Mezinárodní automobilová federace bude v příštích týdnech hlasovat o opatření, které by mohlo změnit fungování rallye mistrovství světa už od roku 2026. Nový návrh má zajistit posádkám i členům týmů více času na odpočinek mezi jednotlivými soutěžními dny.
Téma dlouhých a vyčerpávajících itinerářů se naplno otevřelo po letošní Rallye Portugalsko. Už v průběhu soutěže si jezdci stěžovali na enormní fyzické i psychické zatížení. Páteční etapa začínala v půl osmé ráno a do servisní zóny v Portu se první vozy vracely až kolem deváté večer. Posádky tak strávily na cestě čtrnáct hodin, z toho více než 140 soutěžních kilometrů v rámci celkových 683 km. Přestávky na jídlo a regeneraci byly minimální.
„Bylo to jedno z nejnáročnějších rallye mé kariéry,“ přiznal vítěz soutěže Sébastien Ogier. Kalle Rovanperä zase upozornil na možná bezpečnostní rizika, která s takovým programem souvisejí. Podobný scénář se opakoval i v dalších dnech, kdy sobotní etapa trvala třináct hodin a nedělní program přidal ještě více rychlostních zkoušek než v předchozích ročnících.

Komise WRC proto připravila návrh, který nyní poputuje k elektronickému hlasování Světové motoristické rady. Pokud projde, mohl by vstoupit v platnost už od roku 2026. Podle oficiálního zápisu má být hlavním cílem zajistit, aby itineráře poskytovaly všem účastníkům – od posádek přes mechaniky až po dobrovolníky – dostatek času na zotavení.
Součástí plánu je také omezení využívání vzdálených servisů, které by se nově měly objevit maximálně na jedné soutěži za rok. Změnit by se měl i proces přípravy samotných podniků. Organizátoři budou muset itineráře předkládat o něco dříve, a to šest měsíců před startem rallye, a zároveň dodat detailnější podklady včetně map, informací o plánovaných propagačních akcích či návrhů na servisní zóny a montážní místa pro pneumatiky.
Pro FIA i promotéra WRC jde o důležitý krok směrem k lepším pracovním podmínkám. Dlouhé dny za volantem i v zázemí se netýkají jen jezdců a spolujezdců, ale i stovek členů týmů a dobrovolníků, bez nichž by soutěže nemohly probíhat. Pokud návrh získá podporu Světové motoristické rady, můžeme se už za dva roky dočkat rallye, které budou mít nejen sportovní napětí, ale i jasnější limity v oblasti času a odpočinku.
Foto: WRC
Motoristická novinářka se specializací na okruhové a vytrvalostní závody. Zaměřuje se na dění v mezinárodních a evropských šampionátech, jako jsou FIA WEC, GT World Challenge Europe, GT Cup Series, a věnuje pozornost také MotoGP a Formuli 1.