Rovanperä poprvé pod tlakem, Hyundai s novým šéfem nebo premiéra v Česku. I tím bude letošní sezona WRC zajímavá

Proč letos sledovat mistrovství světa v rallye? Níže vám předkládáme deset důvodů.

Rovanperä v dosud neznámé situaci

Pro Kalleho Rovanperu bude letošní sezona jiná než všechny předchozí. Loni se totiž ve věku 22 let stal historicky nejmladším šampionem WRC v historii a do nového ročníku proto vstupuje jako úřadující mistr světa. To znamená, že už ani zdaleka není v roli závodníka, který může jenom překvapit. Bude na něj naopak upřena velká pozornost. Z tohoto důvodu se bude muset vypořádat s vysokými očekáváními a s tím souvisejícím tlakem.

Tak jako řada dalších finských závodníků se i Rovanperä vyznačuje velmi klidnou povahou. Osminásobný mistr světa a současně jeho kolega Sébastien Ogier dokonce uvedl, že má občas pocit, jako by Rovanperä neměl žádné emoce. Vzpomeňme ovšem na loňskou sezonu a soutěže v Belgii a Řecku. Do nich Rovanperä vstupoval s velmi slibným náskokem 94 bodů a šlo o první dva podniky, v nichž si mohl zajistit titul. Vystoupení v obou z nich mu ale zkomplikovaly havárie a kvůli nim skončil mimo bodované pozice. Titul si zajistil až triumfem na Novém Zélandu.

To, že cesta za druhým titulem bude těžší než za tím prvním, si dobře uvědomuje i sám Rovanperä.

"Cítím se dobře, ale řekl bych, že obhájit titul bude náročné, myslím si, že náročnější než loni. Konkurence je k nám samozřejmě blíže," chápe Fin situaci.

Současně odmítá tvrzení o tom, že by po zisku titulu ztratil motivaci.

"Ten hlad po úspěchu, který mám, není stejný jako loni, ale mám ho pořád a dost možná je ještě větší. Chci totiž pokračovat v dobré formě a zahájit sezonu lépe než loni," dodává.

Že obhajoba titulu není žádná sranda, dokazuje i pohled do historie WRC. Z celkových 21 šampionů se to totiž podařilo jenom pěti. Jsou jimi Juha Kankkunen (1986-1987), Miki Biasion (1988-1989), Tommi Mäkinen (1996-1999), Sébastien Loeb (2014-2012) a Sébastien Ogier (2013-2018, 2020-2021).

Hyundai s novým šéfem

Hyundai už sice má na kontě dva tituly v hodnocení značek z let 2019 a 2020, na první primát mezi jezdci ale jihokorejská značka stále čeká. Letos stáj povede za tímto cílem nový muž - Cyril Abiteboul.

Francouz se stává novým šéfem týmu. Tuto funkci přebírá od Juliena Monceta. Někdejší ředitel Hyundai pro pohonné jednotky vedl tým loni jako zastupující šéf poté, co v prosinci 2021 na funkci rezignoval Andrea Adamo. Ve světě motorsportu není Abiteboul žádným nováčkem. K Hyundai totiž přináší zkušenosti z F1. Zatímco v letech 2012-2014 zde šéfoval Caterhamu, v období 2016-2020 Renaultu. S rallye ale zatím žádné zkušenosti nemá.

Hyundai letos sází na zkušenost. U stáje zůstává Thierry Neuville. Druhým permanentním jezdcem bude Esapekka Lappi, kterého tým přetáhl z Toyoty. Ve třetím voze se budou během sezony střídat Craig Breen a Dani Sordo. Zejména Thierry Neuville jeho příchod vítá.

"V našem týmu funguje nějaká struktura a určitě nemůže nic změnit ze dne na den. Očekávám tedy, že bude nejprve pozorovat a kroky vedoucí ke zlepšení bude přijímat pomalu. Má zkušenosti s vedením 500 až 600 lidí v týmu. Zde je nás 250.  Doufejme, že přinese spoustu zkušeností do rallye obecně. Myslím si, že může hodně předat nejen týmu. Má totiž hodně zkušeností se spoluprácí s FIA a může být konstruktivní při spolupráci s promotérem. Myslím si, že to nebude pozitivní jenom pro Hyundai, ale pro celé WRC, které někoho jako on potřebuje," myslí si Belgičan.

Návrat bývalého šampiona ke kořenům

Dalším sledovaným jezdcem bude letos Ott Tänak. Estonec získal v roce 2019 titul mistra světa s Toyotou a poté se odebral k Hyundai. Tříletá spolupráce sice Tänakovi vynesla pět vítězství a nejvíce se mu zadařilo loni, kdy se stal vicemistrem, jezdec ale nebyl spokojen s výkonností Hyundai a nakonec se rozhodl řady týmu opustit už rok před vypršením smlouvy. Pro letošek zakotvil u M-Sportu.

Tento přestup je pro Tänaka v podstatě návratem domů. Právě s touto stájí si totiž v roce 2011 poprvé zazávodil s vozem nejvyšší specifikace. Poté její barvy hájil až do roku 2017. Právě ten byl jeho nejúspěšnější. Získal první dvě vítězství v kariéře, skončil na celkové třetí příčce a přispěl k titulu M-Sportu mezi týmy (Tänakův kolega Ogier se stal tehdy mistrem světa).

Tänak bude doufat, že se mu s M-Sportem podaří vrátit zpět na úplný vrchol. Britská stáj bude zase chtít odčinit loňský rok. Ten pro ni sice začal skvěle, když v Monte Carlu triumfoval Sébastien Loeb a Craig Breen skončil třetí, zbytek sezony už ale tak úspěšný nebyl. Šance týmu totiž mařily většinou havárie nebo technické problémy. Na pódium už se M-Sport dostal jen jednou díky druhému místu Craiga Breena při Rallye Sardinie.

Legendy v akci

Ani letos nebude ve WRC nouze o legendy rallyeového sportu. Fanoušci se i tentokrát mohou těšit na osminásobného mistra světa Sébastiena Ogiera. Ten už sice svou permanentní kariéru ukončil v roce 2021, i přesto se ale také letos zúčastní vybraných podniků. Podle svých slov by chtěl odjet zhruba polovinu sezony, jistotou je ale zatím víkendová Rallye Monte Carlo.

I když Ogier nepojede o titul, zrovna v Monte Carlu s ním musíme počítat. V minulosti totiž tuto soutěž vyhrál hned osmkrát a dělí se zde o rekord v poču vítězství se Sébastienem Loebem. S ním zde svedl těsný boj o triumf loni, defekt pneumatiky během posledního dne ho ale nakonec odsoudil ke druhému místu. Pokud by se Ogierovi podařilo vyhrát letos, opět by se na čele historické tabulky osamostatnil.

Ogier ovšem nebude jedinou legendou ve startovní listině Rallye Monte Carlo. V kategorii WRC 2 totiž uvidíme vicemistra světa z roku 1993 a současně vítěze Rallye Monte Carlo z roku 1994 Francoise Delecoura. Francouz absolvuje už svůj 23. start v této soutěži. Vůbec poprvé ale pojede s vozem české značky. Usedne totiž do nové Škody Fabie RS Rally2, kterou si pronajal u týmu Toksport WRT. Původně Delecoura zajímal start v nejvyšší kategorii a chtěl si od M-Sportu pronajmout Pumu Rally1, ta ale pro něj nebyla k dispozici.

Právě M-Sport by byl rád, kdyby za něj ve vybraných podnicích startoval Sébastien Loeb. Ten loni s týmem odjel čtyři soutěže. Na Rallye Monte Carlo letos nemůže obhajovat vítězství, neboť předsoutěžní seznamovací jízdy začaly už v pondělí, tedy den poté, co Loeb dokončil na druhém místě letošní Rallye Dakar. Že se Loeb objeví s M-Sportem v jiných podnicích, zatím není jisté. Francouze by ale taková možnost zajímala.

"Momentálně není v plánu start na žádné soutěži. Budeme se s týmem o tom bavit, nyní ale žádný plán neexistuje. Kdyby to bylo možné, mohl bych pár soutěží odjet, zatím ale není na světě žádný přesný projekt," tvrdil devítinásobný mistr světa před startem Rallye Dakar.

Loeba letos pravděpodobně čeká stejně jako loni sezona MS v dálkových rallye. Zda pojede také Extreme E, kde loni vybojoval titul s Cristinou Gutiérrezovou, zatím není jisté.

Poprvé v Česku

Na sezonu 2023 jen tak nezapomenou čeští fanoušci. Vůbec poprvé totiž elita rallyeového sportu zavítá i na území našeho státu. Stane se tak na konci října. Od 26. do 29. října se totiž uskuteční předposlední podnik sezony, kterým bude nová Středoevropská rallye. Zde se budou o pořadatelství dělit tři země - Česko, Německo a Rakousko. Servisní zónu bude mít podnik v německém Pasově.

Právě v Česku soutěž odstartuje. Zatímco startovní ceremoniál by se měl uskutečnit ve čtvrtek před Pražským hradem, v pátek by měla být na programu superspeciálka na Strahově. Zbytek pátečního programu by se měl uskutečnit na jihu Čech, především na Šumavě. V sobotu bude na programu rakouská část a v neděli německá s cílem v Pasově. O přesné trase soutěže ale ještě nebylo rozhodnuto.

Středoevropská rallye bude asfaltovým podnikem. V kalendáři nahradí jinou soutěž, která se dlouho konala na tomto povrchu - Španělskou rallye.  Ta byla součástí kalendáře MS poprvé už v roce 1991. Od té doby v něm chyběla pouze v sezoně 2020 kvůli koronavirové pandemii. V kalendáři letos nenajdeme ani belgickou Ypres rallye a Rallye Nového Zélandu.

Šotolinové návraty

Zatímco Středoevropská rallye bude úplnou novinkou, dva podniky budou v kalendáři staronové. K radosti fanoušků šotolinových soutěží se totiž vrací Mexická rallye a také Rallye Chile.

V Mexiku WRC závodilo nejprve v letech 2004-2008 a poté v období 2010-2020. V roce 2021 se z kalendáře vytratilo kvůli koronavirové pandemii. V Chile se zatím závodilo jen jednou - v roce 2019. O zmizení soutěže z kalendáře se v dalších letech postarala nejen koronavirová pandemie, ale také protivládní protesty v zemi.

Účast v Chile by čistě teoreticky mohla lákat Sébastiena Loeba. Jde totiž o jednu ze tří soutěží WRC, kde startoval, ale nikdy nevyhrál. Spolu s Chile patří mezi tyto podniky také Polská rallye a Safari rallye Keňa. Zatímco Polsko už součástí kalendáře není, Keňa ano.

Cais proti nabité konkurenci

Přitažlivá bude letos pro české fanoušky také kategorie WRC 2. V ní se totiž pokusí zabojovat o titul Erik Cais. Ten letos přechází z Fordu Fiesta do vozu Škoda Fabia RS Rally2. S ním odjede maximální možný počet podniků (jezdci smějí zabojovat o body v nejvýše sedmi soutěžích, šest nejlepších výsledků se jim započítá do šampionátu). Zlínský rodák bude i nadále hájit barvy stáje Orsák Rallysport.

Cais už sice ve WRC 2 o svých kvalitách přesvědčil, když v roce 2021 skončil třetí ve Španělsku a loni druhý v Monte Carlu, tentokrát ale bude čelit velmi silné konkurenci. Ve WRC 2 se totiž letos objeví hned tři z loňských účastníků nejvyšší kategorie WRC, kteří se po loňské sezoně nedohodli na další spolupráci ve svých týmech. Jsou jimi Oliver Solberg, Gus Greensmith a Adrien Fourmaux. Počítat se ovšem musí i s úřadujícím šampionem této kategorie Emilem Lindholmem, Teemu Suninenem nebo třetím mužem loňského ročníku Kajetanem Kajetanowiczem.

Ne všichni z výše zmíněných soupeřů se Caisovi postaví už v Monte Carlu. Zde bude bojovat o body pouze Fourmaux. Solberg, kterého propustil loni ze svých služeb Hyundai, se sice také představí, ale pojede bez nároku na body. O ně poprvé zabojuje až ve Švédsku. Ve Švédsku začne sezona také Lindholmovi a Suninenovi. Greensmith zahájí svůj útok na titul dokonce až v Mexiku, stejně jako Kajetanowicz.

Cais by ale během roku mohl narazit na více zajímavých soupeřů. Už jsme zmínili výše, že v Monte Carlu pojede ve WRC 2 legenda Francois Delecour. V průběhu roku ovšem nejsou vyloučeny ani starty šampiona z roku 2021 Andrease Mikkelsena, Krise Meeka, Madse Ostberga nebo Haydena Paddona. Minimálně v Mexiku a Keni plánuje jet i další Čech Martin Prokop.

Nový Čech na scéně

Erik Cais nebude jediným pravidelným českým účastníkem v letošní sezoně. V rámci WRC 3 totiž uvidíme i Filipa Kohna. Ten se bude soustředit zejména na juniorské hodnocení a s jistotou pojede všech pět podniků, které do něj spadají. Těmi jsou Švédsko, Chorvatsko, Sardinie, Estonsko a Řecko. Momentálně jedná i o šestém startu.

Kromě devatenáctiletého Kohna bychom mohli ve třídě WRC 3 opět vidět i Jana Černého, který v tomto hodnocení loni obsadil třetí příčku. Černý chtěl původně startovat už na Rallye Monte Carlo, když ale viděl, že je jediným přihlášeným vozem kategorie Rally3, raději své plány přehodnotil.

Sordo možná naposledy

Pokud patříte mezi fanoušky Daniho Sorda, pro jistotu se snažte užít si letošní sezonu co nejvíce. Není totiž vyloučeno, že půjde o poslední ročník, ve kterém se váš oblíbenec představí.

Vítěz tří soutěží oslaví 2. května už 40. narozeniny a již v sezoně 2022 si pohrával s myšlenkou, že se s WRC na jejím konci rozloučí. Něco takového naznačovala i skutečnost, že se Sordo začal věnovat dálkovým rallye a v kategorii lehkých prototpyů se zúčastnil soutěží Baja Katar a Baja Aragón. Nakonec ale pokračuje s Hyundai i letos.

Jak už je v posledních letech zvykem, ani letos neuvidíme Sorda ve všech podnicích. Za volantem třetího vozu Hyundai se totiž bude střídat s Craigem Breenem, který se k jihokorejské značce vrací po neúspěšné loňské sezoně s M-Sportem. Přesný program obou jezdců zatím nebyl stanoven, Sorda ovšem uvidíme na prvním podniku v Monte Carlu.

Nová francouzská naděje na obzoru

Když se podíváme do statistik, je z pohledu získáných vítězství i titulů nejúspěšnější zemí v historii WRC Francie. Ta dala rallyeovému MS celkem 18 vítězů, ale také tři šampiony - kromě dvou nejúspěšnějších jezdců historie Sébastiena Loeba a Sébastiena Ogiera také Didiera Auriola. Dnes už se sice objevují Loeb a Ogier ve WRC pouze příležitostně, i přesto to jsou ale právě oni, kdo se stará o francouzské úspěchy a nedá se úplně tvrdit, že by o budoucnost Francie ve WRC bylo postaráno.

To by se ale letos mohlo změnit díky Pierru-Louisi Loubetovi. Ten sice po zisku titulu ve WRC 2 v roce 2019 zažil dvě nepříliš výrazné sezony ve WRC s vozem Hyundai stáje 2C Competition, loni ale o sobě dal opět vědět. V barvách M-Sportu se zúčastnil celkem sedmi soutěží a na Sardinii a v Řecku dosáhl na čtvrtá místa. Během první etapy v Řecku se navíc přetahoval o vedení s Loebem a nebýt sobotního defektu, mohl skončit na stupních vítězů.

Díky svým loňským výkonům letos dostává od M-Sportu šanci v podobě celosezonního programu. Potvrdí pověst největší francouzské naděje nebo dokonce dokáže rozšířit osmnáctičlenný seznam francouzských vítězů?

Foto: WRC

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.