Místo čtvrté pozice diskvalifikace a ztráta 24 bodů získaných do průběžného pořadí WEC. Antonia Fuoca, Miguela Molinu a Nicklase Nielsena potkalo den po skončení 24 hodin Le Mans vyloučení. U vozu posádky se ohýbalo zadní křídlo více, než dovolují pravidla.
Při technické kontrole po závodě vyplulo na povrch, že vůz s číslem 50 porušil hned dva články technických pravidel. Prvním prohřeškem byly chybějící čtyři šrouby na držáku zadního křídla, což znamenalo, že auto neodpovídalo homologované verzi. Aby toho nebylo málo, zadní křídlo se ohýbalo až příliš – konkrétně o 52 milimetrů. Tím byl více než trojnásobně překročen maximální povolený limit, který činí 15 milimetrů.
Důvod této odchylky se nabízí a Ferrari ho již potvrdilo. Na vině byly právě chybějící čtyři šrouby. Tým rovněž uvádí, že tato anomálie neposkytla vozu se startovním číslem 50 žádnou výkonnostní výhodu. To ovšem odporuje nejenom fyzikálním zákonům, ale také datům.
Čím více se totiž zadní křídlo ohýbá, tím nižší je jeho úhel a současně s tím se zmenšuje i aerodynamický odpor. Chování v zatáčkách přitom zůstává obvykle stejné, protože zde není zadní křídlo tolik namáháno.
Proti Ferrari hraje také skutečnost, že nejvyšší maximální rychlosti dosáhl vůz s číslem 50 až v závěrečných minutách závodu. Podařilo se mu to v 380. z celkových 387 odjetých kol. Antonio Fuoco, který seděl v závěrečném úseku za volantem, navíc naháněl týmového kolegu Antonia Giovinazziho s vozem 51 a brousil si zuby na třetí pozici. Tým se ale rozhodl souboj „zmrazit“ a oba své jezdce instruoval, aby drželi až do cíle stejné pozice.
The battle is intense between the two Ferraris #51 et #50 for the 3rd position !
— 24 Hours of Le Mans (@24hoursoflemans) June 15, 2025
#LeMans24 pic.twitter.com/r9szYqjBde
Stáj uvedla, že jeden z mechaniků si už při poslední zastávce v boxech všiml, že jeden šroub na držáku chybí. Padlo ale rozhodnutí, že se opravovat nebude, protože telemetrie údajně nevykazovala z hlediska tempa vozu nic podivného.
Diskvalifikace vozu s číslem 50 znamená, že všechny posádky kategorie Hypercar, které závod dokončily, se posouvají o jedno místo nahoru. Čtvrtou pozici „dědí“ trojice Cadillacu ve složení Alex Lynn, Norman Nato a Will Stevens a do nejlepší pětice se posouvá také Toyota zásluhou Mika Conwaye, Kamuje Kobajašiho a Nycka de Vriese. Se dvěma bodovanými výsledky nakonec opouští Le Mans Alpine. Desáté místo totiž připadlo Julesu Gounonovi, Frédéricu Makowieckimu a Micku Schumacherovi.
V průběžném pořadí WEC se sice Fuoco, Molina a Nielsen udrželi na třetí pozici, jejich ztráta na konkurenty ale narostla. Lídři Alessandro Pier Guidi, Antonio Giovinazzi a James Calado mají aktuálně k dobru 48 bodů, náskok Phila Hansona, Roberta Kubicy a Jifeje Je činí 32 bodů.
Ferrari se proti rozhodnutí může odvolat. Ale vzhledem k tomu, že tým respektoval rozhodnutí i trest a postup komisařů nijak nezpochybňoval, nezdá se něco takového pravděpodobné.
Foto: Ferrari Hypercar
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.