Návrat bez pohádkového konce. Bautistovi zkazila divokou kartu bolest

Mluvilo se dokonce o možném vítězství, nakonec ale bylo daleko i k jedinému bodu. Start Álvara Bautisty na divokou kartu při Velké ceně Malajsie skončil 17. místem. Dvojnásobného mistra světa superbiků limitovaly při jednorázovém návratu do MotoGP technické potíže, ale především zranění.

„Nebyl to lehký víkend. Nebudu se vymlouvat, ale po posledním závodě MS superbiků jsme testovali a já havaroval. Poranil jsem si krk a také klíční kost. Cítil jsem bolest, ta ale po dvou nebo třech dnech zmizela. Tady jsem ovšem už od prvního tréninku cítil, jako bych neměl v levé paži dostatečnou sílu. Pracovali jsme na tom s fyzioterapeutem, ale nezlepšilo se to. Každý den to bylo horší a já se hodně trápil,“ smutnil 38letý Španěl.

Když v létě přišla zpráva, že se Bautista po pěti letech jednorázově vrátí do MotoGP, vyvolala mezi fanoušky velký rozruch. Vždyť Álvaro byl ve skvělé formě a tou dobou jednoznačně směřoval za svým druhým superbikovým titulem. Jak si tedy povede proti absolutní elitě? Co kdyby zvládl napodobit počin Troye Baylisse z Valencie 2006 a na „stará kolena“ přece jen vyhrál závod MotoGP? Zejména mezi fanoušky byla očekávání vysoká. Bautista je však krotil a už páteční volné tréninky ukázaly, že dobře dělal.

Den se sice nesl především ve znamení hledání správného nastavení a Bautista postupně zrychloval, i tak se ale nacházel mnohem více vzadu, než se očekávalo. Na konci dne mu patřilo předposlední 22. místo, za ním byl pouze náhradník za Álexe Rinse Iker Lecuona a na dvacátého prvního Takaakiho Nakagamiho mu chybělo přes půl sekundy.

Sobota přinesla mírné zlepšení. Bautista sice začal rychlostně stačit i dalším soupeřům, v kvalifikaci z toho ale bylo opět jen předposlední místo. Kvůli menším problémům s palivem totiž nemohl absolvovat druhé pokusy. Nebýt toho, možná by mohl na roštu stát o něco výše. Po úvodních kolech se totiž za ním nenacházel pouze Iker Lecuona, ale také Pol Espargaró s Raulem Fernándezem.

Dvacáté druhé místo z toho bylo i ve sprintu. Tentokrát za svými zády nechal pouze Joana Mira, který havaroval. Vzhledem k velmi složitému začátku mohl být ještě rád. Kvůli potížím s přední vidlicí mu totiž nevyšel start a poté nabral ještě větší ztrátu, když byl široký v poslední zatáčce. Sprintové klání tak strávil více méně o samotě.

V nedělním závodě sice zvládal Bautista těžit z pádů soupeřů a nakonec dojel na 17. pozici, tedy jen dvě místa od bodů, ve skutečnosti ale byly pořádně daleko. Vždyť patnáctý Pol Espargaró mu nadělil téměř 25 sekund.

„Můj šéfmechanik srovnával data s ostatními jezdci Ducati a ptal se mě, proč jsem v pravých zatáčkách stejně rychlý jako ostatní a v těch levých ztrácím téměř sekundu. Pravda je taková, že jsem zkrátka nemohl jet, jak bych si představoval. Ale nevymlouvám se. Jsem na sebe hodně naštvaný, protože jsem si nemohl svou jízdu užít na sto procent,“ posteskl si.

Ani s nejlepším motocyklem v poli Bautista nedokázal vylepšit svá tři třetí místa z let 2012 a 2014, na která dosáhl v barvách stáje Gresini na motocyklu Honda. Prvenství v MotoGP mu tak stále uniká a není pravděpodobné, že ještě někdy dostane šanci ho získat. O dalším startu na divokou kartu se totiž neuvažuje. Vedle toho je také otázkou, jak dlouho ještě bude jeho kariéra trvat. S Ducati totiž letos v MS superbiků prodloužil smlouvu pouze do konce příští sezony a je možné, že po sezoně 2024 pověsí závodnickou přilbu na hřebík.

Foto: Ducati

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.