Poslední hurá Arrowsu a motorů Yamaha na Hungaroringu

Moc nechybělo a Velká cena Maďarska formuli 1 měla v roce 1997 senzačního vítěze.

Píše se neděle 10. srpna 1997. Ještě tři kola před koncem třináctého závodu F1 na Hungaroringu byl v čele senzační lídr. Jmenoval se Damon Hill a pilotoval monopost Arrows.

Úřadující mistr světa se během zimní pauzy nedomluvil na nové smlouvě s Williamsem, takže nečekaně zamířil do týmu Arrows. Stáj ze středu závodního pole měla velmi nespolehlivý vůz A18 a ne příliš konkurenceschopný motor Yamaha. Už v prvním závodě v Austrálii Hillovi odešel v zaváděcím kole plynový pedál, takže do něj vůbec neodstartoval. Dalších pět závodů nedokončil a před Maďarskem měl na svém kontě jediný bod za šesté místo v Silverstonu.
 

Damon Hill patří mezi legendy britského motoristického sportu.

Ale na Hungaroringu Brit zazářil už v kvalifikaci, kde obsadil třetí místo. Byl o více než dvě vteřiny rychlejší než jeho týmový kolega Pedro Diniz, jemuž na startu patřila až 19. pozice. Hned po startu Hill předjel Jacquese Villeneuva a v šestém kole dohnal lídra Michaela Schumachera. Oba piloti ujeli zbytku závodního pole a o pět okruhů později se Arrows dostal dokonce do čela.

Tři kola před cílem měl stále náskok 35 vteřin, když v tom udeřila další technická závada. Arrowsu tentokrát vypověděla službu olejová pumpa, takže se Hill doslova doploužil do cíle. Toho využil Kanaďan Villeneuve, aby si dojel pro deváté vítězství v kariéře. Díky velkému náskoku Hill uhájil druhé místo, což byl i tak zápis do historie.

Pilot Arrowsu se po osmé a naposledy postavil na stupně vítězů. Podruhé se na "bedně" ocitl jezdec s motorem Yamaha (poprvé se tak stalo v GP Španělska 1994, kde byl třetí Mark Blundell s vozem Tyrrell-Yamaha) - a opět to bylo naposledy.

Tým Arrows vydržel ve formuli 1 až do roku 2002, ale na další větší úspěchy už nedosáhl. Do ročníku 2003 už nestartoval, protože skončil v likvidaci. Motory Yamaha měly ve formuli 1 ještě kratší historii. S koncem sezony 1997 Japonci seriál po 116 Grand Prix definitivně opustili.

Foto: Legendary F1 a Newspress

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.