McLaren na konci sezony skončí ve formuli E, pro tým nenašel kupce. Otázkou je, zda elektromobilové závody přilákají další automobilky.
McLaren se na konci sezony 2024‑25 stane dalším automobilovým gigatem mimo formuli E. Neúspěch při hledání kupce znamená, že britský tým – dříve Mercedes, poté NEOM McLaren – ukončí svou elektrickou misi.
Zakladatelé McLarenu už na jaře odhadli strategický odklon k velkému cíli – vozům na hybridní pohon pro seriál FIA WEC od roku 2027. „Je čas věnovat se příležitostem, které lépe zapadají do naší širší vize,“ řekl boss McLarenu Zak Brown. Ovšem až nyní vyjde najevo, že jednání o prodeji neuspěly. Spekulovalo se o značkách jako Hyundai, ale bez výsledku.
Výsledkem je, že se startovní rošt FE smrští na deset týmů – nejméně od sezony 2017‑18. Místo hledají také jezdci Sam Bird a talent Taylor Barnard; Barnard podepsal smlouvu s Penske. Bird zůstává bez sedačky, možná podpoří projekt McLarenu ve FIA WEC.
Odchod McLarenu je silný ekonomický a symbolický signál. Už dříve opustily FE Audi a BMW, Mercedes odešel po dvou vítězných sezonách. Ale šampionát je zatím „pevný v kramflecích“. Formule E udržuje šest výrobců potvrzených pro vozy specifikace Gen 4 – Porsche, Jaguar, Nissan, Stellantis, Yamaha a DS – a fanouškovská základna se podle šéfa EF Jeffa Doddse blíží 400 milionům příznivců.
Zůstává otázkou, zda v elektrických závodech zvítězí kvalita udržitelných inovací, nebo přežijí jen ti nejsilnější. Někteří komentátoři v diskusích na Redditu upozorňují, že vzestup zájmu automobilových výrobců mohl zpomalit. Jedni tvrdí: „Formule E vzkvétá díky nápadům… Ale většina automobilek po pár letech zase odejde.“ Ostatní však varují před přílišnou kritikou: „Formule E už ve skutečnosti přestala růst… ale pořád je populárnější než IndyCar.“
Je jasné, že konkurence je tvrdá. Tok financí se zvolna mění a cena za vývoj a výrobu pohonné jednotky je vysoká. Nikdo už nechce platit jen za logo na kapotě – chtějí vývoj, know‑how a technologické přenosy do sériové výroby. McLaren přišel o možnost navázat na vlastní bateriové projekty v Gen2 a Gen3 a nyní investuje do FIA WEC, kde technologie bezprostředně míří do běžných vozů.
Formule E ale neusíná na vavřínech. Chystá Gen4 se systémovým výkonem 600 kW a možnostmi zákaznických týmů. To teoreticky vytváří prostor pro menší výrobce nebo start-upy, které se chtějí profilovat bez obřího rozpočtu a risku. „Je tu dost zájemců o vstup,“ podotkl výkonný ředitel (CEO) šampionátu Formule E Jeff Dodds.
Foto: FIA Formula E
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.