Scuderia GT3, Dodge Viper Competition Coupe Series 2, Jaguar XKR-S GT3, Morgan Aero Super Sport, BMW Z4 GT3 (E89), Lamborghini Gallardo LP600+ GT3, Porsche 911 GT3 R (997), Chevrolet Corvette Z06-R GT3 (další verze), Ford Mustang VDS GT3, Mercedes-Benz SLS AMG GT3, Ferrari 458 Italia GT3, Nissan GT-R Nismo GT3, McLaren MP4-12C GT3, Aston Martin V12 Vantage GT3, Chevrolet Camaro GT3, Maserati GranTurismo MC GT3, Bentley Continental GT3, Dodge/SRT Viper GT3-R, McLaren 650S GT3, Audi R8 LMS (2. generace), Cadillac ATS-V.R GT3, Lamborghini Huracán GT3, Porsche 911 GT3 R (typ 991), Mercedes-AMG GT3, BMW M6 GT3, Ferrari 488 GT3, Chevrolet Corvette C7 GT3-R, Lexus RC F GT3, Acura / Honda NSX GT3, Nissan GT-R Nismo GT3 (novější verze), Bentley Continental GT3 (novější verze).
Foto: Newspress
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.