Návrat na Safari rallye do Keni, plány pro zbytek letošní sezony WRC i přípravy na nadcházející ročník Rallye Dakar. I o tom jsme se v exkluzivním rozhovoru bavili s Martinem Prokopem.
Máte za sebou své druhé vystoupení na Safari rallye Keňa. Zatímco v roce 2021 jste odstoupil po nehodě, letos vás vyřadila porucha motoru. Předpokládám tedy, že panuje zklamání...
Samozřejmě. Jeli jsme přes půl světa a nedojeli jsme, takže to samozřejmě nepotěší.
Před odstoupením jste se v kategorii WRC 2 nacházel na třetím místě. Věříte tedy, že bylo reálné získat v tomto hodnocení stupně vítězů?
Určitě. V momentě, kdy jsme odstoupili, jsme dokonce byli virtuálně první. Byla to velmi těžká rychlostní zkouška, nám se v ní ale dařilo a soupeři měli problémy. Naším hlavním cílem ale bylo především dojet, což se nepovedlo. O výsledek tolik nešlo. Je to tak těžká soutěž, že dokončit ji je pro nás ještě větší motivace než dojet na bedně.
Je mi jasné, že v tuto chvíli ještě nelze říct nic s jistotou, ale měli byste se Zdeňkem Jůrkou zájem nastoupit v Keni i příští rok a pokusit se na třetí pokus soutěž konečně dojet?
Ano. To jsme si řekli v podstatě okamžitě, kdy jsme zjistili, že musíme odstoupit. Řekli jsme si "hele, tak příští rok sem musíme zase." Je to pro nás nedokonečný příběh a chceme se ho pokusit dokončit.
Jak říkáte, Safari rallye Keňa je velmi náročná soutěž. Myslíte si tedy, že by se ji měli pořadatelé pokusit pro příští rok zjednodušit nebo ji máte rád právě pro její náročnost?
Já bych ji určitě nezjednodušoval. Loni byla těžká jenom páteční etapa, kdy jsme havarovali. Sobota a neděle byly jednoduché. Letos naopak pořadatelé zabrali a přichystali těžké všechny tři dny. Je to podle mě správné. Viděl jsem i komentáře některých českých fanoušků, kteří říkají, že tato soutěž je nesmysl a že do kalendáře WRC nepatří. Já si naopak myslím, že to každý kvituje. Je to výzva. Je to sice velmi odlišná soutěž oproti ostatním, ale v tom je právě ta krása.
Mistrovství světa není o tom, aby zahrnovalo všechny stejné soutěže. Je o výzvách. Právě to mě na tom hrozně přitahuje. Je to souboj auta s africkou přírodou, která je nemilosrdná. Projet ji s ním tímto autem bylo těžké odjakživa a je to těžké i dnes. Na tom se nic nezměnilo a příběh Safari rallye je pořád stejný. Je sice trochu kratší než dříve, ale rozhodně to není nic jednoduchého. Za mě je to tak správně. Je sice nepříjemné, že nám se dvakrát nepovedlo dojet, letos se ale tato soutěž s výjimkou Toyoty nepovedla v podstatě nikomu. Po odstoupení se totiž do soutěže musela vracet celá řada jezdců. My jsme se bez motoru bohužel vrátit nemohli, to zkrátka nejde. Ten závod ale zkrátka stojí za to.
Uvedl jste, že máte v plánu startovat i při Finské rallye v srpnu. Bude to poslední letošní start ve WRC nebo vás čekají ještě nějaké jiné soutěže?
Plánujeme i Řecko. Ještě ale uvidíme, jak se to zvládne. Uvidíme, jak na tom budeme s přípravou na Dakar. Chtěl jsem jet na Nový Zéland, ten ale koliduje s Marockou rallye, kde máme v plánu otestovat dakarské auto. Podzim už je pak jen o přípravě na Dakar.
Co říkáte na to, jak se letošní sezona WRC vyvíjí? Když jsme spolu mluvili po Rallye Monte Carlo, viděl jste jako hlavního favorita na titul Elfyna Evanse. Ten se ale letos trápí a je to naopak jeho týmový kolega Kalle Rovanperä, kdo dominuje. Překvapuje vás takový vývoj?
Elfyna je mi líto. Čekal dva roky na to, než skončí Ogier, který mu dvakrát sebral titul až v závěru sezony. Teď skončil a jemu se nedaří. Často má technické problémy. Je to nepříjemné. Myslím si, že na to má, ale letos se to nepotkalo. Kalle ale na druhou stranu ukazuje něco, co asi nikdo nečekal. Jede úžasně na všech površích i na všech druzích tratí. Na Sardinii navíc pochopil, že vzhledem ke startovní pozici na vítězství nemá. Přestal tak tlačit na pilu a jel na jistotu, aby získal body. To ukazuje, že to má v hlavě srovnané. Myslím si, že ostatní už nemají moc šancí na to, aby ho v boji o titul překonali.
Překvapený tím pádem jsem. Chytlo to jiný směr, než jsem čekal. Je ale vidět, že Toyota dominuje. Bylo to hodně vidět teď v Keni. Sám jsem se byl na to podívat. Všechna ta auta jsou krásná, u Toyot je ale vidět, že jsou o kousek dál.
Kdybyste měl vypíchnout jednu vlastnost, kterou Rovanperä nad soupeři vyniká, co by to bylo?
Já ho tolik neznám. Proti většině těch jezdců jsem závodil a znám je. Kalle je ale o dost mladší a já ho znám spíše jen z dálky. Při soutěžích jezdím daleko od něj. Když pominu, že se pozdravíme, tak s ním nemám žádné zkušenosti a nevím, jak funguje. Z toho, co můžu vidět, si ale myslím, že vyniká svým neskutečným finským klidem.
Všichni Finové jsou klidní, ale on je takový i v momentech, kdy by se každý rozklepal a většinou ještě zajede takový čas, který všem zlomí vaz a nikdo na to není schopen odpovědět. Nebudu se bavit o talentu nebo o zkušenostech, to je samozřejmé. To, že je úplně v pohodě v momentech, kdy by se každý rozklepal, je ale podle mě vlastnost, o kterou se může v boji o titul skvěle opřít.
Už jste nakousl, že se připravujete na Rallye Dakar a že se chcete v říjnu zúčastnit Marocké rallye. V lednu jste měl plán vybavit váš vůz novým motorem do léta. Jak to tedy vypadá?
Pracuje se na změnách, které by auto měly výkonnostně posunout dopředu. Proti nám je ale samozřejmě čas a situace ve světě. Se všemi dodávkami to trvá a nedá se udělat nic rychle. Do léta auto jezdit nebude. Byl bych ale rád, kdyby jezdilo na konci.
Dnes se ale koná zasedání Světové rady motorsportu. Bude se řešit i to, jestli FIA napraví svou chybu, kdy na Dakaru dala turbomotorům o 60 až 70 koní více než nám. Pokud rozhodnou, že turbomotorům sníží výkon, tak možná s novým motorem počkáme až na příští rok. Kdyby ale FIA řekla, že starší motory mají mít menší výkon než ty nové, tak budeme muset zariskovat a nasadit nový motor. Nemáme ale moc času ho vyzkoušet a získat jistotu, že vydrží to, co starý motor.
V roce 2020 jste nasadili na Dakaru dva vozy. Je možné, že byste měl příští rok opět týmového kolegu, například znovu Martina Kolomého?
Šance tu je, ale každým dnem se vzdaluje. Komplikace při vývoji nového auta jsou větší a větší a stále méně si dokážu představit, že postavíme dvě auta stejné specifikace.
Foto: Martin Prokop via Facebook
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.