21. dubna 1985 Ayrton Senna motoristickému světu definitivně ukázal, že je králem závodění v dešti. Slavný moment teď zvěčnil umělecký artefakt českého start-upu Automobilist.
Tu dubnovou neděli v Estorilu lilo jako z konve. Však se také ze závodu původně vypsaného na 70 okruhů odjelo nakonec jen 67 kol. Ale jen dva piloti dokázali urazit celou délku zkrácené Grand Prix. Vítězný Ayrton Senna v Lotusu a za ním se ztrátou plných 62,978 sekundy Michele Alboreto s Ferrari.
V závodě plném karambolů bylo celkem klasifikování jen devět pilotů. Mimo trať skončily i takové hvězdy jako Alain Prost či Gerhard Berger.
"To nebyl závod, to byla noční můra. Rvali jsme se s tím pitomým deštěm od startu až do cíle. Kaluže byly po celém okruhu. Přes mraky nepronikly skoro žádné sluneční paprsky, takže jsme toho moc neviděli. Byl to souboj o přežití," vzpomínal na Grand Prix Portugalska tehdejší pilot Renaultu Patrick Tambay. Francouz obsadil třetí místo se ztrátou jednoho kola na vítěze.
Sena v kalužích vody vládl od prvních metrů. Po startu z pole position se budoucí "Pán deště" vyvaroval protočení kol. Do první zatáčky vjel jako lídr, na soupeře dopadaly od jeho zadních kol gejzíry vody. A tak to bylo až do konce Velké ceny.
"Udělal to, co dělá velké závodníky velkými. Neustále na trati hledal přilnavost. Tu za deště najdete jen v suché stopě. Dokázal ji výborně hledat a měl cit pro auto. Tehdy za deště poprvé prokázal své výjimečné schopnosti," vzpomínal po letech tehdejší Sennův závodní inženýr Steve Hallam.
"V cíli mi řekl: Nejel jsem dokonale. Byly dvě tři chvíle, kdy jsem myslel, že vyletím ven," dodal Hallam o výjimečném okamžiku dějin formule 1.
Tento závod zaujal také český start-up Automobilist, který ve své nové prodejně v pražském Palladiu odhalil ve středu nový artefakt. Tak zvaný fine art print nese název "Kde to všechno začalo" a s neuvěřitelnou mírou přesnosti a detailů zobrazuje Sennovu cestu za prvním ze 41 triumfů ve formuli 1.
Foto: Automobilist
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.