Impozantní BMW Art Car se vrátí do Le Mans. Poprvé jako hyperauto

V pařížském Centre Pompidou se veřejnosti představil jubilejní dvacátý automobil BMW Art Car.

Projekt, který navrhla renomovaná newyorská umělkyně Julie Mehretuová, transformuje závodní vůz BMW M Hybrid V8 do podoby performativního uměleckého díla a navazuje tak na dlouholetou tradici BMW Art Cars a automobilových závodů. Jen několik týdnů po světové premiéře ve francouzském hlavním městě se nejnovější přírůstek do legendární sbírky automobilů BMW Art Car zúčastní vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans.

„Celý projekt BMW Art Car je o invenci, o představivosti, o posouvání hranic možného. Na tento vůz nepohlížím jako na výstavní exponát. Vnímám ho jako závodní automobil, který pojede v Le Mans. Je to performativní obraz. Moje BMW Art Car vzniklo v úzké spolupráci s týmy ze světa motorsportu a konstruktéry,“ řekla umělkyně. „BMW Art Car bude hotové až poté, co projede cílovou rovinkou.“

Ústředními motivy v tvorbě Mehretuové vždy byly prostor, pohyb a energie. Při navrhování tohoto vozu BMW Art Car poprvé převedla dvojrozměrný obraz do trojrozměrné podoby, čímž se jí podařilo zhmotnit dynamiku. Jako výchozí bod pro svůj design použila barvy a tvary ze svého monumentálního obrazu „Everywhen“ (2021–2023). Dílo je v současné době k vidění na autorčině velké retrospektivní výstavě v Palazzo Grassi v Benátkách a poté se stane součástí stálé sbírky Muzea moderního umění (MoMA) v New Yorku, které jej získalo darem.

Jeho abstraktní vizuální podoba je výsledkem digitálně upravených fotografií, které jsou překryty několika vrstvami bodových mřížek, neonových barevných čar a černých bodů charakteristických pro tvorbu Mehretuová. „V ateliéru, kde jsem měla model BMW M Hybrid V8, jsem jen tak seděla před obrazem a říkala si: Co by se stalo, kdyby toto auto jako by projelo tím obrazem a stalo se jeho součástí?“ ptala se Mehretuová. „Vznikla tak myšlenka udělat jakýsi remake, kombinaci obrazu a automobilu. Pořád jsem měla před očima, jak se malba do auta jakoby vpíjí. Dokonce i maska chladiče obraz vdechovala.“

Splynutí obrazu a automobilu bylo realizováno za použití 3D mapování, s jehož pomocí byl motiv přenesen na obrysy automobilu. Propracované fólie umožňují, aby se hotový automobil BMW M Hybrid V8 zúčastnil závodu 24 hodin Le Mans. Piloti Sheldon van der Linde, Robin Frijns a René Rast pojedou 15. a 16. června června na okruhu Circuit de la Sarthe s dvacátým BMW Art Car se startovním číslem 20. Stejně jako oni se na závod těší i Mehretuová: „Šla jsem se podívat na závod BMW M Hybrid V8 v Daytoně a ten zážitek byl úchvatný. Designéři, inženýři, odborníci na aerodynamiku a mnoho dalších kreativních myslí pracuje na tom, aby z tohoto automobilu dostali maximum. Když teď vyjede na závodní dráhu, splní se tolik snů najednou.“

Před samotným závodem v Le Mans se BMW Art Car od Julie Mehretu objeví na přehlídce Concorso d'Eleganza ve Villa d'Este u jezera Como. V pořadí 20. BMW Art Car představí v rámci výstavy historických vozidel, kterou pořádá BMW Group a Grand Hotel Villa d'Este, sama Julie Mehretu. Její dílo bude vystaveno v areálu Villa Erba společně s automobily BMW Art Cars od Alexandera Caldera (1975), Franka Stelly (1976), Roye Lichtensteina (1977), Andyho Warhola (1979), Jenny Holzerové (1999) a Jeffa Koonse (2010), které si svou závodní premiéru odbyly rovněž v Le Mans.

Jako plátno Mehretuové posloužilo BMW M Hybrid V8. Závodní automobil od BMW M GmbH je vybaven hybridním pohonem o výkonu přibližně 640 koní, který tvoří 4litrový vidlicový osmiválec a elektromotor (maximální rychlost: až 345 km/h v závislosti na konfiguraci závodního okruhu).

Během letošních oficiálních vytrvalostních závodů seriálu FIA WEC se BMW M Hybrid V8 utká s velmi silnou konkurencí v kategorii hyperaut. Vůz se také zúčastní vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans, stejně jako první prototyp BMW M Motorsport, BMW V12 LMR, který v tomto slavném závodě zvítězil v roce 1999.

Programu BMW Art Car se od roku 1975 účastní renomovaní umělci z celého světa. Iniciativa vzešla od francouzského závodníka a milovníka umění Hervého Poulaina, který společně s tehdejším šéfem motorsportu BMW Jochenem Neerpaschem požádal svého přítele, umělce Alexandra Caldera, aby pomaloval automobil. Výsledkem této iniciativy bylo BMW 3.0 CSL, které se v roce 1975 zúčastnilo závodu 24 hodin Le Mans a stalo se miláčkem publika.

To byl zrod sbírky BMW Art Car Collection. V následujících letech obohatili sbírku o další BMW Art Cars renomovaní umělci jako Frank Stella, Roy Lichtenstein, Andy Warhol, Robert Rauschenberg, Esther Mahlangu, David Hockney, Jenny Holzer, Ólafur Elíasson a Jeff Koons, každý ve svém osobitém stylu. Naposledy to byla v roce 2016 čínská multimediální umělkyně Cao Fei a o rok později americký konceptuální umělec John Baldessari, kteří vytvořili své BMW Art Car na základě závodních BMW M6 GT3 a GTLM. Automobily sbírky BMW Art Car jsou vystavovány nejen ve svém domovském BMW Muzeu v Mnichově, ale v rámci mezinárodních výstav putují po celém světě.

BMW Art Cars v Le Mans:

1975 - Alexander Calder, BMW 3.0 CSL

1976 - Frank Stella, BMW 3.0 CSL

1977 - Roy Lichtenstein, BMW 320

1979 - Andy Warhol, BMW M1 Group 4

1999 - Jenny Holzerová, BMW V12 LMR

2010 - Jeff Koons, BMW M3 GT2

Foto: BMW

Fotogalerie

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.