„Nečekám zázraky, chci se učit.“ Colton Herta o svém debutu ve F2

Americký talent Colton Herta se chystá na další velkou výzvu. Po letech v IndyCar, kde patřil mezi nejrychlejší jezdce, čeká pětadvacetiletého Kaliforňana debut v FIA Formuli 2 – a to v sezoně 2026, kdy bude součástí programu nového týmu Cadillac F1.

Herta, který si v roce 2024 připsal druhé místo v šampionátu IndyCar, byl jmenován testovacím a vývojovým jezdcem Cadillacu, jenž se chystá na svůj vstup do Formule 1. Závodní sedačky v premiérové sezoně připadnou zkušeným pilotům Sergiu Pérezovi a Valtterimu Bottasovi, Herta ale dostává jasný úkol – připravit se na budoucí přechod do F1 a potvrdit, že patří mezi nejlepší americké jezdce současnosti.

Pro Hertu nejde o klasický postup vzhůru, ale spíš o strategický krok stranou. Většinu své kariéry strávil v zámoří, přesto má s evropskými monoposty zkušenosti – v minulosti závodil v britské F4 i v sérii Euroformula Open. Přesto dobře ví, že Formule 2 je extrémně náročná disciplína, a že se bude muset rychle adaptovat na nové prostředí, techniku i styl závodění.

„Kdykoli sedím v závodním autě, chci být konkurenceschopný,“ říká Herta. „To je pro mě základ. Chci být rychlý, chci se učit – ale bylo by pošetilé si myslet, že hned při svém prvním startu vyhraju. Ti kluci v F2 jsou neuvěřitelně rychlí, a já dobře vím, že mě čeká hodně tvrdá práce.“

Formule 2 je pro mnohé jezdce tvrdým testem – a nejen kvůli samotné konkurenci. Klíčová je i práce s pneumatikami Pirelli, která se zásadně liší od amerických standardů. Herta proto neočekává, že se okamžitě zařadí mezi favority. Jeho cílem je učit se, zlepšovat a ukázat, že dokáže fungovat v prostředí, které je nejblíže samotné Formuli 1.

Na první seznámení s vozem F2 už došlo. Herta testoval monopost předchozí generace na mokré trati v Monze a zároveň vyhledal rady od závodníků, kteří prošli F2 a nyní působí v IndyCar – mezi nimi například Marcus Armstrong, Callum Ilott či Christian Lundgaard.

„Byly to užitečné rozhovory,“ přiznává Herta. „Chtěl jsem pochopit, co mě čeká, jak se připravit a na co se zaměřit. Všichni mi zdůrazňovali jedno – soustřeď se na to, abys byl rychlý, a všechno ostatní přijde.“

Své první závody ve Formuli 2 absolvuje Herta s britským týmem Hitech GP, který patří mezi nejúspěšnější stáje v juniorských sériích. V minulosti tu působil i Marcus Armstrong, který stejně jako Herta později zamířil do IndyCar.

„Při výběru týmu pro nás bylo důležité najít organizaci zaměřenou na výsledky,“ vysvětluje Herta. „Hitech je profesionální tým s jasnou strukturou a silným zázemím. Vynikají nejen ve Formuli 2, ale i ve Formuli 3 a F4. Po několika schůzkách bylo jasné, že to je ta správná volba – místo, kde se můžu nejlépe připravit na Formuli 1.“

Cadillac dává najevo, že chce podporovat domácí talenty – a Herta je jeho klíčovým jménem. Aby mohl získat superlicenci, potřebuje v F2 alespoň osmé místo celkově, i když se očekává, že k zajištění místa v budoucím F1 týmu bude muset zajet ještě lépe. Herta přesto zůstává realistický: „Vím, že mě čeká hodně práce. Ale jsem připravený učit se, zlepšovat a využít každou příležitost, kterou tahle šance nabízí.“
 

Foto: Colton Herta via X

Autor

Tereza Chvílíčková

Motoristická novinářka se specializací na okruhové a vytrvalostní závody. Zaměřuje se na dění v mezinárodních a evropských šampionátech, jako jsou FIA WEC, GT World Challenge Europe, GT Cup Series, a věnuje pozornost také MotoGP a Formuli 1.