Sedm posádek s historickými vozy ujelo 14 200 kilometrů napříč kontinenty. Robot Expedice dorazila na světovou výstavu v Ósace.
Čtrnáct tisíc kilometrů, jeden měsíc na cestě a sedm posádek, které spojila společná vize – dostat československé veterány na světovou výstavu EXPO 2025 v japonské Ósace. Robot Expedice svůj úkol splnila. A u českého pavilonu ji přivítal i prezident Petr Pavel, který výpravu osobně odstartoval před měsícem na Hradčanském náměstí. „Když jsme se loučili v Praze, přál jsem si, abychom se znovu setkali v Japonsku. A povedlo se. Skvělý výkon. Děkuji za reprezentaci,“ vzkázal výpravě prezident a svůj vzkaz zapsal do deníku expedice.
Vedoucí výpravy Josef Zajíček usedl do Tatry 603, další posádky řídily historické vozy značky Škoda, Toyota Celica i Ford Mustang. Všechny vozy nakonec dorazily do cíle, i když cesta byla plná nástrah – od uzavřených hranic v Gruzii a Ázerbájdžánu přes extrémní podmínky v Kazachstánu až po přísně střeženou čínskou provincii Sin-ťiang.
Expedice se ideově inspirovala cestou na EXPO v roce 1970. Tehdy čtveřice Čechoslováků dorazila do Ósaky stopem a pěšky. Jejich tehdejší vedoucí Zdeněk Thoma byl i patronem současné výpravy. Dojemná chvíle nastala, když si posádky po vylodění z Koreje konečně převzaly auta a poprvé projely branami areálu EXPO. Přivítal je tým českého pavilonu včetně provozovatele restaurace Petra Brože a nechybělo ani přípitkové pivo. „Byl to úžasný zážitek, ale když jsme dojeli, sevřelo se mi srdce. Expedice končí,“ řekl Jan Drbohlav. Podobně emotivně mluvil i Miroslav Kuchár, podle nějž to byl životní vrchol.
O nepostradatelnosti mechaniků Valdemara Vašendy a Martina Haši mluví člen výpravy Robin Běhal: „Bez nich by dvě auta vůbec nedojela.“ O to cennější je, že všech sedm veteránů nyní stojí přímo na EXPO jako hmatatelný důkaz československé vytrvalosti.
Vedoucí expedice Zajíček podtrhuje, že šlo o víc než jen o auta. „Byla to týmová práce, o lidech, kteří si navzájem kryli záda. I v tom je ta naše symbolika. Ukázali jsme, že když se něco dělá poctivě, obstojí to v tom nejtěžším testu.“ Zatímco posádky se vrací do Česka letecky, vozy čeká nalodění a několik týdnů plavby zpět do Evropy. Ale hlavní cíl byl splněn. Dojeli.
Posádky a jejich vozy:
Tatra 603 (1959) – Josef Zajíček, Robin Běhal
Toyota Celica ST (1977) – Lubomír Pešák, Ivan Uher
Škoda Octavia (1961) – Ivo Tůma, Radek Toman
Škoda Octavia (1962) – Alois Krejčí jr., Alois Krejčí
Škoda 100 (1973) – Jan Drbohlav, Václav Dědek
Škoda 120 (1980) – Miroslav Kuchár, Mikuláš Koščo
Ford Mustang (1966) – Dalibor Šebek, Martin Novotný
Foto: Robot Expedice
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.